۴۵۰۰ هکتار از اراضی سمنان زیرپوشش طرح جامع «حدنگاری» است

به گزارش خبرگزاری شبستان وبه نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی در سمنان، ابوالحسن احمدی ضمن تبریک فرارسیدن ماه رمضان اظهارداشت: چهار هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی سمنان در طرح جامع حدنگاری کشاورزی سامان دهی شده است.

وی با اشاره به اینکه مناطق جنوبی شهرستان سمنان برای اجرای این طرح هدف گذاری شدند افزود: روستاهای خیر آباد، رکن آباد، محمود آباد، حسن آباد، قاسم‌آباد و اسماعیل آباد از روستاهایی هستند که برای اجرای این طرح در نظر گرفته شده است.

سرپرست جهاد کشاورزی سمنان صدور هویت و سند مالکیت اراضی را یکی از اهداف مهم اجرای این طرح دانست و گفت: طرح حدنگاری اراضی کشاورزی یک طرح ملی به شمار می آید که از مهم ترین اقدامات سازمان جهاد کشاورزی در سراسر کشور است.

وی تصریح کرد: تعیین تکلیف وضعیت ثبت اراضی، سهولت در امر نقل و انتقال، امنیت سرمایه گذاری مالکین زمین‌های کشاورزی، حفظ منابع بهره‌برداران، توسعه محیط های اقتصادی از مهم ترین دستاوردهای این طرح هستند.

احمدی رفع بسیاری از مشکلات کشاورزیان و تعیین حدود مالکیت اراضی کشاورزی را از دیگر دستاوردهای این طرح عنوان کرد و گفت:طرح حدنگاری با مشارکت شرکت مهندسین مشاور نقش اوران توس و به همت و همکاری بهره‌برداران بخش کشاورزی در شهرستان سمنان اجرا می‌شود.

وی اذعان کرد: مالکان اراضی کشاورزی برای سرعت بخشی به اجرای این طرح و بهبود کیفیت در روند اجرا باید به دفاتر مستقر در روستاها یا دستگاه‌های اجرایی که برای این طرح با سازمان جهاد کشاورزی همکاری دارند مراجعه کنند و اطلاعات شخصی و مالکیتی اراضی کشاورزی خود را تکمیل کنند.

سرپرست جهاد کشاورزی سمنان بابیان اینکه طرح حدنگاری اراضی کشاورزی برای صیانت از زمین‌های کشاورزی در سراسر کشور اجرا می‌شود خاطرنشان کرد: رفع تداخل‌های اراضی ملی اولویت اصلی وزارت جهاد کشاورزی در اجرای این طرح است.

کشاورزان نمونه بر اساس میزان افزایش تولید حمایت می‌شوند.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشاورزان زیست‌بوم سازگار کشور با بیان اینکه بذر یک‌نهاد مهم در سبد غذایی مردم است گفت: کشاورزان نمونه بر اساس میزان افزایش تولید حمایت می‌شوند.

احمد طاهری در جلسه هم‌اندیشی پدافند اقتصادی که در سالن مدیریت بحران استانداری سمنان برگزار شد اظهار داشت: در حال حاضر ۹۰ درصد از کشاورزان در سطح کشور مالک زمین‌های کشاورزی در وسعت کم هستند و باید برای حمایت از این کشاورزان در راستای حمایت از تولیدات کشاورزی اقدامی اساسی کرد.

وی با اشاره به اینکه بحران کم‌آبی در کشور یک معضل برای قشر کشاورز است افزود: باید میزان استفاده از آب را در بخش کشاورزی مدیریت کنیم چراکه آب یک رکن اساسی در این بخش به شمار می‌رود.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشاورزان کشور با تأکید بر لزوم حمایت از کشاورزان خاطرنشان کرد: تولیدات کشاورزی مهم‌ترین ظرفیت برای تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی است و باید با رونق تولیدات کشاورزی در مسیر تحقق این سیاست‌ها گام‌های پایدار برداریم.

وی بذر را یک‌نهاد مهم در سبد غذایی مردم دانست و گفت: دشمنان همواره در حال انجام اقداماتی برای صدمه زدن به محیط‌زیست این سرزمین هستند تا مانع از حفظ استقلال بخش کشاورزی در این کشور شوند و باید برای مقابله با آن آمادگی‌های لازم را داشته باشیم.

طاهری با بیان اینکه استقلال کشور به توسعه کشاورز وابسته است اذعان کرد: حفظ استقلال در بخش کشاورزی زمینه‌ساز افزایش تولید، افزایش صادرات کالا، اشتغال‌زایی و امنیت غذایی مردم را در جامعه تأمین می‌کند.

وی از افتتاح نخستین بانک بذر ایران در سال ۸۶ در گرمسار خبر داد و تصریح کرد: بانک‌های بذر برای جلوگیری از انقراض و آسیب‌پذیری ژنتیکی محصولات کشاورزی زیرساخت‌های لازم را فراهم می‌کند و این مهم در بخش کشاورزی دارای اهمیت ویژه‌ای است.

رئیس هیئت‌مدیره انجمن کشاورزان کشور یادآور شد: کشاورزان نمونه در این عرصه بر اساس میزان افزایش تولید در سال، استفاده از سموم استاندارد کشاورزی و داشتن حداقل یک حلقه چاه در زمین کشاورزی خود انتخاب و حمایت می‌شوند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان