اوریگامی؛ سرگرمی جذاب روزهای قرنطینه برای همه

موشک، قایق و کلاه های کوچک کاغذی، از جمله کاردستی های آشنا دوران کودکی ما محسوب می شوند. وقتی آنها را با تا کردن کاغذ می ساختیم بدون آنکه بدانیم؛ در حال انجام اوریگامی بودیم.
اوریگامی یک کلمه ی ژاپنیست؛ که به هنر و اندیشه تاکردن کاغذ (یا صفحاتی از جنس پلاستیک ، فلز و مواد دیگر) برای خلق اشکال مختلف اطلاق می شود.
این هنر به عنوان یک سرگرمی مفید و لذت بخش، برای روزهای بارانی یا روزهای قرنطینه که مجبوریم؛ در خانه بمانیم و فرزندانمان را سرگرم کنیم، می تواند گزینه خوبی باشد. برگه های کاغذ جزء لوازمی هستند که در همه ی خانه ها پیدا میشود؛ همنین عدم وجود محدودیت سنی برای انجام اوریگامی و این موضوع که در هر جایی امکان ساخت و خلق یک اثر هنری اوریگامی خودتان را دارید؛ این فعالیت را به یک سرگرمی مقرون به صرفه و فوق‌العاده لذت بخش برای بچه‌ها و بزرگترها تبدیل کرده است. اما حقیقتا:
فواید اوریگامی چیست؟
آیا اوریگامی تاثیری در بهبود مهارت‌های ما دارد؟
اصلا چرا باید اوریگامی بسازم؟

خب برای رسیدن به جواب سوال هایتان، شما را دعوت می کنم که در ادامه مقاله با ما همراه باشید.
از فواید اوریگامی می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • آموزش مفاهیم برای کودکان پیش دبستانی و مهدکودک
  • در ساخت اوریگامی مفاهیم پایه‌ای ریاضی و هندسه مانند مفهوم تقارن، تناسب، تقسیم و غلبه، تبدیل مربع با یک تا به مثلث و چگونگی تبدیل اشکال دو بعدی به سه بعدی به کودک آموزش داده می شود. از دیگر فواید این سرگرمی برای بچه ها می توان به بالارفتن تمرکز، افزایش هماهنگی دست و چشم، تقویت ماهیچه‌های دست ( کمک به مهارت هایی مانند رانندگی یا نواختن ساز) و … اشاره کرد.
    یادمان باشد؛ این مفاهیم ساده، پایه بسیاری از علوم از جمله ریاضیات، علوم مهندسی و تکنولوژی هستند.

  • تقویت تجسم سه بعدی و تجسم هنری
  • با بازی اوریگامی درک فضایی و تجسم سه بعدی کودکان تقویت می شود. به عنوان مثال مفاهیم طراحی سازه های تلسکوپی و یا صندلی های تاشو در حقیقت همان مفهومیست؛ که در ساخت اوریگامی از آن استفاده می شود.
    همچنین؛ شباهت ساخته های کاغذی اوریگامی به واقعیت، موجب پرورش ذائقه بصری کودک شده؛ که مبنای هنرهای زیبا و گرافیک است.

    اوریگامی کودکان

  • تقویت هوش کودک
  • اوریگامی ترکیبی از هنر و علم است و به نوعی به هردو نیمکره مغز مربوط می شود. جهت ساخت اوریگامی به هردو دست نیاز است؛ پس تمرین اوریگامی، ورزشی مفید برای مغر محسوب می شود؛ و با توانمند کردن هر دو نیمکره مغز به حل مسائل پیچیده کمک می کند. اوریگامی نه تنها در پرورش هوش بچه‌ها مفید است؛ بلکه برای کودکان استثنایی و با بهره هوشی کم هم قابل استفاده و بسیار مفید شناخته شده است.

  • افزایش صبر و پیگیری کودک

اوریگامی به کودکان شما صبر و شکیبایی، پیگیری در کار و خلاقیت را آموزش می دهد. با ساخت اوریگامی و تا کردن های پی در پی کاغذ طبق الگوها و نقشه های موجود، کودکان یاد می گیرند؛ که تا پایان کار ساخت اوریگامی صبور باشند؛ کار خود را پیگیری کنند و به طور عملی درک می کنند که اشتباه کردن فرایندی طبیعی در روند کارشان است
پرورش خلاقیت کودک، تقویت دقت و مهارت کودکان با پیروی کردن از دستور العمل ها، تقویت تمرکز و کمک به مهار استرس، تقویت مهارتهای اجتماعی از دیگر فواید ساخت اوریگامی است.

کاربرد اوریگامی در زندگی روزمره:

– به قول “تاکتوشی نوجی ما” مدرس دانشگاه “کیوتو”و استاد اوریگامی، تئوری اوریگامی را می‌توانیم برای همه چیز استفاده کنیم، زیرا همه جا هست. او مردم را در حالی تصور می‌کند که در مبل‌های تاشو خود نشسته‌اند و در هنگام زلزله، خانه‌های آن‌ها به جای فروریختن، فقط مقداری تا می شود. نوجیما با استفاده از اصول اوریگامی، در حال کار روی طرحیست که استفاده از انرژی در ماهواره‌ها را بهینه می‌سازد.

-«آچیرو هاگیوارا» دانشمند ژاپنی، در حال پیدا نمودن راهیست که قسمت تاشونده‌ای در خودروها ساخته شود تا انرژی تصادف به جای تخریب، در آن قسمت‌ها جذب شود.

-«رابرت ل نگ» کیسه هوایی برای خودروها طراحی نموده که به راحتی در هنگام تصادف باز شده و سرنشین‌ها را از صدمه دیدن محافظت می‌کند.

-ساختمان بزرگترین تلسکوپ فضایی جهان به نام چشم شیشه‌ای، بر اساس قوانین اوریگامی طراحی گردیده است؛ این تلسکوپ مثل یک گل باز می‌شود. مساحت این تلسکوپ در حالت باز، بی شتر از مساحت یک زمین فوتبال می‌باشد. این تلسکوپ براساس نرم‌افزار “تری میکر” ساخته شده‌است، که استاد به نام اوریگامی، و پژوهشگر سابق ناسا، آقای “رابرت لنگ” آن را طراحی نموده است؛ و با همکاری دانشمندان لبراتوار “لرنس لیورمور”در کالیفرنیا ساخته شد.
ساختمان کتابخانه عمومی شهر «سیاتل» بر اساس اوریگامی ساخته شده است. طراح این بنا، «رم کولهاس» آلمانی و «جوشا راموس» هستند.

-یکی از کاربردهای اریگامی ساخت بناهای زیبا و مقاوم در برابر زلزله است.

-اوریگامی در ساخت نقشه‌ها، چادرها، ظرف‌های غذا و گنبد استادیوم‌ها، کمک شایان توجهی کرده‌است.

تاثیر اوریگامی بر صنعت و معماری ساختمان ها را مشاهد نمایید:

لینک های مرتبط:

آموزش اوریگامی های ساده ویژه کودکان

۳ اوریگامی با طعم نوستالوژی

معروفترین اوریگامی دنیا و آرزوی صلح و سلامتی جهانی