میزان افزایش حقوق سال ۹۶ اوضاع اقتصادی را سخت‌تر می‌کند/گزارش

آخرین اطلاعات دریافتی در رابطه با اعداد و ارقام بودجه ۱۳۹۶ از نهایی شدن افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان در سال آینده حکایت دارد.

رشد ۱۰ درصدی حقوق کارکنان برای سال بعد در حالی در لایحه پیشنهادی دولت به مجلس ثبت شده که این موضوع در بین نمایندگان مورد بررسی خواهد گرفت، اما به طور معمول رقم پیشنهادی دولت مورد تصویب قرار می‌گیرد.

روند تعیین میزان افزایش حقوق در دولت یازدهم در سه سال اخیر نشان می‌دهد که دولت در بودجه سال ۱۳۹۳ رقم ۱۸ درصدی را پیشنهاد داده بود که با توجه به اینکه باید این شاخص متناسب با نرخ تورم تعیین شود، چون در آن زمان تورم ۳۰ درصدی بر اقتصاد حاکم بود، این رقم مورد پذیرش نمایندگان قرار نگرفت و در نهایت دو درصد به آن اضافه و میزان افزایش حقوق سال ۱۳۹۳ به عنوان اولین بودجه پیشنهادی دولت یازدهم ۲۰ درصد تصویب شد.

اما برای سال ۱۳۹۴ درشرایطی که تورم در سال ۱۳۹۳ تا حدود ۱۷ درصد کاهش پیدا کرده بود، پیشنهاد افزایش ۱۴ درصدی در لایحه بودجه به مجلس رفت که با وجود برخی انتقادات که نسبت به این رقم مطرح میَ‌شد، در نهایت مورد تایید نهایی نمایندگان قرار گرفت. آن زمان رئیس سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد که شرایط درآمدی موجود این اجازه را به دولت نمی‌دهد که بیش‌ از این برای افزایش حقوق اقدام کند. نوبخت گفته بود که دلمان می‌خواهد تا حقوق کارکنان را تا ۵۰ درصد افزایش دهیم، اما نمی‌توانیم.

به هر صورت برای سال جاری نیز با ادامه روند کاهشی تورم، افزایش ۱۲ درصدی حقوق در لایحه بودجه سال ۱۳۹۵ قرار گرفت که البته دولت برای حرکت در مسیر هماهنگی نظام پرداخت‌ها، حقوق برخی بخش‌ها مانند بازنشستگان و کارکنانی که کمتر از یک میلیون تومان دریافتی داشته‌اند را تا ارقام بالاتری وحتی ۲۵ درصد افزایش داد.

برای سال ۱۳۹۶ نیز با اینکه در حال حاضر تورم حدود ۷٫۵ درصد اعلام شده، اما با گمانه‌زنی‌هایی که برای افزایش ۱۰ درصدی حقوق کارکنان وجود داشت، این رقم نیز نهایی شده و برای کلیه کارکنان در سال آینده اعمال می‌شود. این نرخ در حالی خواهد بود که در بودجه‌های دولت یازدهم این اولین باری است که میزان افزایش حقوق بالاتر از نرخ تورم تعیین می‌شود.

با توجه به تصویب افزایش حقوق کارمندان در سال ۹۶ به همین منظور نظرچند تن از کارمندان هم‌استانی را در این خصوص جویا شدیم که در ذیل می‌خوانید؛

محمد شاهی کارمند هم‌استانی در این خصوص گفت: بنده کارمند هستم و مدرک کاردانی دارم که ۲۶ سال هم سابقه دارم و نزدیک به ۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان دریافتی خالصم است که از این مبلغ نزدیک به ۹۰۰ هزار تومان را اجاره خانه می‌دهم حال سوال من این است که با سه فرزند و خانه اجاره ای عزیزان چه جوابی برای امثال من دارند؟

وی افزود: در این اوضاع بد اقتصادی حال دولت به کمترین میزان افزایش حقوق کارمندان تکیه کرده و سال به سال هم این افزایش‌ها نسبت به سال قبل کمتر می‌شود.

شاهی ادامه داد: در این برهه از زمان که شکاف طبقاتی در کشور تا این حد زیاد شده دولت باید با افزایش بیشتر حقوق کارمندان این شکاف را کمتر کند ولی متاسفانه برخلاف تصورات افزایش حقوق کارمندان کمتر و این شکاف روز به روز بیشتر می‌شود.

وی در پایان گفت: از مجلس انتظار می‌رود تا این میزان افزایش را مصوب نکند چرا که نرخ تورم تنها در حد حرف یک رقمی ست و مردم به خصوص کارمندان و کارگران تحت فشار هستند.

خانم مرادی نسب کارمند دیگری هم گفت: باور نمی‌کنم نرخ تورم را واقعی اعلام کرده باشند افرادی که نرخ تورم را اعلام می‌کنند بهتر است حتما سری به بازار بزنند تا از قیمت واقعی گوشت، مواد لبنی، پوشاک و غیره مطلع شوند بعد نرخ تورم را تک رقمی اعلام کنند و و به واسطه ان افزایش حقوق را در نظر بگیرند.

وی افزود: به قول معروف سواره از پیاده خبر ندارد و سیر از گرسنه، وقتی مدیران ما حقوق‌های چندین میلیونی می‌گیرند مسلما نرخ تورم و افزایش هر روزه مواد غذایی را از نزدیک لمس نمی‌کنند و نمی‌توانند درک کنند که کارمندان و کارگران با این شندرغاز حقوق ناچیز که سال به سال هم افزایش آن کمتر می شود چطور گذران زندگی می‌کنند.

خانم رستگار هم‌استانی دیگری هم گفت: کارمند هستم و دو سال است که دخترم عقد کرده است و به علت نداشتن جهیزیه نتوانسته ازدواج کند با این حقوق کم و چهار دانشجو کلی وام گرفته‌ام مقروض شده‌ام نمی‌دانم چه کار کنم.

وی افزود: همسرم در اوایل سال‌های ازدواج فوت کرد و من با چهار فرزند کوچک تا کنون به تنهایی پیش رفته ام ولی در این سال‌های اخیر فشار اقتصادی به حدی شده که دیگر توان تامین هزینه‌ها را ندارم.

وی ادامه داد: زندگی کردن با این میزان حقوقی که ما کارمندان دریافت می‌کنیم بسیار سخت است و دولت نباید با توجه به گرانی‌هایی که وجود دارد افزایش حقوق را به این میزان در نظر بگیرد.

آقای حسن- ک جوان دیگری که در یک کارخانه مشغول کار است هم می‌گوید: تا زمانی که برخی از مدیران درآمدهای میلیاردی دارند ، چطور می‌توانند درک کنند یک کارگر با یک میلیون تومان حقوق چه زندگی سختی را سر می‌کند؟

وی افزود: خیلی دلم میخواهد افرادی که حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند یک ماه تنها یک ماه حقوق یک کارگر را دریافت کنند و زندگی خود را بگذرانند و اگر خوب بود ادامه دهند و اگر هم که خوب نبود فکری به حال این قشر ضعیف کنند.

وی ادامه داد: مسئولین برای این در پست‌های خود قرار گرفته اند که به مردم خدمت کنند نه اینکه تنها برای منافع خود تصمیم بگیرند و به فکر قشر ضعیف جامعه نباشند.

آقای حسین رمضانی هم گفت: نرخ‌های تورم که اعلام می‌شود معلوم نیست دروغ است یا راست این بازی با اعداد نهایتا ظلم به کارمند و کارگر فقط باعث بالا رفتن سن ازدواج فساد و بدبدختی می‌شود که نهایتا به ضررخود دولت منتهی می‌گردد.

وی افزود: بد نیست دولت کمی هم به اوضاع بازنشستگان کشوری را سرو سامان دهد بهتر است درصد اضافه حقوق را بر مبنای مبلغ حقوق تعیین شود و هر کس حقوقش کمتراست درصد میزان اضافه حقوقش بیشتر باشد تا توازنی برقرار شود.

وی ادامه داد: دولت باید میزان افزایش حقوق‌ها را بر اساس تورم واقعی افزایش دهد نه تورمی که در مجموع به دست می‌آید. در حال حاضر رکود شدیدی در کشور حکم فرماست که موجب شده تا خرید و فروش منزل و خودرو در کشور کاهش پیدا کند و چه خوب است تا نرخ تورم را بر اساس کالاهای مصرفی روزمره و ضروری افزاد در نظر بگیرند تا نرخ قطعی و واقعی مشخص شود.

میثم- ر جوان تحصیل‌کرده هم‌استانی هم گفت: من لیسانس کامپیوتر دارم و در یک شرکت خصوصی کار می‌کنم که پایه حقوق من ۸۰۲ هزار تومان است که جمعا با حق بن و حق مسکن و کسورات ۹۰۶ هزارتومان در ماه دریافت می‌کنم که این مبلغ هم با تاخیر پرداخت می‌شود.

وی افزود: در حال حاضر ۴ ماه است که حقوق درست و حسابی دریافت نکرده ام و هر ماه ۴۰۰ هزار تومان آن را پرداخت می‌کنند و مابقی آن هم در طول ماه نصفه ونیمه پرداخت می‌شود که اصلا متوجه نمی‌شویم این پول چه می‌شود.

وی تصریح کرد: واقعا به نظر شما با ماهی ۴۰۰ هزار تومانی که در ابتدای ماه دریافت می‌کنم چطور از پس هزینه‌ها برآیم و جواب صاحبخانه و بانک‌ها را چه بدهم.

وی ادامه داد: ما یک خانواده سه نفری هستم اگر روزی ۳ وعده تخم مرغ هم بخوریم هزینه آن۱۰ هزار تومان هم بیشتر می‌شود حال در نظر بگیرید چطور هزینه‌های زندگی خود را تامین می‌کنم.

وی گفت: از تمامی هزینه‌های زندگی زده‌ام و بسیاری از هزینه‌ها را پدرم پرداخت می‌کند و واقعا برخی روزها خیلی در تنگنا هستم و از طرفی دولت اعلام می‌کند چون نرخ تورم تک رقمی است افزایش حقوق‌ها ۱۰ درصد است که از میزان نرخ تورم هم بیشتر است و به تعبیری منت هم بر سر مردم می‌گذارد.

آقای ظهیری جوان کارمند هم‌استانی دیگری هم گفت: هر وقت که به پایان سال نزدیک می‌شویم همین بحث‌های افزایش حقوق که چند درصد باشد به میان می‌آید و صحبت اصلی افزایش حقوق بر اساس نرخ تورم است.

وی افزود: دولتمردان از طرفی اعلام می‌کنند حداقل هزینه زندگی در این شرایط در ایران ۲ تا ۳ میلیون است و از طرف دیگر پایه حقوق کارگری را زیر ۱ میلیون اعلام می‌کنند.

وی ادامه داد: چطور مسئولین راضی می‌شوند کارگری که دارد چرخ صنعت این مملکت را می‌چرخاند زیر ۱ میلیون تومان حقوق دریافت کند و در مقابل مسئولینی که این میزان فشار کاری را ندارند این مبلغ حقوق را دریافت کنند.

وی افزود: من در اداره کار می‌کنم و چون قرارداد کارگری دارم کارگر محسوب می‌شوم و حقوق و مزایای یک کارگر را دریافت می‌کنم و از درد کارگران خبر دارم در حالی که کارمندان شرایط بسیار بهتری دارند و افرادی که در ادارات استخدام هستند از حقوق و مزایای بهتری برخوردارند.

خانم مقصودی جوان دیگری که در یک شرکت خصوصی مشغول به کار است هم می‌گوید: من در یک شرکت خصوصی کار می‌کنم و تنها پایه حقوق دریافت می‌کنم و مانند ادارات از مزایای دیگر همچون حق مسکن، حق اولاد و غیره برخوردار نیستم و زمانی که دولت تنها ۱۰ درصد بر روی پایه حقوق می‌برد بیشترین افرادی که ضرر می‌کنند امثال من هستند که تنها پایه حقوق دریافت می‌کنند.

وی افزود: واقعا میزان حقوقی که برای کارمندان و کارگران در ایران مصوب می‌شود با هزینه‌هایی که افراد دارند اصلا همخوانی ندارد و همین امر باعث می‌شود تا افراد به کار خود دلگرم نباشند و تمام طول روز درگیر می‌شوند.

مطهره ص خانم جوان هم‌استانی که در یک آزمایشگاه در یک شرکت خصوصی کار می‌کند، گفت: متاسفانه افزایش حقوق در ایران سال به سال بدتر می‌شود در حالی که اوضاع اقتصادی هیچ بهبودی نیافته و من در عجبم که چرا با وجود تورم بالا این میزان افزایش را برای این قشراز جامعه که جز ضعیف‌ترین اقشار جامعه هستند در نظر می‌گیرند.

وی اضافه کرد: دولت باید با افزایش بیشتر حقوق قشر ضعیف جامعه و کاهش حقوق برخی از مسئولین که حقوق‌های نجومی دریافت می‌کنند این شکاف طبقاتی که در کشور حاکم شده را کاهش دهد زیرا اختلاف و شکاف طبقاتی در ایران بسیار زیاد است و همین اختلاف طبقات موجب می‌شود تا بسیاری از مشکلات از جمله فقر، فساد، فحشا و بیکاری و غیره در کشور زیاد شود.

این خانم جوان اضافه کرد: من هنوز مجرد هستم و تشکیل زندگی نداده‌ام و وقتی زندگی اطرافیانم را می‌بینم که با این میزان حقوق‌ها می‌گذرد واقعا تعجب می‌کنم چون من حقوق خودم را تنها خرج خودم می‌کنم و خورد و خوراک و هزینه‌های اصلی زندگی ام بر عهده پدرم است و تصور اینکه در آینده بخواهم همه این هزینه‌ها را خودم بپردازم را هم نمی‌توانم بکنم.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان