انتقال آب دریای خزر به سمنان در دستور کار است

فرماندار شهرستان سمنان با بیان اینکه حفر چاه مشکل کم‌آبی سمنان را رفع نمی‌کند، تأکید کرد: انتقال آب دریای خزر به سمنان در دستور کار مسؤولان قرار دارد.
به گزارش خبرگزاری فارس از سمنان، به دنبال ثبت سوژه‌ای با عنوان «پیگیری انتقال آب دریای خزر به سمنان» در سامانه «فارس من»، خبرنگار فارس موضوع را پیگیری کرد.
به دنبال سفر ریاست جمهوری به سمنان در سیزدهم آذرماه و طرح موضوع انتقال آب دریای خزر به استان سمنان به‌عنوان مطالبه اصلی مردم استان، حجت‌الاسلام حسن روحانی اعلام کرد که اجرای این طرح از نظر دولت منعی ندارد.
سیدعباس دانایی، فرماندار شهرستان سمنان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در سمنان اظهار کرد: دغدغه اصلی همه مردم سمنان، بحث آب بوده و کم‌آبی و بحران آب یکی از مشکلاتی است که مردم استان به‌ویژه مرکز سمنان از آن رنج می‌برند.
فرماندار سمنان با اشاره به اینکه امسال با وجود کمبود بارش حدود ۳۶۰ لیتر بر ثانیه در اوج مصرف با کمبود آب شرب در شهر سمنان مواجه بودیم، تصریح کرد: با پیگیری‌های به عمل آمده مدیران استانی، سازمان برنامه و بودجه، فرمانداری و شرکت آبفای شهری استان سمنان رقم قابل‌توجهی از اعتبارات منابع خشک‌سالی برای برون‌رفت از این وضع تخصیص داده و تأمین اعتبار شده است.
دانایی با بیان اینکه ۱۳ میلیارد تومان در این ارتباط مصوب شد، اضافه کرد: تخصیص بخشی از این میزان اعتبارات انجام شده و شرکت آبفای شهری سمنان کار را با سرعت شروع کرد و چهار حلقه چاه حفر شد؛ تا پایان خردادماه امسال، آب نسبتاً باکیفیت از این چاه‌ها به آب شرب شهری سمنان افزوده شد.
فرماندار سمنان با تأکید بر اینکه این امر مشکل ما را در میان‌مدت و درازمدت رفع نخواهد کرد، تصریح کرد: منابع آب زیرزمینی در سمنان محدود است.
دانایی با اشاره به اینکه باید از طریق منابع دیگر آب شرب شهر سمنان تأمین شود و احداث دو سد در میان‌مدت و پروژه انتقال آب دریای خزر در درازمدت در دستور کار است، اظهار کرد: امیدواریم همه این موارد تحقق یابد و نگرانی و دغدغه مردم و مسؤولان برطرف شود.
وی اظهار کرد: نه‌تنها استان ما بلکه استان‌های دیگر کشور هم با کمبود آب مواجه هستند و این یک مشکل کشوری است.
فرماندار شهرستان سمنان با اشاره به اینکه باید مصرف آب در شهرستان مدیریت شود، تصریح کرد: امسال با تمام تلاش‌های انجام شده، چاه‌هایی حفر شد.
دانایی با تأکید بر اینکه چهار حلقه چاه را به ظرفیت آبی شهر سمنان اضافه کردیم، اضافه کرد: از طرف دیگر، دو چشمه اصلی آب شرب شهر سمنان مانند چشمه روزیه با کاهش زیاد آب مواجه بودند و چهار چاه شهر سمنان هم خشک شد.
فرماندار شهرستان سمنان با بیان اینکه بین ۳۰۰ تا ۳۸۰ لیتر در ثانیه کمبود آب شرب در شهر سمنان داریم، تصریح کرد: علی‌رغم اینکه امسال چهار حلقه چاه حفر شد؛ اما مشکل همچنان وجود دارد.
دانایی با اشاره به اینکه اگر مدیریت در مصرف نداشته باشیم، ممکن است تا انتهای سال با مشکل مواجه شویم، اضافه کرد: خواهش ما از مردم و شهروندان سمنانی این است که مصرف آب را مدیریت کنند و صرفه‌جویی داشته باشند.
فرماندار شهرستان سمنان اظهار کرد: باید بتوانیم برای سال‌های آینده با توجه به همین مدیریت خوب مردمی در مصرف که انجام می‌شود و پیگیری‌ها از منابع دیگر، مشکل مرکز استان را برطرف کنیم.