شروع: ۲۵ مهر, ۱۳۹۸
۱۲:۰۰ ق.ظ
پایان: ۱۶ آبان, ۱۳۹۸
۱۰:۰۰ ب.ظ

مکان رویداد

ایران- مهدیشهر- بالای دانشگاه آزاد سنگسر- پارک مهرگان

طول و عرض جغرافیایی: 35.58524, 53.393525

691 بازدید

دبیرخانه ی خانه موزه ی کودک، عروسک و اسباب بازی به همت انجمن حافظه ی شهر در محل مجموعه کاروانسرای جهانبانی (نقش جهان) شکل گرفت.

برای ساخت عروسک‌هایی که معیارهای شرکت در جشنواره را داشته باشند موارد زیر را به دقت مطالعه و در ساخت عروسک‌ها آن‌ها را رعایت کنید.

موضوع جشنواره:
احیا و باز تولید عروسک‌های محلی با هدف معرفی فرهنگ غنی منطقه (لباس‌های محلی، شعرها، لالایی‌ها، خاطرات، بازی‌های محلی، شیوه‌های معیشت مثل دامداری، کشاورزی، تولید صنایع دستی، پخت نان، طبخ غذای محلی، شیرینی محلی و…). از آن‌جا که مادربزرگ‌ها گنجینه‌های زنده و ارزشمندی از فرهنگ‌ هر منطقه هستند و باورها، رسوم و شیوه‌های گذشته معیشت در تجربه زیسته آن‌ها زنده است، از شما می‌خواهیم حتما و حتما آن‌ها را در ساخت عروسک‌ها همراهی کنید تا شانس‌ بیشتری برای رسیدن به سرچشمه‌های اصالت در عروسک دست‌ساز شما وجود داشته باشد.

ویژگی‌های عروسک ها:

  • مواد و مصالح به کار گرفته شده در عروسک‌ها پشم گوسفند، پارچه و سایر مواد طبیعی باشد.
  • از مواد غیرطبیعی و پلاستیک در ساخت عروسک‌ها به هیچ عنوان استفاده نشود.
  • لباس‌ عروسک‌ها تمیز و مرتب باشد و چهره آن‌ها زیبا و ساده و خندان باشد (جای چشم و ابرو و دهان درست قرار بگیرد)، موی آنها با موی بز یا پشم گوسفند باشد و همه اجزا با نخ و سوزن دوخته شوند.
  • این عروسک‌‌های پارچه‌ای هنر دست هستند و عمر سپری شده برای ساخت آن ها به آن ها ارزشمندی و ماندگار ی می‌بخشد.
  • می‌توانید عروسک‌ها را به صورت موضوعی کار کنید مثلا اعضای خانواده (زن، مرد، کودک دختر، کودک پسر، نوزاد قنداقی در گهواره و…).
  • داستان عروسک‌ها بسیار مهم است؛ این داستان‌ها می‌تواند شامل آرزوهای سازنده آن باشد (ویژگی‌های همسر آینده، شغل آینده، تحصیل و…) یا شرایط موجود سازنده (مثل حرفه کنونی، تعداد فرزند، آرزو برای فرزندان و… یا شعرها و لالایی‌های بومی منطقه یا حتی بخش‌هایی از تعزیه‌خوانی).
  • مهمترین داستان‌ها آنهایی است که به باورها، عقاید و داستان‌های گذشته منطقه بر می‌گردد و در حافظه مردم بومی و به ویژه ریش‌سفیدان و بزرگترها هنوز به یاد مانده است.
  • داستان‌‌ها بر روی تکه‌ای پارچه سفید و تمیز نوشته شود و به عروسک وصل شود. دور پارچه ریش ریش و نامرتب نباشد.
  • عروسک حتما شناسنامه داشته باشد. شناسنامه شامل نام و نام خانوادگی سازنده، نام شهر و روستا، و محله ای که در آن ساخته شده، و شماره تماس سازنده می‌باشد.
  • عروسک‌ها سنگین و بزرگ نباشد تا حمل و نقل آن آسان باشد. (طول عروسک بیشتر از ۳۵ سانت نباشد.)
    می‌توان از افراد آگاه و اهل مطالعه منطقه مشورت گرفت تا بتوان بررسی کرد که آیا در گذشته عروسک‌سازی در منطقه وجود داشته یا نه و اینکه عروسک‌های قدیمی منطقه چه ویژگی‌هایی داشته است.
  • اشیاء و متعلقات مربوط به عروسک‌ها مانند بقچه لباس، لحاف و تشک و چل تیکه های همراه با عروسک، اسباب بازی‌های قدیمی دستی، گاری و … هم در جشنواره داوری خواهد شد.

مهلت ارسال آثار:
۱۴ آبان ماه ۱۳۹۸

محل ارسال و دریافت آثار در سمنان:
خیابان کهنه دژ، مجموعه تجاری نقش جهان، طبقه ی اول،جنب رستوران نقش جهان، دبیرخانه خانه موزه ی عروسک سمنان، انجمن “حافظه ی شهر” قومس.
ساعات دریافت آثار در سمنان:
۹ الی ۱۳ به خانم هانیه دولو تحویل گردد .

محل ارسال و دریافت آثار در مهدیشهر:
مهدیشهر، خیابان صاحب الزمان، رو به روی اداره بهداشت، کانون پرورشی فکری کودکان و نوجوانان.
ساعات دریافت آثار در مهدیشهر:
۸:۳۰ صبح الی ۱۶:۳۰عصر.

زمان برگزاری:
۱۶ آبان ماه ۱۳۹۸ ساعت  ۱۴ الی ۲۲

مکان برگزاری:
محل برگزاری جشنواره ملی ایل سنگسری

برگزار کنندگان:
انجمن “حافظه ی شهر” قومس
دبیرخانه ی جشنواره ایل سنگسر

عروسک‌هایی که برای جشنواره ارسال می‌شوند نزد انجمن “حافظه ی شهر” قومس به امانت باقی خواهند ماند. این عروسک‌ها با توجه به اینکه نمونه‌‌های اولیه از عروسک‌های ساخته شده در استان سمنان و نیز میهمانان دعوت شده به جشنواره ی ملی ایل سنگسر  که استان های تهران، البرز، قم، مازندران و قزوین هستند، می‌باشند‌؛ در صورتی که جریان عروسک‌سازی این دیار به مسیر خود ادامه دهد و مکانی به عنوان موزه عروسک‌ها به همت مردم و مسئولین استان شکل بگیرد.

مبالغ و بلیط ها
هزینه
رایگان