آبان، بهترین زمان دریافت واکسن آنفلونزا است

سمنان- ایرنا- مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، گفت: ابتدای مهر تا پایان آبان، بهترین زمان برای دریافت واکسن آنفولانزا به منظور برای پیشگیری از این بیماری در فصل های سرد سال است.

به گزارش ایرنا، محمدناصر رهبر روز چهارشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: آنفلونزا یک بیماری تنفسی است و رعایت آداب تنفسی بهترین راهکار جلوگیری از ابتلا به آن است، تاکنون بیش از ۱۰۰ نوع آنفولانزا شناخته شده است که فقط ۲۵ نوع واکسن برای پیشگیری از آن وجود دارد.
وی، افراد دارای بیماری ها قلبی، کلیوی، دیابت، مسوولین آزمایشگاه های بیمارستانی، مامورین اورژانس، پزشکان، سالمندان و کودکان زیر ۱۰ سال را پر خطرترین افراد در معرض ابتلا به بیماری آنفولانزا دانست و گفت: این افراد برای بالا بردن دستگاه ایمنی از واکسن آنفولانزا استفاده کنند.
وی خاطر نشان کرد: رعایت نکات بهداشت فردی ، شستشوی دست‌ها با آب و صابون، استراحت، خوردن مایعات گرم، استفاده از آب نمک برای ضدعفونی کردن گلو و رعایت آداب تنفسی نیز اهمیت زیادی در پیشگیری از بیماری آنفولانزا و سرماخوردگی دارد.
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با بیان این که با آغاز فصل پاییز شیوع آنفولانزای فصلی افزایش می یابد، افزود: نشانه‌هایی مانند تب، کوفتگی و درد در بدن، سر درد، خستگی، از دست دادن اشتها، سرفه‌ خشک و گلو درد، از علائم بیماری آنفلونزاست.
وی با اشاره به امکان بروز برخی حساسیت ها در برخی افراد به واکسن آنفلونزا گفت: افرادی که به تخم مرغ حساسیت دارند به واکسن آنفولانزا هم حساسیت نشان خواهند داد و شهروندان در این مورد دقت لازم را داشته باشند.
رهبر با بیان این که در مورد درمان ۲ بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا با آنتی بیوتیک باورهای نادرستی وجود دارد، یاد آور شد: درمان با آنتی بیوتیک نه تنها هیچ تأثیری بر روی ویروس سرماخوردگی و یا آنفولانزا ندارد، حتی مشکلات بیمار را بیشترمی کند.
وی تاکید کرد: مصرف بی رویه و خودسرانه آنتی بیوتیک باعث ایجاد پدیده «مقاوت آنتی بیوتیکی» می شود و آنتی بیوتیک ها در اثر مقابله زیاد در مقابل باکتری ها، بی اثر می شوند.
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: یکی از آشکارترین علایم آنفولانزا، بیمارشدن ناگهانی فرد است که حتی از چگونگی بیمار شدن خود نیز اطلاع نمی یابد.
وی با اشاره به این که علایم بیماری سرماخوردگی و آنفولانزا شبیه هم است افزود: به طور معمول نشانه‌های آنفولانزا شدید‌تر از سرماخوردگی و همراه با تب است و نسبت به سرماخوردگی زمان بیش‌تری برای درمان نیاز دارد .
مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان، رعایت بهداشت فردی و رعایت نکات بهداشتی به ویژه در اماکن عمومی را بهترین راهکار برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلونزا عنوان کرد.
آنفلونزا یک بیماری ویروسی است که انواع مختلفی دارد و با نام های آنفلوآنزای نوع آ ، بی و سی، به طور دایم در حال تغییر شکل است، تغییرات ویروسی آنفلوآنزا به ویژه هنگامی خطرناک تر می شوند که ۲ ویروس مختلف با یکدیگر ترکیب شوند و یک ویروس جدید به وجود آورند که از پایه و اساس با ویروس های قبلی متفاوت است.
ویروس آنفلوآنزا از طریق ذرات تنفسی هنگام عطسه و یا سرفه و حتی از طریق دست آلوده منتقل می شود و رعایت آداب تنفسی بهترین راهکار جلوگیری از شیوع آن است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان