آشنایی با روستای ملاده + تصاویر

روستای ملاده از توابع شهرستان مهدی‌شهر و در ۵۵ کیلومتری شمال شهمیرزاد واقع شده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شهمیرزراد ، ملاده از سطح دریا ۱۷۷۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در زمستان سرد و پربرف است.
گفتنی است ، نام این روستا در گذشته های دور، ایوک و جزء منطقه دودانگه ساری بوده است و مردم روستای ملاده به زبان مازندرانی سخن می گویند.
بیشتر درآمد روستاییان بر فعالیت های زراعی، دامپروری، باغداری و صنایع دستی استوار شده است و زنان روستا، در کنار فعالیت های زراعی به بافت گلیم، قالی و جاجیم و پارچه کت و شلوار پشمی (چوخا) می پردازند.

محصولات عمده زراعی روستای ملاده عبارت است از: گندم، جو، سیب زمینی، نخود، لوبیا، عدس، سیر، چغندر، هویج و سبزیجات. گیلاس، آلبالو و گردو و نیز محصولات باغی این روستاست.
مراتع سرسبز پیرامون روستای ملاده موجبات رونق دامداری را فراهم نموده و انواع لبنیات مانند شیر، پنیر، ماست، کشک، قره قوروت، کره و روغن حیوانی در این روستا فرآوری می شود.

روستای ملاده در یک محدوده کوهستانی استقرار یافته و بافت مسکونی متمرکزی دارد و مصالح به کار رفته در خانه ها بیشتر از سنگ، گل و چوب است وخانه ها، دارای اتاق نشیمن، آشپزخانه، سرویس بهداشتی، انبار علوفه و غله، طویله، ایوان بزرگ و حیاط است و حیاط به وسیله چند پله به ایوان که محل نشیمن تابستانی است، اتصال می یابد و سقف شیروانی خانه ها، جلوه ویژه ای به روستای ملاده بخشیده است.

در منطقه شمالی روستای ملاده، ییلاق های زیبایی سنگ چشمه، پشت لد، اشکبستون، لوتک و جنگل معروف افرا، مرتبط با جنگل های شمال، قرار دارند و راه ارتباطی روستای ملاده با روستاهای دودانگه ساری، از جنگل افرا می گذرد و درختان بلوط، نارون، افرا و راش در این جنگل قد برافراشته اند.

شایان ذکر است ؛ سرطلا مشهورترین کوه روستاست، در اطراف این کوه، ییلاق های کلاته و شاه زمین فضای دلپذیری را به وجود آورده اند و در باغ های زیبای این ییلاق، انواع درختان گردو، سیب، گیلاس، آلبالو، هلو و بعضی درختان جنگلی میوه دار مانند سیاه دانه، ازگیل، زالزالک، زرشک و توت صحرایی وجود دارد.

قله های اطراف روستا تا اواخر بهار از برف زمستانی پوشیده است و چشم اندازهای زیبایی را به وجود می آورند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان