آشنایی با موزه گرمابه پهنه سمنان + تصاویر

گرمابه پهنه یکی از بناهای تاریخی سمنان است که ۵۶۷ سال از تاریخ بنای اولیه آن می گذرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، محمد حسن خان صنیع الدوله از مورخان دوره قاجاریه از این حمام دیدن نموده و متن کتیبه سردر حمام را در کتاب مطلع الشمس آورده است و به استناد این کتیبه، حمام پهنه در ماه شوال ساله ۸۵۶ ه.ق در عهد سلطنت میرازا ابوالقاسم بابرخان، پادشاه دوره تیموریان و به دستور وزیرش خواجه غیاث الدین محمد بن خواجه تاج الدین بهرام سمنانی ساخته شده است و حمام پهنه در سال ۱۳۵۵ طی شماره ۱۰۲۲ در فهرست ثبت آثار ملی قرار گرفته است.

گفتنی است ؛ حمام پهنه به مساحت تقریبی ۱۰۰۰ متر مربع در شمال غربی تکیه پهنه ساخته شده و در تاریخ ۱۳۷۳ بعد از یک سری مرمت و بازسازی تبدیل به موزه محلی باستان شناسی و مردم شناسی شده است.
شایان ذکر است ؛ در یکی از غرفه های متصل به صحن اصلی شاخص ترین عنصرموزه ای موزه سمنان که اسکلت ۴۰۰۰ ساله بدست آمده از تپه حصار دامغان است، قرار دارد و این اسکلت به شکل کاملا دست نخورده از محل حفاری در تپه حصار به این مکان انتقال یافته است و در کنار آن لوازمی قرار دارد که در هنگام مرگ کنار متوفی قرارداده شده است و هدف اصلی از قرار دادن این اسکلت نشان دادن شیوه تدفین در هزاره دوم پیش از میلاد در بخش فلات مرکزی ایران می باشد.

در ویترین دیگری در ادامه مسیر، اشیائی از جنس سفال خاکستری مربوط به هزاره دوم پیش از میلاد مربوط به تپه حصار قرار دارد و این اشیاء شامل کاسه، آبریز و ظروف آیینی دیگر می باشد که از دیگر آثار سفالین موجود در موزه، ظروف بدست آمده از منطقه خطیر کوه سمنان می باشد که مربوط به هزاره اول پیش از میلاد است. در ویترین های بعدی اشیای دوران اسلامی شامل ظرف لعابدار و دیگر ظروف مربوط به تپه های تاریخی استان سمنان دیده می شود ودر بخش مردم شناسی موزه گرمابه پهنه که در انتهای موزه و در یک هشتی واقع شده است اشیای مختلف مردم شناسی از جمله ابزار و آلات موسیقی مثل ساز و دهل و کرنا و … دیده می شوند.

در غرفه بعدی زینت آلات سنتی زنان عشایر استان سمنان قرار دارد و در ویترین دیگر ابزار و وسایل اعتقادی و پیشگویی مثل رمل، مهره های شانس و … چیده شده است و در ویترین انتهایی ابزار آلات استعمال دخانیات مثل چپق، کیسه توتون و سوزن های تمیز کردن دسته چپق دیده می شود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان