آغاز طرح حذف دفترچه بیمه درمانی در ١٩ استان

طرح حذف دفترچه بیمه درمانی در ١٩استان آغاز و در برخی مناطق پایان یافته و در برخی استان ها نیز درحال کامل شدن است.

استان های سمنان، گیلان، خراسان رضوی، اصفهان، یزد، آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل و تهران از جمله ١٩ استان اجرای این طرح است.

جزئیات الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه

یکی از برنامه‌هایی که می‌تواند علاوه بر کاهش هزینه‌ها در خدمات‌رسانی سریع و ارائه بهتر خدمات به بیماران موثر
واقع شود الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه و تخصیصID کد برای هر بیمار است. این در حالی است که با جمع‌آوری دفترچه‌های کاغذی بیمه پیگیری مراحل درمانی بیماران تنها از طریق ارائه کد میسر خواهد شد. طرح الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه که به عنوان تحول بزرگ بیمه‌ای مدنظر ۲ سازمان تامین اجتماعی و بیمه سلامت ایرانیان قرار دارد بزودی وارد فاز تازه‌ای از مراحل اجرایی خواهد شد. آنطور که مدیرعامل سازمان بیمه سلامت عنوان کرده طرح الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه سلامت در این سازمان در حال اجراست و در عین حال مدیر عامل سازمان تامین اجتماعی نیز از حذف دفترچه‌های بیمه از شهریورماه خبر داده است.
خداحافظی با دفترچه‌های کاغذی بیمه
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با تشریح روند حذف تدریجی دفترچه‌های بیمه تامین اجتماعی اظهار داشت: در اولین مرحله این طرح، دفترچه کاغذی بیماران خاص حذف می‌شود.
تقی نوربخش، مدیرعامل سازمان تامین‌اجتماعی درباره حذف دفترچه‌های بیمه افزود: ما به دنبال حذف دفترچه‌های بیمه هستیم که مطابق وعده‌های قبلی قرار است این عملیات از شهریور ماه آغاز شود.
مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه در اولین مرحله، دفترچه کاغذی بیماران خاص حذف می‌شود، اظهار کرد: شمار بیماران خاص ۳۲۰ هزار نفر است که بیشترین هزینه‌ها و بیشترین تسهیلات را نیاز دارند.
به گفته نوربخش، حذف دفترچه‌های بیمه روی مدیریت مصارف و هزینه‌های درمانی تاثیرگذار است. به‌عنوان مثال در حال حاضر ممکن است افرادی حتی شاید به دلایل موجه، ۲ یا ۳ دفترچه داشته باشند که حذف دفترچه و دادن ID و کد واحد به هر شهروندی که تحت پوشش صندوق بیمه است، بسیار موثر است.
وی با بیان اینکه ارائه ID بیمه کار پیچیده‌ای است، به ایسنا بیان داشت: باید یک مرکز فرماندهی واحد دیتا در صندوق بیمه باشد. این کار نیازمند زیرساخت و نرم‌افزارهایی است که بتواند حجم اطلاعات تولیدی را هماهنگ کند که در این راستا زیرساخت‌ها توسط سازمان تامین اجتماعی در حال اجراست. به گفته نوربخش، الکترونیکی شدن دفترچه بیمه تحول بزرگی است که زمان قطعی اجرای آن را اعلام خواهیم کرد.
بیمه سلامت الکترونیکی می‌شود
این در حالی است که مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران نیز از اجرایی شدن طرح الکترونیکی شدن دفترچه‌های بیمه در این زمان خبر داده است. محمدجواد کبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران ارائه خدمات بیمه سلامت بویژه به اقشار محروم جامعه را، از افتخارات دولت تدبیر و امید برشمرد و گفت: برای استمرار این خدمات نیازمند اتخاذ تمهیدات ویژه در برنامه ششم توسعه و رعایت و ساماندهی سقف کمی و کیفی خدمات در مراکز دولتی هستیم.
کبیر میزان منابع مالی صرف شده برای اجرای طرح بیمه سلامت را طی سال گذشته در کشور یکهزار و ۸۰۰ میلیارد تومان اعلام کرد.
کسری منابع مالی بیمه سلامت
وی یادآور شد: در سال جاری نیز با وجود کسری منابع مالی سعی داریم با ساماندهی و بازنگری در فرآیند این طرح خدمات‌رسانی مطلوب‌تر را در این نوع نظام بیمه‌ای کشور ارائه دهیم.
کبیر افزود: براساس ساختار جامع نظام بیمه‌ای کشور، مکلف به کنترل و مدیریت هزینه‌های درمانی در راستای عملیاتی شدن سیاست‌های وزارت بهداشت و درمان هستیم تا با مدیریت بهینه، شاهد استمرار و ارتقای خدمات‌دهی این طرح در کشور طی سال‌های آینده باشیم.
مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران در ادامه با بیان اینکه صدور دفترچه‌های سلامت سالانه بین ۴۰ تا ۵۰ میلیارد تومان هزینه دربر دارد، گفت: طرح الکترونیکی شدن دفترچه‌های درمانی را با بسترسازی‌های در حال انجام در دست اجرا داریم. به گفته کبیر، اجرای این طرح از گام‌های ارزشمند دولت برای صیانت از منابع و تسهیل ارائه خدمات درمانی به مردم با توجه به استحقاق بیمه شده‌ها در مراکز ارائه خدمت خواهد بود.
کارت ملی جایگزین دفترچه بیمه
به باور وی، هم‌اینک در حدود ۸ بیمارستان کشور این طرح به اجرا درآمده و هر فرد بیمار در قبال ارائه کارت ملی و بارکد موجود از خدمات بیمه‌ای بهره‌مند می‌شود. مدیرعامل سازمان بیمه سلامت ایران خاطرنشان کرد: دفترچه‌های درمانی طرح بیمه سلامت در اختیار روستاییان مناطق روستایی و بین عشایر و ساکنان شهرهای کمتر از ۲۰ هزار نفر جمعیت باقی خواهد ماند. گفتنی است، طرح بیمه همگانی سلامت با هدف ارائه و سهولت خدمات درمانی با کمترین هزینه‌، از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه سال ۹۳ در مراکز درمانی دولتی بویژه مناطق محروم سطح کشور به اجرا درآمده است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان