اولین عمل ساکروهستروپکسی در سمنان

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری – استان سمنان؛انجام شیوه های جدید در عمل های جراحی و یا دانش نوین در درمان افراد یکی از مهم ترین اهداف جوامع پزشکی در دنیا می باشد.شیوه هایی که با آن عوارض را به کمترین میزان ممکن رسانده و می تواند بسیاری از خطرات روش های گذشته را به صفر برساند.صرفه جویی در زمان،نیروی انسانی و نیز دقت و کیفیت بالای بسیاری از شیوه های نوین نیز از موارد مهم و حائز اهمیت می باشد.

امروزه اکثر روش‌های جراحی که متخصصین زنان و زایمان از آن ها استفاده می کنند بسیار پیشرفته و با کمترین شکل تهاجمی هستند.یک متخصص زنان و زایمان می‌تواند کارهای بسیار زیادی را تنها با چند تکنیک اصلی انجام دهد، از هیسترکتومی گرفته تا درمان‌های ناباروری، برداشتن فیبروم های رحمی دردناک و آزاردهنده.

هیستروسکوپی

هیستروسکوپی یک روش تشخیصی – درمانی است که در بیماری‌های زنان و نازایی به کار می رود.پزشک با استفاده از این روش می تواند داخل رحم را به طور مستقیم بررسی و به ترمیم نواحی آسیب دیده بپردازد.این روش معمولاً در خونریزی های شدید دوران قاعدگی، قاعدگی‌های طولانی مدت، خونریزی و لکه‌بینی در فواصل بین قاعدگی و در ارزیابی بیماران نابارور، برای تشخیص علت خونریزی و بررسی داخل حفرۀ رحم انجام می‌شود.چنانچه ضمن انجام این روش، کار درمانی نیز انجام شود، هیستروسکوپی درمانی نامیده می شود.
عمل هیستروسکوپی از خانواده آندوسکوپی می باشد.در این روش متخصص قادر است بدون برش به طور مستقیم از طریق هیستروسکوپ که یک لوله باریک حامل دوربین و یک چراغ است و از طریق واژن وارد رحم می شود، رحم را به طور کامل بررسی کند و به رفع مشکلات آن بپردازد. در هیستروسکوپی مخاط دهانه رحم، بافت پوششی داخل رحم و سوراخ های لوله فالوپ به طور کامل قابل مشاهده هستند. و اگر بافت های غیر طبیعی موجود باشند امکان برداشت و نمونه گیری از آنها وجود دارد.

برای انجام هیستروسکوپی، نخست فرد در وضعیت مناسب قرار می گیرد، سپس دهانه رحم پس از بیهوشی با استفاده از ابزار مخصوص، برای عبور هیستروسکوپ و دیگر ابزار لازم باز می‌شود.هیستروسکوپ یک ابزار میله مانند باریک است که در انتهای آن دوربین حساسی قرار دارد. این وسیله از کانال دهانۀ رحم به قسمت تحتانی رحم وارد و سپس گاز دی اکسید کربن و یا محلول‌های خاص از طریق آن به حفره رحمی منتقل می شود. این گاز یا محلول، حفرۀ رحمی را باز و پزشک را قادر می‌کند تا قسمت های داخلی رحم را کاملاً بررسی کند.
اولین عمل ساکروهستروپکسی در سمنان

دکتر سید محمد حسینی رئیس مرکز آموزشی، پژوهشی و درمانی امیرالمومنین (ع) با اعلام خبر اولین عمل ساکرو هیسترو پکسی در این مرکز درمانی افزود:در روز سه شنبه ۲۲ مهر ماه ۹۹ اولین عمل ساکرو هیسترو پکسی توسط تیم پزشکی به سرپرستی دکتر الهام صفاریه انجام پذیرفت.

وی افرود: این عمل بر روی خانم حوان ۲۹ ساله ای که چهار بار زایمان طبیعی داشته دچار پرولاپس اندام های تولید مثلی شده انجام گرفته است. از آنجا که سن این بیمار کم بود در نهایت پزشک ایشان دکتر صفاریه متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ آنکولوژی تصمیم برانجام عمل ساکرو هیستروپکسی گرفتند.

وی افزود: خوشبختانه این عمل با موفقیت انجام شد و بیمار با حال عمومی خوب در تاریخ ۲۴ مهر ماه از بیمارستان ترخیص شده است.

وی در پایان کوتاه بودن زمان بهبودی و درمان، بستری کوتاه مدت، کاهش نیاز به مسکن، جلوگیری از انجام عمل برداشتن رحم، جلوگیری از باز کردن شکم برای انجام عمل و عدم ایجاد عفونت ناشی از زخم ها و برش های شکمی را از مزایای انجام این عمل بیان نمود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان