اولین موج برف و سرمای سال ۱۴۰۰ در سمنان

اداره کل هواشناسی استان سمنان روز سه شنبه درباره کاهش محسوس دما و احتمال بارش اولین برف سال در نیمه مهر ۱۴۰۰ هشدار زرد اعلام کرد.

ایرج مصطفوی، مدیرکل هواشناسی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا افزود: سامانه ای که پیش‌بینی می‌شود اواخر روز چهارشنبه وارد جو استان سمنان شود با کاهش محسوس دما و بارش های پراکنده همراه است.

ایرج مصطفوی نوع مخاطره اولین سامانه ناپایدار جوی پاییزی در استان سمنان را کاهش نسبی دمای هوا بین چهار تا هشت درجه سانتیگراد و احتمال بارش پراکنده برف در نقاط سردسیر عنوان کرد.

کاهش نسبی دمای هوا در کل نقاط استان سمنان مشهود خواهد بود به طوری که دمای حداقل در ارتفاعات و نواحی سردسیر استان به حدود صفر درجه خواهد رسید.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان با اشاره به احتمال بارش پراکنده برف در ارتفاعات و نواحی سردسیر، خاطرنشان کرد: احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی مخاطره جدی اولین سامانه پاییزی در استان پیش‌بینی می‌شود.

برداشت محصولات رسیده باغی و زراعی همچون ذرت، سبزی و صیفی و انتقال آنها به انبارهای مسقف و خودداری از چرای دام‌ها در ارتفاعات و مسیل ها برای جلوگیری از خطر برق گرفتگی و سیلاب، دو توصیه مهم هواشناسی برای این مدت است.

پرهیز از عملیات سمپاشی و محلول پاشی، مهار سامانه های آبیاری بارانی، استفاده قیم برای نهال‌ها با توجه به وزش باد نسبتا شدید و تنظیم دما و رطوبت و تهویه در گلخانه ها و سالن های پرورشی، دیگر توصیه ها برای جلوگیری از خسارت این سامانه است.

رشد ابر و بارش های پراکنده و در برخی نقاط به ویژه نیمه شرقی و نواحی شمال استان سمنان وزش باد نسبتا شدید تا شدید، گاهی با گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

وی با اشاره به کمینه و بیشینه دمای هوای شهر سمنان امروز به میزان ۱۹ و ۲۸ درجه سانتیگراد، گفت: سمنان روز جمعه دمای کمینه ۱۳ و بیشینه ۲۳ درجه سانتیگراد را در پیش دارد.

طی روزهای آینده رضوان و شهمیرزاد با چهار درجه سانتیگراد سردترین و گرمسار و ایوانکی با ۳۰ درجه سانتیگراد گرمترین نقاط استان خواهند بود.