افزایش ۴۰درصدی صادرات کالا در استان سمنان

علی سعدالدین، مدیرکل گمرک استان سمنان گفت: کالاهایی به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار نیمه نخست سال ۱۴۰۰ از استان صادر شد که نسبت به سال گذشته افزایش ۴۰ درصدی داشت.

علی سعدالدین روز دوشنبه به ایرنا افزود: ۱۱۲ هزار تن کالا به ارزش ۱۶۹ میلیون دلار نیمه نخست سال ۱۴۰۰ به همت ۵۰ واحد تولیدی به ۳۳ کشور دنیا صادر شد.

هیدروکربن های سبک و سنگین، مصالح ساختمانی مانند کاشی، سیمان و سرامیک، پودرهای شوینده، شمس سرب، محصولات پلاستیکی و معدنی، عمده کالاهای صادراتی استان سمنان بود.

وی با اشاره به اینکه صادرات محرک اقتصادی هر کشوری است، ادامه داد: اگر تولید مدیریت شود، به رونق صادرات کمک می‌شود و از سوی دیگر بدون صادرات پررونق برنامه‌های کلان تولید به نتیجه مطلوب نمی‌‍رسد و تحقق این ارتباط دوسویه نیازمند هماهنگی همه سازمانهای متولی حوزه اقتصاد است.

«ارزیابی در محل» از خدمات جدید گمرک است که امسال افزایش یافت.

امسال امور صادراتی ۸۰ درصد از محصولات از طریق «ارزیابی در محل» انجام شد، یعنی کارشناسان گمرک کالا را مستقیم در محل تولید ارزیابی می‌کنند و کالای صادراتی از همان محل برای صادرات ارسال می شود.

کالاهای وارداتی بیشتر مواد اولیه واحدهای تولید است و در این زمینه نیز توسعه انبارهای اختصاصی از رویکردهای گمرک برای تسهیل امور تولیدکنندگان است.

انبارهای اختصاصی در محل واحدهای تولیدی در حال توسعه است و هشت انبار اختصاصی در سال های اخیر ایجاد شد تا کالا به جای انتقال به گمرک، بدون ایجاد هزینه های حمل و نقل، تخلیه، بارگیری و انبارداری برای صادرکنندگان، مراحل صادرات را طی کند و این رویکرد کمک بزرگی به حفظ سرمایه در گردش کارخانه‌ها است.

امسال ضمانت نامه های گمرکی مدت‌ دار برای واردکنندگان استان نیز بیشتر شد تا نقدینگی آنان برای پیشبرد امور اقتصادی حفظ شود و این مساله نیز کمک بزرگ دیگری برای واردکنندگان است.