بازی فکری برای کودکان بالای یک سال

بازی‌ها یکی از روش‌های اصلی برای رشد شناختی و ذهنی کودکان هستند. بازی‌هایی که کودک با والدین یا همسالان خود انجام می دهد؛ فرصتی منحصربه‌فرد برای ارتقاء مهارت‌های اجتماعی، عاطفی، شناختی و زبانی اوست.
در دورانی که کودکان امکان حضور در مهدکودک ها و خانه های بازی را ندارند و فرصت یادگیری از همسالان را از دست داده اند، شناخت بازی هایی که کودکان با کمک اعضای خانواده یا به تنهایی قادر به انجام آن باشند؛ لازم و ضروریست.
اولین گام برای خرید یک بازی خوب، این است که توجه داشته باشیم بازی متناسب با سن کودک انتخاب شود.
در این مقاله سعی کرده‌ایم؛ به توصیه یکی از مراکز فروش متنوع ترین بازی های فکری کودکان و بزرگسالان در سمنان با نام فروشگاه بازی و مهارت پیشگامان به معرفی بازی هایی بپردازیم که برای کودکان بالای یک سال طراحی شده اند.

 

۱-هوش چین ها:

هوش چین ها متناسب با هدف آموزش هر رده سنی کودک در انواع یک، دو، سه و چهار قطعه و شناخت اماکن، مشاغل، الفبا و غیره در بازار موجود هستند.

  • هوش چین یک تکه‌:

    رده سنی: ۱٫۵ تا ۳ سال
    اهداف آموزشی : افزایش مهارت چشم و دست – شناخت پدیده ها– واژه آموزی -افزایش مهارت حرکتی دست

  • هوش چین دو تکه‌:

    رده سنی: ۳ تا ۵ سال
    هدف آموزشی: شناخت محیط ، اشنایی با حیوانات جنگل و مزرعه و همچنین پرندگان و میوه ها، افزایش قدرت تطبیق

  • هوش چین سه تیکه:

    رده سنی: ۳ تا ۶ سال
    اهداف آموزشی: مناسب جهت زبان آموزی، تقویت دقت و تمرکز، یادگیری مفاهیم اولیه مانند میوه ها، حیوانات و … افزایش قدرت تطبیق

  • هوش چین ۴ تیکه:

    رده سنی: ۴ تا ۷ سال
    اهداف آموزشی: یادگیری رابطه و تناظر، حیوانات اهلی، حیوانات جنگل، میوه ها

۲-بازی های مونته سوری

رده سنی: ۳ تا ۶ سال

روش مونته سوری توسط دکتر ماریامونته سوری ابداع شد. او که سرپرستی یکی از مراکز کودکان معلول را برعهده داشت؛ برای بهبود و آموزش به بچه ها بازی‌هایی را طراحی کرد؛ که بشدت روی هوش و ذهن کودکان تمرکز داشت و باعث تقویت و رشد آنها میشد.
ماریامونته سوری با مشاهده رفتار کودکان پی برد که کودک بیش از این که به نتیجه کار توجه یا علاقه داشته باشد به رضایت از کار و شیوه انجام آن کار توجه دارد.
از فواید روش مونته سوری می توان به تقویت حس های پنجگانه و نفوذ به عمق لایه های ذهن اشاره نمود.بازی های زیر جزو بازی های مونته سوری هستند.

۳-تخته های مهارتی:

رده سنی: ۱ تا ۷ سال

اهداف آموزشی: آشنایی با انواع مهارت های دست ورزی مانند: المان های فیش های رنگی برق، انواع قفل و کلید، انواع پازل و مازهای متنوع، آموزش و یادگیری بستن بند و چسب کفش، بازی با تلفن، بستن زیپ، شیر آب، بوق و فرمون، ماشین و کلی بازی های سرگرم کننده روی برد.
تخته های مهارتی، بردهایی هستند که مهارت های لازم برای کودکان را یکجا در یک مجموعه در اختیار شما قرار می دهند. با این وسیله بچه ها میتوانند ساعت ها مشغول شده و سرگرمی هدف دار آموزشی داشته باشند.
در این تخته ها وسایلی بکار برده شده که برای کودکان بسیار جذاب بوده و کودکان در شرایطی امن می توانند کنجکاوی خود را ارضا کنند.

۴-عروسک های انگشتی


عروسک های انگشتی، وسیله‌ای برای شخصیت پردازی و اجرای نمایش به وسیله کودکان و بزرگسالان هستند که در هنگام بازی باعث افزایش خلاقیت و تمرکز کودکان، رویا پردازی، گسترش مفاهیم اجتماعی در ذهن کودک و رشد زبان آموزی می شوند.

تمام بازی های فکری بالا را می توانید از فروشگاه پیشگامان با مناسب ترین قیمت در سمنان خرید نمایید.