بلیت پرواز‌ها در ایام نوروز گران نمی‌شود

کاپیتان تورج دهقانی زنگنه، معاون وزیر راه :به محض مجوز ستاد ملی مقابله با کرونا، آماده فروش بلیت پرواز‌ها در ایام نوروز هستیم و هیچ بلیتی در این ایام گران نخواهد شد.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما، کاپیتان تورج دهقانی زنگنه در ادامه نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به اینکه سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت‌های هواپیمایی تدارکات لازم را برای سفر‌های نوروزی دیده اند، اما در خصوص مجوز سفر، تابع سیاست‌ها و مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا هستیم افزود: با تفاهمی که با انجمن صنفی شرکت‌های هواپیمایی داشتیم هیچ سایت، آژانس هواپیمایی و شرکتی حق ندارد بلیت پرواز‌ها را بالاتر از نرخ مصوب به فروش برساند.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه پرواز‌های چارتر نیز امکان افزایش قیمت بیش از سقف تعیین شده را ندارند، از افزوده شدن امکان چارتری کردن پرواز در مسیر چابهار خبر داد و گفت: در نوروز ۱۴۰۰ شرکت‌ها اجازه ابطال پرواز‌های خود را ندارند.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: به شرکت‌های هواپیمایی تاکید شده در ایام نوروز نباید پرواز‌ها باطل شود و به شرکت‌ها الزام شده است قبل از گرفتن مجوز پرواز از فروش بلیت خودداری کنند و تعهد بیش از توان هم ایجاد نکنند و با اولویت کسب رضایت مسافر در بروز تاخیرات، هنگام بروز تاخیر اطلاع رسانی سریع و به موقع داشته باشند.

دهقانی زنگنه اضافه کرد: شرکت‌های هواپیمایی باید حتما در هر ایستگاه یک نماینده مستقر پاسخگو داشته باشند تا جوابگوی مردم باشد.

وی با اشاره به اینکه ممکن است ستاد ملی مقابله با کرونا پیش از شروع تعطیلات نوروزی اقدام به ابطال یا محدود کردن سفر‌ها با وسایل نقلیه عمومی کند یا هر نوع احتمال دیگری در این ارتباط بسته به شیوع کرونا محتمل است گفت: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت فرودگاه‌ها در مورد پرواز‌های نوروزی تابع ابلاغ ستاد ملی مقابله با کرونا هستند و ممکن است در تعطیلات نوروزی سفر به همه نقاط امکان پذیر باشد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص امکان افزایش قیمت بلیت هواپیما در ایام نوروز افزود: تمهیداتی در نظر گرفته شده است تا امتیازی به شرکت‌های هواپیمایی بدهیم تا نرخ‌ها رعایت شود ضمن اینکه در حال حاضر نرخ پرواز‌ها کف ندارد، اما سقف قیمتی وجود دارد.

وی از آغاز به کار یک شرکت هواپیمایی خبر داد و گفت: امروز شرکت هواپیمایی پارس ایر نخستین پرواز خود را آغاز کرد و این شرکت، شرکتی منطقه‌ای است که هواپیما‌های کوچک با تعداد مسافر کم دارد و در فرودگاه‌هایی که سطح فعالیت کمتری دارند پرواز خواهد داشت.

وی درباره مذاکره با بوئینگ برای ایفای قرارداد‌های قبلی و تعهدات فیمابین افزود: شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی (ایران ایر) مذاکراتی با بوئینگ انجام داده است، اما تا جاییکه من مطلع هستم هنوز پاسخی دریافت نکرده است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری درباره خرید هواپیما‌های ATR در دوران برجام گفت: به عنوان نماینده دولت در بخش هوانوردی می‌گویم که آن قرارداد‌ها حاصل تفکری در همان زمان بوده است، اما می‌توانستیم به جای ۵ فروند‌ای تی آر، هواپیما‌های بهتری بگیریم.

زنگنه همچنین در خصوص رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی و بخصوص فاصله گذاری اجتماعی در پرواز‌ها افزود: بیش از ۹۵ درصد شرکت‌های هواپیمایی موضوع ۶۰ درصد ظرفیت و فاصله‌گذاری اجتماعی در پرواز‌ها را رعایت می‌کنند، اما اگر این موضوع رعایت نشود سازمان هواپیمایی کشوری پس از تذکر و ابطال چند پرواز، حتی تا مرحله ابطال مجوز پروازی این شرکت‌ها هم پیش خواهد رفت.

معاون وزیر راه درباره مسیر‌های چارتری گفت: مناطق نفت خیز، قشم و کیش سه نقطه‌ای بودند که پرواز چارتری داشتیم و به تازگی پرواز‌های چابهار هم چارتری شده است، اما در پرواز‌های چارتری هم، شرکت‌ها مجاز نیستند بالاتر از سقف قیمتی بلیت بفروشند.

زنگنه در خصوص ایمنی آسمان ایران و عبور هواپیما‌ها در پرواز‌های بین المللی از فراز خاک ایران افزود: سطح ایمنی آسمان ایران بسیار بالا و کاملا امن است.

وی ادامه داد: پیش از شیوع کرونا پرواز‌های عبوری زیادی بر فراز آسمان کشور داشتیم که با شیوع کرونا کاهش یافت ضمن انکه برخی مسیر‌های بین المللی هم به دستور ستاد ملی مقابله با کرونا تعطیل شد.

وی با بیان اینکه هم اکنون پرواز‌های فرانکفورت، کلن، هامبورگ، ترکیه، عراق و وین برقرار است گفت: در مورد لغو پرواز‌ها به عراق هنوز الزامی از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا نداشته‌ایم.

زنگنه درباره موضوع پرواز ترکیش ایر در مسیر استانبول- تهران و دایورت این پرواز به فرودگاه باکو بجای فرودگاه امام خمینی افزود: در فلایت پلن پرواز ترکیه، فرودگاه باکو به عنوان فرودگاه جایگزین شده بود، اما وزیر راه و شهرسازی دستور داد مکالمات خلبان بازشنوایی شود تا علت آن مشخص شود و در هر صورت بزودی نتایج بررسی این پرواز مشخص خواهد شد.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری همچنین درباره ساخت فرودگاه غیرنظامی چابهار گفت: برخی مشکلات فنی در این زمینه وجود داشت که در حال بررسی آن هستیم، اما پرواز‌های چابهار هم اکنون بدون مشکل از طریق فرودگاه کنارک در حال انجام است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان