تخصیص یارانه برای خرید محصولات لبنی ضروری است

در چند ماه اخیر، افزایش قیمت محصولات لبنی، مصرف‌کنندگان این محصولات را با مشکلاتی مواجه ساخته است. از سویی به نظر می‌رسد کارخانجات حاضر نیستند برای رونق تولید از سود خود بکاهند و از سوی دیگر تولیدکنندگان در مضایقی قرار دارند و همین ماه قبل بود که دامداران شیر تولیدی خود را در مقابل اداره جهاد کشاورزی تخلیه کردند؛ برای سامان دادن به این وضعیت چه باید کرد؟

در این ارتباط، تولیدکنندگان، صاحبان صنایع غذایی و عموم مردم باید مورد توجه قرار بگیرند. تولیدکنندگان در یک سوی این دعوی، با مشکلاتی مواجه هستند و به دلیل برخی مسائل از جمله افزایش هزینه‌های اولیه تولید به سبب تحریم‌ها، بهره اقتصادی لازم را از تولید نمی‌برند. به عنوان مثال تولیدکنندگان شیر در چند سال اخیر، نتوانسته‌اند محصول تولیدی خود را با نرخ‌هایی که برای ادامه فعالیت آن‌ها ضروری است، عرضه کنند.
پس از مهار تورم ما باید رکود را نیز از میان ببریم و همزمان از سویی هزینه‌های تولید را برای تولیدکنندگان کاهش و قدرت خرید مردم را افزایش دهیم. امیدواریم که نرخ رشد اقتصادی ۴٫۴ درصدی که توسط رئیس‌جمهور محترم برای سه‌ماهه نخست سال جاری عنوان شده، واقعی باشد و روند افزایش رشد اقتصادی تداوم داشته باشد؛ تا بدین‌واسطه برخی از مشکلات مرتفع شود.
تا زمان سامان یافتن اوضاع در این حوزه، دولت و مجلس باید یارانه‌ای را برای خرید محصولات لبنی اختصاص دهند و ما می‌کوشیم در سال جاری و در قالب برنامه ششم این تصمیم را عملیاتی کنیم؛ چرا که کاهش خرید محصولات لبنی به واسطه قیمت بالای این محصولات، آسیب‌هایی جدی را به سلامت جامعه وارد خواهد کرد.

چنان‌که مستحضرید آمار حضور مهاجران افغان در استان سمنان بسیار بالاست؛ مجلس برای تأمین زندگی کرامت‌مند مهاجران قانونی و کمک به بازگشت مهاجران غیرقانونی به کشورشان چه خواهد کرد؟
وضعیت آن دسته از مهاجرانی که به صورت غیرقانونی در کشور حضور دارند، باید مورد کنترل قرار بگیرد چراکه در غیر این صورت، آمار مهاجران، همه‌ساله افزایش خواهد یافت. از سوی دیگر لازم است، ارائه خدمات به مهاجرانی که به صورت قانونی در کشور فعالیت می‌کنند، تشدید شود. خوشبختانه برخی از سازمان‌های مردم‌نهاد در حوزه آموزش این دسته از افراد فعال هستند و می‌کوشند بدین‌واسطه از آسیب‌های اجتماعی و امنیتی احتمالی حضور مهاجران در ایران بکاهند. مجلس نیز از اقدامات صورت‌گرفته در این حوزه حمایت می‌کند.

حضرتعالی هفته گذشته در برنامه رصد انجمن آسمان کویر حاضر و از نزدیک با مشکلات این انجمن آشنا شدید؛ برای بهبود شرایط فعالیت این انجمن چه خواهید کرد؟
حضور در این برنامه رصدی از این نظر که نجوم دانشی ریشه‌دار در فرهنگ و تاریخ ماست، برای من خوشایند بود. ما می‌کوشیم با حمایت از انجمن نجوم، کمک کنیم که گام‌هایی رو به جلو برداشته شود و علاقه‌مندان به نجوم بتوانند علائق خود را در فضای مطلوب‌تری دنبال کنند و در این ارتباط از هیچ کوششی فروگذار نخواهیم کرد.

در صورت صلاحدید، اقدامات هفته گذشته خود را با شهروندان به اشتراک بگذارید.
ما در هفته گذشته نشست بسیار مطلوبی با اعضای شورای اسلامی شهر سمنان و جمعی از موثرین و معتمدین شهر داشتیم که در آن برخی از مشکلات شهر سمنان مورد بررسی قرار گرفت. پیگیری مطالبات توسط مردم می‌تواند ثمرات مثبتی در جهت پیشبرد امور داشته باشد و نفس حضور منطقی و قانونی مردم، بسیاری از مشکلات را حل می‌کند.
شرکت در شورای اداری و آیین تودیع و معارفه معاون سیاسی-امنیتی استاندار محترم، شورای گفتگو با حضور مدیران صنایع، آیین افتتاح ساختمان اداری دانشگاه آزاد شهمیرزاد که توسط خیرین این منطقه احداث شده، جشنواره ملی فرهنگ بومی شهرهای نمونه گردشگری که برای نخستین‌بار برگزار شد و سخنرانی در نماز جمعه سرخه از دیگر اقدامات هفته گذشته بود. در نماز جمعه سرخه نیز تأکید کردم که لازم است پیگیری‌های بیش‌تری توسط مسئولان این شهرستان در امور مرتبط با توسعه سرخه صورت بگیرد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان