تند باد استان سمنان را در نوردید/ هوا سردتر می شود

سمنان – تند باد شدید حاصل از ورود سامانه کم فشار بارشی به استان سمنان طی ساعات نخستین روز پنج شنبه بخش هایی از این استان را درنوردید و خساراتی به برخی درختان، خودروها و تاسیسات وارد کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، تند بادی با سرعت میانگین ۶۰ کیلومتر در ساعت از ساعت یک بامداد پنج شنبه تا نخستین ساعات طلوع آفتاب در غالب شهرستان‌های استان سمنان در حالی به وقوع پیوست که با فرارسیدن صبح، عملیات پاکسازی معابر از شاخه درختان و برآورد آسیب های احتمالی وارد شده بر چهره شهرها آغاز شده است.

تند باد میهمان دامغان و شاهرود

این تند باد غروب پنج شنبه از سمنان آغاز و هم اکنون بخش هایی از میامی را در برگرفته که در شهرستان شاهرود میزان خسارات وارد شده به کابل‌های برق، درختان، خودروها و منازل مسکونی هنوز در دست بررسی است اما این تند باد همچنین در دامغان باعث خساراتی جزئی شد و در بدو وقوع، برق مناطقی از سمنان را قطع کرد.

سرعت باد در سمنان ۶۰کیلومتر بر ساعت و در برخی شهرها مانند شاهرود ۶۵ و دامغان ۶۴ کیلومتر بر ساعت عنوان شده است و علت آن برخورد و تلاقی دو جبهه هوای کم فشار ورودی از غرب استان با جبهه مرطوب کوهپایه ای ورودی از استان های شمالی عنوان می شود اکیپ های امدادی هم اکنون در شهرهای شاهرود، بسطام، رودیان، دامغان، و امیرآباد در حال خدمت رسانی به آسیب دیدگان احتمالی این تند باد هستند اما از شاهرود خبر می رسید که این تند باد خسارات چندانی نداشته و طوفان تنها به قطع شاخه برخی درختان بسنده کرده ولی در دامغان تندباد هنوز به طور کامل رفع نشده است.

باد ادامه دارد/ هوا سرد می شود

نگاهی به سامانه هواشناسی استان سمنان نیز نشان می دهد دمای هوا نسبت به ۲۴ساعت گذشته با کاهش پنج تا ۱۰درجه ای روبرو بوده است دمای هوای مرکز استان هم اکنون ۱۱درجه بالای صفر است و آسمان سمنان صاف و بدون پدیده خاص گزارش می شود اما باد ۱۴کیلومتر بر ساعت همچنان خنکای روزهای میانه پائیز را در این شهر می گستراند.

شاهرود اما سردتر است دمای هوای این شهر هم اکنون ۹درجه بالای صفر عنوان می شود و سرعت باد همزمان با صبح پنج شنبه ۳۲کیلومتر بر ساعت عنوان شده که به نسبت ساعات پیش این میزان ۵۵درصد کاهش یافته است اما مردم این شهرستان شب سردی را هم در پیش خواهند داشت چرا که دمای هوای این شهر در کمینه به سه درجه بالای صفر در ساعات آتی خواهد رسید.

دامغان اما آسمانی متلاطم دارد تند باد هنوز دست از سر مردم این شهر بر نداشته و دمای هوا هم اکنون هشت درجه بالای صفر است همچنین هواشناسی سرعت وزش باد در دامغان را ۵۹کیلومتر بر ساعت عنوان می کند که در مقایسه با ساعات گذشته ۱۰ درصد کاهش داشته است اما دامغانی ها نیز مانند مردم شاهرود شب سردی را پیش رو خواهند داشت و دمای هوا در این شهرستان به سه درجه بالای صفر خواهد رسید.

گرمسار سردترین روز خود را می گذرانند

دمای هوای گرمسار نیز به پائین‌ترین حد خود در پائیز ۹۵ رسیده و دمای هوای این شهر هم اکنون ۹ درجه بالای صفر است و این دما در کمینه به هفت درجه بالای صفر خواهد رسید اما پدیده غالب آسمان این شهر هم اکنون وزش تند بادی با سرعت ۳۹کیلومتر بر ساعت است.

اوضاع در میامی بهتر است تند باد فروکش کرده و هم اکنون سرعت وزش باد تنها ۱۸کیلومتر بر ساعت گزارش می شود و دمای این شهر ۹درجه بالای صفر است اما دمای هوای میامی در ساعات آتی به چهار درجه بالای صفر خواهد رسید و این بدان معناست که مردم این شهرستان شب سردی را به دنبال خواهند داشت اما پیش بینی برای بخش کالپوش دمای زیر صفر، وزش باد و بارش برف است.

با وجود اینکه تند باد از غرب استان سمنان عبور کرده و تنها برودت هوا را از خود به یادگار نهاده است، اوضاع در شرق استان متفاوت به نظر می رسد مردم دامغان همچنین باد شمال غربی را با سرعت ۵۹کیلومتر بر ساعت شاهد هستند و وزش باد در شاهرود کاهش یافته است اما پیش بینی کلی برای آسمان استان، کاهش پنج الی ۱۰درجه هوا طی شامگاه پنج شنبه و بامداد جمعه خواهد بود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان