سمنان میراث‌دار بزرگ راه ابریشم

شهردار سمنان از آمادگی این شهر برای خواهرخواندگی با شهرهای مختلف دنیا خبر داد و گفت: سمنان دارای میراث ملموس و غیر ملموس و فرهنگی غنی و آثار فاخر متعدد تاریخی است و آمادگی دارد در راستای توسعه‌پایدار شهری با شهرهای مختلف قرارداد خواهر خواندگی امضا کند.

به گزارش ایسنا، حسین موسوی، با اشاره به جایگاه تاریخی راه ابریشم و موقعیت استان سمنان در آن اظهار کرد: سمنان به‌واسطه موقعیت سوق‌الجیشی‌اش یکی از مهمترین گذرگاه‌ها در راه تاریخی ابریشم بوده است.

وی با بیان این‌که استان سمنان با در اختیار داشتن حدود ۶۰۰ کیلومتر از مسیر جاده ابریشم بزرگترین وارث این راه مهم اقتصادی در جهان است، افزود: استان سمنان، سرزمینی با پتانسیل‌های شگرف گردشگری، فرهنگی و اقتصادی است و در طول تاریخ نقش بسزایی در توسعه پایدار ایران زمین و ارتباط بین شمال و جنوب و شرق و غربی به عنوان یک چهار راه مواصلاتی داشته است.

شهردار مرکز استان با اشاره به تعدد کاروان‌سراهای تاریخی در این استان اضافه کرد: وجود ۲۷ کاروانسرا در فواصل مشخص و استاندارد در استان سمنان مبین اهمیت این منطقه در جاده ابریشم است.

وی با اشاره به جایگاه تاریخی مرکز این استان گفت: این شهر در جنوب رشته کوه البرز و شمال دشت کویر در راه تهران پایتخت ایران به خراسان قرار گرفته است.

موسوی ادامه داد: سمنان شهر فرهنگ، تاریخ و با جغرافیای منحصر به فرد خود از شهرهای مهم و تاثیرگذار جاده ابریشم بوده است و همیشه نقش خود را به عنوان ماٌمنی امن و پایدار در مسیر جاده ابریشم و رونق اقتصادی به خوبی ایفا کرده است.

باغ‌شهر سمنان نگین راه ابریشم

وی از شهر سمنان به‌مثابه نگین راه ابریشم یاد و خاطرنشان کرد: سمنان با غنای تمدنی خود دارای پتانسیل‌های فراوانی از آثار تاریخی و داشته‌های غنی فرهنگی و توانمندی های اقتصادی است و لذا می‌تواند در احیای راه ابریشم جدید همچون گذشته نقش بسیار موثر را بازی کند.

وی با اشاره به خصوصیات منحصر به فرد شهر تاریخی سمنان ادامه داد: سمنان شهری در باغ است که شکل‌گیری آن نتیجه نظام متعالی مبتنی بر تقسیم آب بوده که از هزاره قبل با سیستمی مشارکتی، NGO‌وار و یا تشکیلاتی نظیر آنچه امروز مردم‌نهاد گفته می‌شود شکل گرفته است.

موسوی اضافه کرد: برهمین اساس محلات و جوامع مسکونی در این شهر در کنار هم تشکیل شده‌اند. ضمن اینکه دیگر خصوصیت منحصر به فرد شهر من سمنان زبان مخصوص به آن است که یکی از آثار ناملموس و میراث معنوی ماست و مورد توجه دانشمندانی چون پروفسور کریستین سن،هوتوم سیندلر ،ویلهم لیکر،جرج مورگن و بسیاری از زبان شناسان داخلی و خارجی قرار گرفته است.

شهردار سمنان با اذعان به این‌که ایران تنها کشوری است که در آن راه زمینی و دریایی ابریشم از طریق خلیج فارس برخورد پیدا می‌کند گفت: شهر سمنان امروزه دارای زیر ساخت‌های جاده ای، ریلی و هوایی است.

وی معتقد است: راه آهن سراسری و جاده ای ایران با عبور از از سمنان و اتصال آن به آسیای مرکزی از یک سو و کشورهای اروپایی و خلیج فارس از سویی دیگر می‌تواند زمینه های توسعه همکاری‌های اقتصادی ،فرهنگی و گردشگری منطقه و شهر سمنان را تقویت کند بنابراین سعی و تلاش در احیای مجدد این راه نه تنها با عث همکاری‌های چند جانبه می‌شود بلکه باعث ایجاد شبکه حمل و نقل بین مراکز لجستیکی،شهرک‌های صنعتی و مناطق تجارت آزاد خواهد شد.

وی از آمادگی مدیریت شهری سمنان برای همکاری با سازمان‌های بین المللی همانند یونسکو،یونیدو و…خبر داد و یادآور شد: استان و شهر سمنان این آمادگی را دارد تا با بازآفرینی و باز زنده‌سازی جاده ابریشم و آثار بجای مانده از گذشته در اطراف این راه باعث توسعه گردشگری و اقتصاد جوامع محلی شود.

موسوی تصریح کرد: به نظر می رسد توجه به احیای مدرن جاده ابریشم در دنیایی که دچار رکود اقتصادی و بحران‌های مالی است باعث توسعه ساختارهای اقتصادی و رشد اقتصادی پایدار کشور ها و شهرهای در مسیر خواهد بود.

پیشنهاد شهردار سمنان برای جهان‌شهر شدن شهرهای مسیر راه ابریشم

شهردار شهر تاریخی سمنان پیشنهاد داد؛ به منظور جهان‌شهری شدن شهرهای مسیر راه ابریشم و سهولت ارتباط در فضای مجازی به منظور توسعه الکترونیکی و دیجیتالی کردن جاده ابریشم فیبرنوری این مسیر به صورت اختصاصی بین شهرهای مسیرجاده ابریشم احداث شود.

پیشنهاد برپایی اجلاس بعدی شهرهای راه ابریشم در شهر تاریخی سمنان

وی با اشاره به جایگاه شهر سمنان در جاده ابریشم درخواست کرد: اجلاس بعدی شهرهای مسیر راه ابریشم در شهر تاریخی سمنان برگزار شود.

این مدیر ارشد شهری گفت: همکاری میان دولت‌ها و شهرهای مسیر راه ابریشم نقش مهمی در تحکیم صلح و ثبات منطقه‌ای داشته و سبب تسهیل در توسعه پایدار و ایجاد روابط فرهنگی و اقتصادی بین شهرهای مختلف راه ابریشم می‌شود.

وی با اذعان به اینکه جاده ابریشم شبکه راه‌های به‌هم پیوسته‌ای با هدف بازرگانی در آسیا بوده که خاور و باختر و جنوب آسیا را به هم و متعاقب آن به خاور اروپا و شمال آفریقا پیوند می داده است افزود: این مسیر ارتباطی تا سده پانزدهم میلادی به مدت ۱۷۰۰ سال بزرگترین شبکه بازرگانی دنیا بوده و از این منظر جاده ابریشم ،جاده پیوند و صلح و تلاقی گاه میان شرق و غرب نیز بوده است.

شهردار سمنان با اشاره به لزوم توجه به این جاده تاریخی خاطرنشان کرد: احیای مجدد جاده ابریشم علاوه بر رونق دو جانبه می تواند باعث ارتباط چند جانبه منطقه ای و جهانی شود.

گفتنی است: راه ابریشم از کشور چین آغاز و پس از عبور از منطقه آسیا میانه از گذر گاه سرخس در شمال شرقی وارد کشور ایران می‌شد و پس از عبور از شهرهایی مثل نیشابور و دشت جوین در سبزوار وارد ایالت قومس یا استان سمنان امروزی می‌شد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان