جمعیت کیفری زندان‌های استان سمنان سال ۹۵ حدود ۱۱ درصد کاهش یافت

سمنان- ایرنا- مدیر کل زندانها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان با اشاره به اقدامات انجام شده به منظور کاهش جمعیت کیفری زندانها گفت: جمعیت کیفری زندان‌های استان در سال ۹۵ نسبت به سال گذشته، ۱۱ درصد کاهش یافت.
[جمعیت کیفری زندان‌های استان سمنان سال ۹۵ حدود ۱۱ درصد کاهش یافت]

عباسعلی عرب روز شنبه در گفت و گو با ایرنا، با بیان اینکه میانگین موجودی زندان‌های استان سمنان در سال ۹۵ ، حدود ۲ هزار و ۱۲۱ نفر بوده که با کمک مقامات قضایی استان، نسبت به سال ۹۴، حدود ۱۰ درصد کاهش داشته، افزود: در مجموع ورودی زندان‌های استان سمنان در ۱۱ ماهه ۹۵، نسبت به مدت مشابه سال قبل، حدود ۱۱ درصد کاهش داشته است.
وی، با بیان اینکه ۲٫۵ درصد از جمعیت کیفری زندانهای استان سمنان در سال ۹۵ را زندانیان زن به خود اختصاص داده‌اند، بیان کرد: این نسبت در آمار میانگین سال ۹۴ حدود ۲٫۷ درصد بوده است.
عرب با اشاره به اینکه، اکنون بیشترین آمار موجودی زندانیان استان سمنان مربوط به مجرمان مواد مخدر با ۵۲ درصد است، گفت: محکومان جرم سرقت، جرائم علیه اشخاص، محکومیت های مالی و جرائم علیه اموال و مالکیت نیز به ترتیب با ۲۵، هشت، پنج و سه درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند.
مدیرکل زندان ها و اقدامات تامینی و تربیتی استان سمنان، با اشاره به تحصیل پنج نفر از مددجویان زندان های استان در دانشگاه های علمی کاربردی و آزاد در سال ۹۵، خاطرنشان کرد: هم اکنون۴۴ نفر از مددجویان نیز در مقاطع مختلف آموزش و پرورش تحصیل می کنند.
وی افزود: همچنین ۷ نفر از مددجویان در سال ۹۵، در دوره‌های نهضت سوادآموزی پذیرفته شده‌اند و ۱۶ نفر نیز در کلاس‌های نهضت در حال تحصیل هستند.
عرب با اشاره به استقرار کتابخانه‌های مشارکتی در زندان های استان سمنان و افتتاح کتابخانه زندان گرمسار به ‌عنوان آخرین کتابخانه مشارکتی در آبان ۹۵، گفت: اکنون با تجهیز و افزایش تعداد و عنوان کتاب‌ها، بیش از ۱۴ هزار جلد کتاب برای بهره‌مندی مددجویان در کتابخانه زندان ها موجود است که نسبت به سال گذشته ۱۹ درصد افزایش یافته است.
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان از شرکت بیش از ۲ هزار زندانی استان در کارگاه‌های آموزشی مهارت های اساسی خبر داد و گفت: ۹۵ درصد زندانیان این آموزش‌ها را در چهار محور آمادگی برای تغییر، مهارت های اجتماعی، مهارت های شناختی و مهارت های مقابله‌ای فراگرفته‌اند.
عرب، از آموزش خانواده زندانیان نیز به عنوان یکی از برنامه های سازمان زندان ها یاد کرد و گفت: در سال ۹۵، بیش از هزار و ۷۰۰ نفر از اعضای خانواده زندانیان در کارگاه‌های آموزشی ۱۰ گانه شرکت و آموزش های لازم را فراگرفتند.
وی با اشاره به انعقاد تفاهم‌ نامه همکاری بین ادارات کل زندان ها و فنی و حرفه‌ای استان سمنان به منظورآموزش به مددجویان، گفت: در سال ۹۵ ، هزار و ۲۹۰ نفر از مددجویان زندان های استان در قالب ۸۰ دوره، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را فراگرفتند.
مدیرکل زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی استان سمنان بیان داشت: در ۱۱ ماهه امسال، ۳۷ درصد زندانیان استان معادل ۶۳۵ نفر در طول روز مشغول به کار بودند‌ که از این تعداد بخشی در کارگاه‌های داخل و بقیه در شرکت‌ها و واحد های تولیدی خارج از زندان اشتغال داشته‌اند.
عرب با بیان اینکه از ابتدای سال ۹۵ تا پایان بهمن ماه، ۴۱۱ جلسه انجمن معتادان گمنام(NA) در زندان های استان برگزار شد که به طور متوسط ۲۸ نفر از زندانیان مبتلا به اعتیاد در این جلسات شرکت کردند، گفت: تعداد ۸۳۹ نفر از معتادان نیز زیر پوشش برنامه‌های متادون‌درمانی قرار گرفتند.
به گزارش ایرنا، هم اکنون بیش از ۲ هزار نفر از محکومان در چهار زندان سمنان، دامغان، شاهرود و گرمسار در حال گذراندن دوران حبس خود هستند، خانواده همه زندانیان زیر پوشش انجمن حمایت از زندانیان قرار دارند و ماهانه ۵۰۰ هزار ریال به عنوان مستمری برای هر نفر پرداخت می‌شود.
چهار انجمن فعال در شهرستان‌های دارای زندانی استان سمنان، علاوه بر پرداخت مستمری، خدمات متنوعی از قبیل اعطای سبد کالا، کمک به زندانیان، برگزاری کلاسهای آموزشی برای خانواده های زندانیان، معرفی زندانیان آزاد شده به نهادها و موسسات خیریه، پرداخت کمک هزینه‌های توانبخشی و درمانی ارائه می کنند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان