حال و هوای محرم در کوچه و خیابان سمنان

ماه محرم برای مردم سمنان حال و هوای دیگری دارد، حال و هوایی آمیخته با سوگواری سالار شهیدان که از سده های پیش تاکنون ارادت خود را به ایشان نشان داده اند.

به گزارش مرآت به نقل از قومس، در ماه محرم، ماه پیروزی خون بر شمشیر،شهرستان سمنان حال و هوای دیگری را به خود گرفته و پیر و جوان و کوچک و بزرگ، به عشق مولای خود کمر همت بسته و برای پاسداشت جوانمردی اباعبدالله و ۷۲ سرباز با وفایش سنگ تمام می‌گذارند.

سالیان سال است که شهر اخلاق و ولایتمدار شهرستان سمنان در محرم، تجلی گاه شور و ارادت عاشقانی می شود که همنوا با زمین و آسمان بر مظلومیت حسین می گریند و گذشت چهارده قرن نیز از غم جانکاه آن ها نکاسته است.

حال و هوایی عزاداری و شور و شعور حسینی و زینبی مردم این شهرستان از چند روز قبل از رسیدن این ماه معنوی با برپا داشتن پرچم‌های عزاداری در درب منازل، مساجد، تکایا، محله‌ها و کوچه و خیابان، خود را آماده استقبال از ماه پیروزی خون بر شمشیر می کنند و هر کسی به طریقی عشق و محبت خود را به امام حسین(ع) ابراز می دارد.

دیگ های نذری محیای پخت غذای های نذری شده و دست به دست در بین همسایه ها می چرخد تا به دست نذری دهنده ها برسد.

خانواده های سمنانی هم برای برپایی مراسم روضه خوانی در منازلشان مهیا می شوند؛ چرا که در ماه محرم و صفر در اغلب خانه های سمنان مراسم روضه خوانی برگزار می شود.

برگزاری مجالس روضه خوانی، شبیه گردانی، راه اندازی دسته های سینه زنی و زنجیرزنی از جمله آیین های مذهبی مردم شهرستان در ماه محرم است.

برپایی ایستگاههای توزیع شربت، اطعام دسته های عزاداری در منازل ، تکیه ها و برخی مسجدها و برپایی مراسم شام غریبان از دیگر آیین های ویژه دهه اول ماه محرم در شهرستان گلپایگان است.

همچنین پخت غذاهای مختلف از جمله “قیمه ” ، آش رشته، شله زرد، حلیم و توزیع آن به عنوان نذری بین مردم از دیگر آیینهای مردم شهرستان در ماه محرم است.

در این ماه حتی تا پاسی از نیمه شب خیابان ها و مساجد و تکایا شاهد حضور گسترده مردم عزادار هستند و مردم این شهرستان با پرپایی مراسم سنتی به استقبال عزای حسینی رفته و با این مراسمات ارادت خود را به مولایشان نشان می دهند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان