خانه تاریخی امین الرعایا شهمیرزاد بازگشایی شد

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، آیین بازگشایی خانه تاریخی و فرهنگی امین‌الرعایا در شهمیرزاد با حضور مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان و مسئولان و علاقه‌مندان به میراث فرهنگی شهمیرزاد برگزار شد.

این مراسم با اجرای برنامه‌های متنوع همراه بود؛ خانه تاریخی امین‌الرعایا (هوشمند) در ماه ربیع‌الاول سال ۱۳۱۰ هجری قمری مقارن با سال ۱۲۷۱ شمسی به سفارش حاج غلامرضا ملقب به امین‌الرعایا که در زمان مظفرالدین شاه به حکومت شهمیرزاد منصوب شد، ساخته شد. وی در سال ۱۳۳۷ هجری قمری مقارن با ۱۲۹۸ شمسی در زمان احمدشاه قاجار وفات یافت.

در سال ۱۳۸۶ مالکان خانه مذکور از طرف ورثه امین‌الرعایا طبق توافقی برای احداث موزه و مرکز فرهنگی، این ملک را به شهرداری شهمیرزاد واگذار کردند.

شهرداری شهمیرزاد نیز ساختمان مذکور را به انجمن دوست‌داران میراث فرهنگی شهمیرزاد جهت فعالیت موزه شهمیرزادشناسی، مرکز فرهنگی و صنایع‌دستی واگذار کرد.

در این مراسم، بزرگانی همچون سیروس الوند، کارگردان مشهور و علیرضا غفاری، مجری توانای تلویزیون و رادیو که هر دو اهل شهمیرزاد هستند، حضور داشتند و در خصوص شهمیرزاد و ریشه‌های تاریخی و فرهنگی آن سخن گفتند.

شهر شهمیرزاد در شش کیلومتری شمال شهرستان مهدیشهراستان سمنان واقع شده است و به عنوان شهر نمونه بین المللی گردشگری نیزدر سال ۸۶ منصوب شده است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان