دو اولویت سمنان برای تحقق رشد اقتصادی ۸درصدی

سید محمد رضا هاشمی استاندار و رئیس شورای برنامه ریزی استان از دو اولویت مهم این استان در راستای تحقق رشد اقتصادی بیش از ۸ درصدی خبر داد.

‍ برای سال ۱۴۰۱ دو اولویت بسیار مهم برای استان پیش بینی شده است که اولویت اول پیگیری مصوبات سفر ریاست جمهور به استان سمنان با ۱۵ هزار میلیارد تومان تسهیلات و پروژه‌های اقتصادی و اولویت دوم تحقق رشد ۸.۵ درصدی استان در حوزه های مختلف اعم از صنعت ، معدن ، کشاورزی ، گردشگری و …است.
نسبت به دعوت از سرمایه گذاران هم استانی و همچنین سرمایه گذاران خارج از استان به منظور سرمایه گذاری در پروژه های حوزه کشاورزی اقدام کند.

با توجه به خشکسالی های ۱۶ ساله گذشته ، استان سمنان با کمبود شدید منابع آبی روبروست و لذا می بایست در راستای بهره وری در حوزه کشاورزی اقدام لازم صورت گیرد.

برای تحقق رشد در حوزه کشاورزی استان ، توسعه سطح زیر کشت محصولات کشاورزی مورد نظر نیست ، بلکه آنچه اهمیت دارد ، افزایش بهره‌وری در این بخش است.
توسعه کشت گلخانه‌ای و استفاده از سیستم آبیاری نوین و تحت فشار ، بیش از پیش در برنامه های سازمان جهاد کشاورزی استان قرار گیرد. همچنین مدیران جهاد کشاورزی شهرستان های استان ، نسبت به عقد تفاهم‌نامه مشترک همکاری با فرمانداری‌های استان اقدام کنند.

کمیته شناسایی اموال مازاد استان تشکیل و برخی اموال مازاد ادارات و دستگاه‌های اجرایی شناسایی شده‌اند.

متاسفانه بالغ بر ۴۲ درصد از صادرات استان ، خارج از مبادی صادراتی استان صورت می گیرد که مدیر کل گمرک استان باید نسبت به تشکیل بانک اطلاعاتی صادرکنندگان اقدام و آنان را تشویق نماید تا صادرات خود را از مبادی استانی به انجام رساند

پرداخت سهم تسهیلات در بخش کشاورزی در شش ماهه اول سال ۱۳۹۹ بالغ بر ۱۱.۲ درصد و این میزان در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۰ به ۶.۸ درصد کاهش یافته و این درحالی است که هنوز برخی از بانک‌های استان نسبت به پرداخت تسهیلات حوزه کشاورزی اقدام نکرده‌اند و لذا باید علت عدم پرداخت تسهیلات در این حوزه مشخص شود.

در همین راستا پیشنهاد می‌شود تا از این پس در جلسات ستاد برنامه ریزی و توسعه و اقتصاد مقاومتی استان از دو نفر از اساتید و صاحب نظران دانشگاههای استان دعوت بعمل آید.‌