سمنان استان برتر کشور در اجرای طرح تکاپو است

سمنان- ایرنا- استاندار سمنان با اشاره به اجرای آزمایشی طرح تکاپو در پنج استان کشور، گفت: طبق اعلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، سمنان در طرح تکاپو رتبه اول را در بین استانها دارد.

به گزارش ایرنا، محمدرضا خباز عصر چهارشنبه در جلسه شورای راهبردی طرح تکاپوی استان سمنان در سالن غدیر استانداری، گفت: باید تمام توان و ظرفیت ها به صورت شبانه روزی و جهادگونه و با انگیزه بالا به کار گرفته شود تا شاهد پیشرفت بیشتری در طرح تکاپو با توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار باشیم.
خباز، با اشاره به گذشت ۲ سال از اجرای طرح تکاپو در استان سمنان، اظهار کرد: مشکلات و موانع باید در کمیته سه جانبه تشکیل شده مطرح و مرتفع شود تا ایجاد اشتغال پایدار در این طرح افزایش یابد.
وی با بیان اینکه انسجام دستگاه های اجرایی استان سمنان به نسبت استانهای دیگر در وضعیت خیلی خوبی قرار دارد، گفت: با توجه به مهم بودن طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار یا تکاپو، جا دارد دستگاهها با انسجام و توان بیشتری در این طرح تلاش کنند.
استاندار سمنان با تاکید بر اینکه در طرح تکاپو به دنبال شناسایی مزیت های استان، شهرستانها و روستاها و چگونگی ترکیب درستی از نیروی کار هستیم، گفت: با همدلی و رفع مشکلات، می توانیم خروجی مناسب تری از این طرح داشته باشیم و شاهد نتایج ملموس تر آن باشیم.
مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان سمنان هم در این نشست، گفت: طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار، موسوم به تکاپو، برای اولین بار در کشور از اردیبهشت سال۹۴ با هدف رونق گردشگری استان سمنان وتوسعه کسب وکار اجرا و پیش بینی شد.
اسماعیل غنیان با اشاره به حوزه گردشگری به عنوان ظرفیت مهم بومی استان سمنان در اجرای طرح تکاپو، افزود: در این طرح استان سمنان با همکاری بخش خصوصی و دولتی به عنوان استان مقصد گردشگری معرفی و با رونق مزیت های گردشگری این استان از جمله صنایع دستی، کشاورزی، حمل و نقل، هتل داری و محصولات محلی، کسب و کار پایدار در نقاط شهری و روستایی ایجاد می شود.
غنیان، با بیان اینکه با اجرای طرح تکاپو بیش از ۱۰ رسته شغلی مرتبط با گردشگری فعال می شود، گفت: با توجه به موقعیت جغرافیایی این استان و مزیت های نهفته گردشگری وصنایع دستی، با اجرایی شدن این طرح، استان سمنان به عنوان استان مقصد گردشگران معرفی می شود.
وی، با مطلوب دانستن طرح تکاپو در استانها به منظور توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار افزود: طرح تکاپو طرح جامع و با قابلیت های بسیار خوبی است که می بایست راهبردها و راهکارهای اجرایی شدن آن بررسی شود.
غنیان افزود: این طرح باید بر اساس ظرفیت استان ها و وضعیت موجودشان، میزان رشد ارزش افزوده و میزان اشتغال بررسی شود و در راستای آن سند توسعه اشتغال پایدار تبیین و سهم هر بخش تعیین شود.
مجری طرح تکاپو در استان سمنان هم بر لزوم بهره‎گیری از ظرفیت‎های بومی هر استان تاکید کرد و بیان داشت: استفاد از ظرفیت‎های بومی که قابل توانمندسازی باشند و ظرفیت اشتغال را افزایش دهند، می‎تواند اثربخشی لازم را داشته باشد.
محمد اسکندری با اشاره به اینکه طرح توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار به عنوان طرح تکاپو تعریف شده است، گفت: این طرح در سطح ملی تعریف شده و متولی اصلی آن وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است.
به گزارش ایرنا، مجری طرح تکاپو در استان سمنان افزود: برای اجرای طرح تکاپو با سازمان صنعتی ملل متحد یونیدو عقد قرارداد شده است و مدل مفهومی این کار توسط تیم تخصصی پیگیری می‎شود.
اسکندری با بیان اینکه هدف اصلی طرح تکاپو توسعه کسب و کار و ایجاد اشتغال پایدار است، اظهار کرد: طرح تکاپو بر اساس چارچوب اقتصاد مقاومتی و به عنوان طرح درون‎زاست.
در این نشست که معاونان هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منابع و هماهنگی امور عمرانی استانداری و جمعی از مدیران اقتصادی و فرهنگی و مسوولان اجرایی حضور داشتند، موانع و مشکلات اجرایی مرتبط با این طرح، بررسی و گزارشی از اقدامات انجام شده و برنامه های این طرح توسط مجری طرح ارائه شد.
طرح ملی توسعه کسب و کار و اشتغال پایدار یا طرح تکاپو با هدف رونق کسب و کار و فراهم کردن زمینه اشتغال پایدار بر اساس ظرفیت های بومی هر منطقه و استان، از سال ۹۴ تاکنون در کشور اجرا می شود.
اولویت طرح تکاپو در استان سمنان توسعه گردشگری با توجه به ظرفیت های منطقه ای است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان