سمنان به عنوان شهر خلاق در حوزه صنایع دستی انتخاب شد

فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان گفت: سمنان به عنوان شهر خلاق فرهنگ و هنر در حوزه صنایع دستی انتخاب شد.

به گزارش ایرنا، فرشید فلاح روز دوشنبه به رسانه ها گفت: سمنان به همراه شهرهای میبد یزد، زنجان، سیرجان، لالجین، ملایر و کیش، در زمره شبکه صنایع دستی و سنتی شهرهای خلاق فرهنگ و هنر قرار گرفت.

وی با بیان اینکه در طراحی شهرهای خلاق ۹ حوزه طراحی و پیش بینی شد افزود: این حوزه های موضوعی شامل ادبیات، موسیقی، صنایع دستی و سنتی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی مد و لباس، سینما، رسانه و مطبوعات و چاپ و بسته بندی، شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر تشکیل شده است.

وی یادآور شد: در قالب شهرهای خلاق باید با مشارکت ادارات کل و شهرداریها در فعالیت های مشترک تعریف و اجرایی شود و در این خصوص معاون وزیر کشور در امور شهرداریها با وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همکاری مشترک تعریف کرده اند.

مرحله نخست طرح شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در تابستان ۱۳۹۸ و اعلام فراخوان و آمادگی ۳۶۷ شهر برای مشارکت آغاز و سپس با برگزاری کارگاه‌های آموزشی برنامه‌نویسی فرهنگی و هنری و با حضور نمایندگان ادارات فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری هر شهر و رئیس انجمن فرهنگی و هنری همه شهرهای شرکت کننده در ۳۱ مرکز استان با بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ ساعت برای یکهزار و ۲۰۰ نفر انجام شد.

پس از برگزاری کارگاه‌ها، شهرها برنامه‌های خود را همراه با مستندات به دبیرخانه مرکزی ارسال و پس از چند مرحله داوری ۱۴۳ شهر در ۹ حوزه موضوعی موسیقی، ادبیات، صنایع دستی و سنتی، هنرهای تجسمی، هنرهای نمایشی، مد و لباس، سینما، رسانه و مطبوعات و چاپ و بسته بندی به مرحله نیمه نهایی راه یافتند.

با توجه به شاخص هایی مانند توجه ظرفیت‌های بومی، منطقه ای، ملی و ارزش‌های اعتقادی (دینی و مذهبی) در طراحی و اجرای برنامه‌ها، تأثیر پایدار در ارتقای سطح فرهنگ و هنر شهر، مشارکت مردمی و فعالان حوزه فرهنگ و هنر و پشتیبانی شرکت‌های بزرگ تجاری، کارخانه‌ها و دستگاه‌های اجرایی برای تأمین هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری در تدوین و اجرای برنامه‌ها، خلاقیت و نوآوری در برنامه‌ها، توجه به زیرساخت‌های فرهنگی و هنری، قابلیت و ضمانت اجرایی، پیشینه و سوابق هر شهر در حوزه مربوطه طبق نظر هیئت‌داوران در مرحله نهایی تعداد ۶۰ شهر انتخاب و عضو اولین دوره شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر در موضوعات مختلف شدند.

بر مبنای تصمیم شورای سیاستگذاری، شبکه شهرهای خلاق به مجموعه پنج شهر یا بیشتر که در یک حوزه موضوعی بیشترین امتیاز را مطابق نظر داوران کسب کرده اند، اطلاق می شود و موضوعاتی که در آن کمتر از پنج شهر به مرحله نهایی رسیده اند، شبکه تشکیل نمی شود و شهرهای راه یافته به مرحله نیمه نهایی در این حوزه موضوعی به عنوان شهرهای شایسته پیوستن به شبکه شهرهای خلاق فرهنگ و هنر معرفی می شوند.