سمنان در تکاپوی رسیدن به پایتخت کتاب

به گزارش خبرگزاری ایرنا، اهالی فرهنگ و ادب و مسوولان فرهنگی استانی و شهری در تکاپو هستند تا بعد از اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد و شیراز، شهر سمنان را از نامزد به گزینه نهایی و منتخب عنوان پایتخت کتاب ایران تبدیل کنند.

سمنان نامزد پایتخت کتاب ایران

برای ترویج بیشتر فرهنگ کتاب و کتابخوانی، هر سال شهری به عنوان پایتخت کتاب ایران انتخاب می‌شود که تاکنون اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد و شیراز موفق به کسب این عنوان شده‌اند. سمنان به عنوان یکی از گزینه‌های این عنوان برای سال ۱۴۰۰ نیازمند فراهم کردن زمینه لازم برای دستیابی به این عنوان است.

فرشید فلاح، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفت و گو با ایرنا به تشریح اقدام های انجام شده برای کسب عنوان پایتخت کتاب ایران پرداخت و گفت: فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان سال ۹۹ برنامه های مهمی در سطح ملی، استانی و شهرستانی در دستور کار قرار داده است که طرح پایتخت کتاب یکی از این برنامه های مهم است.

فلاح با تبیین اهداف و برنامه های این اداره کل برای دستیابی سمنان به عنوان پایتخت کتاب، بیان کرد: مهمترین هدف در این برنامه، افزایش شاخص های مطالعه و کتابخوانی به عنوان عامل مهم توسعه شهر سمنان است.

فلاح به برنامه ایجاد و افتتاح مرکز اسناد کتابخانه ملی در سمنان نیز اشاره کرد و گفت: برای توسعه فعالیت های کتابخوانی باید یک سری اقدامات تبلیغی و انگیزشی در سمنان انجام شود که نصب المان های شهری، تبلیغات شهری، تشویق مردم به مطالعه و کتابخوانی و اجرای جام باشگاه‌های کتابخوان از جمله اقدام هایی است که باید در سمنان اجرا شود.

وی با تاکید بر اینکه انتخاب پایتخت کتاب رقابتی بین شهری در کشور است اظهار داشت: تاکنون ۶ شهر اهواز، نیشابور، بوشهر، کاشان، یزد و شیراز این عنوان را کسب کرده اند و در کسب این عنوان عوامل و برنامه های مختلفی تاثیر گذار است که مشارکت گروه های مردمی در راس این برنامه ها قرار دارد.

فلاح از افتتاح دبیرخانه پایتخت کتاب در سمنان با مشارکت و همکاری یک تشکل مردمی خبر داد و افزود: اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان دستگاه اداری و شهرداری به بعنوان بخش مردمی در این طرح همکاری و مشارکت دارند و یک کارگروه نیز زیر نظر
فرماندار سمنان شکل گرفت که در آن نقش و برنامه های بخش اداری مطرح و برنامه ریزی می شود.

پیش بینی ۱۵۰ باشگاه کتابخوان در استان سمنان

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان ابراز داشت: در طرح باشگاه های کتابخوان برای آموزش و پرورش این استان ایجاد ۱۵۰ باشگاه کتابخوان پیش بینی شد.

فلاح، نقش آموزش و پرورش را با توجه به گسترده بودن جامعه هدف آن در این طرحها بسیار مهم دانست و بر لزوم مشارکت و همکاری مدارس و ادارات آموزش و پرورش در این طرحها و به ویژه برگزاری جام باشگاههای کتابخوان تاکید کرد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان نیز با مهم خواندن توجه به توسعه و ترویج فرهنگ کتابخوانی و مطالعه در جامعه آمادگی این اداره کل را برای مشارکت در این فعالیت ها و برنامه ها اعلام کرد.

محمد دستورانی گفت: در بحث باشگاههای کتابخوان آموزش و پرورش تلاش دارد به رقمی بالاتر از سهمیه پیش بینی شده دست یابد.

فرماندار سمنان نیز درباره هماهنگی برنامه های اجرایی برای تحقق طرح پایتخت کتاب، به فعال شدن کتابخانه تلفنی توسط شهرداری سمنان و نیز سایر اقدامات اشاره کرد و گفت: برخی از این برنامه ها منحصر به فرد است و کار ارزنده ای محسوب می شود.

سید عباس دانایی خاطرنشان کرد: یکی از سیاست ها و برنامه های سال ۹۹ شهرستان سمنان تلاش برای تبدیل سمنان به پایتخت کتاب است.

سمنان بضاعت واقعی پایتخت کتاب را دارد

معاون فرهنگی و رسانه‌ای اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سمنان در گفت‌ و گو با ایرنا ابراز داشت: سمنان استانی پهناور و فرهیخته است که هر کدام از شهرهای آن با حضور ادیبان و علما و دانشگاهیان، زینت یافته است.

ابوالفضل صادقی‌نژاد افزود: سمنان را شهر اخلاق می‌نامیم و از ویژگی های اخلاقی بودن یک شهر برخورداری از ادب اجتماعی است و ادب اجتماعی تابع سطح فرهنگ است.

وی ادامه داد: فرهنگ یک مرز و بوم با کتاب و میزان استقبال شهروندان از کتاب تعیین می شود بنابراین سمنان می تواند به عنوان الگوی کتاب و کتابخوانی مطرح شود تا اهالی این شهر بتوانند از این فرصت به نیکی استفاده کنند.

وی ادامه داد: مردم سمنان صاحب کتابخانه‌های شخصی غنی هستند و استان دانشگاهی ما و شهرهایی که مراکز دانشگاهی فراوانی دارند می توانند این قابلیت و ظرفیت را در تعیین پایتخت کتاب تعیین کنند.

صادقی نژاد افزود: انتخاب شدن سمنان به عنوان پایتخت کتاب می تواند زمینه های ارتقاء فرهنگ یک شهر را به دنبال داشته باشد.

وی ادامه داد: امروز در دنیای معاصر میزان کتابخوانی ها و میزان توجه به کتاب، سطح فرهنگ و شعور اجتماعی را تعیین می کند و به طور یقین اگر سمنان را به عنوان پایتخت کتاب بنامیم و بدانیم، موهبت بزرگی برای نسل آینده ایجاد کرده‌ایم به شکلی که فرزندان امروز استان می توانند صاحبان فرهنگ متعالی کتابخوانی در فردای جامعه باشند.

صادقی‌نژاد تصریح کرد: کتابخوانی در دنیای معاصر فقط یک سرگرمی نیست بلکه هنر دسترسی به تجربه های مکتوب صاحبان هنر و اندیشه است پس همگان باید کمک کنیم تا سمنان نه فقط در عنوان بلکه حقیقتا پایتخت کتاب باشد که این موضوع می تواند افتخار امروز و موجب فرهیختگی فردای سمنان شود.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان