سوختن ۱۰۳ هکتار از عرصه منابع طبیعی استان سمنان

سرهنگ علیرضا ابوطالبی، فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان سمنان گفت: سال گذشته ۱۰۳ هکتار از عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان به دلیل سهل‌نگاری در آتش سوخت.

سرهنگ علیرضا ابوطالبی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: سال گذشته ۳۲ مورد آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان رخ داد که چهار مورد از آتش‌سوزی‌ها مربوط به جنگل بود.

وی ادامه داد: از مجموع ۱۰۳ هکتار عرصه منابع طبیعی که سال گذشته در آتش سوخت در حدود ۲ هکتار از وسعت آتش‌سوزی‌ها مربوط به مناطق جنگلی و بقیه مربوط به عرصه‌های مرتعی بود.

وی اضافه کرد: با ارتقای آگاهی عمومی و افزایش مشارکت مردمی و تقویت تیم واکنش سریع و افزایش گشت‌های مراقبتی آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان نسبت به سال ۱۳۹۸ کاهش داشت.

ابوطالبی بیان کرد: وسعت آتش‌سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی در سال گذشته نسبت به سال ۱۳۹۸ در حدود ۳۵ درصد کاهش یافت.

هیچ یک از آتش‌سوزی‌ها رخ داده در عرصه‌های منابع طبیعی استان سمنان به عمد و با هدف تخریب طبیعت نبوده است و براساس بررسی‌ها دلیل ۹۸ درصد آتش‌سوزی‌ها در عرصه‌های مرتعی و جنگلی استان سمنان سهل‌انگاری انسان‌ها بود.

برای نمونه در یکی از موارد آتش‌سوزی در عرصه‌های مرتعی زنبور دار به دنبال ایجاد آتش و دود در روند پرورش زنبور بود که متاسفانه با وزش باد شدید آتش به چادر زنبوردار سرایت کرد و سپس آتش‌سوزی در عرصه گسترش یافت.

بطری های شکسته در فصل گرم مانند عدسی عمل می کند
و تابش نور خورشید به آن آتش سوزی در مراتع را به دنبال دارد و بر همین اساس ضرورت دارد مردم از ریختن زباله و به ویژه بطرهای شکسته منعکس کننده نور در طبیعت پرهیز کنند.

وی تاکید کرد: هموطنان برای جلوگیری از وقوع آتش سوزی در عرصه های منابع طبیعی از انداختن ته سیگار روشن در طبیعت پرهیز کنند و همچنین پیش از ترک طبیعت از خاموش شدن آتش مطمئن شوند. وی ابراز داشت: رسانه نقش مهم در آگاه سازی و فرهنگ سازی در بین آحاد جامعه برای حفظ عرصه های منابع طبیعی دارد و باید از این ظرفیت بیش از پیش استفاده کرد.

براساس ماده ۴۵ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع، آتش زدن پسماند مزارع مجاور عرصه های ملی بدون هماهنگی با کارشناسان منابع طبیعی و آبخیزداری ممنوع و، در صورت سرایت آتش‌ به عرصه‌ها، پیگرد قانونی دارد و سال گذشته تعدادی کشاورزان و مرتعداران متخلف عامل آتش‌سوزی به مراجع قضایی معرفی شدند.
از ۹.۷ میلیون هکتار وسعت استان سمنان، ۵۵ درصد را نواحی بیابانی و خشک، ۳۸.۵ درصد را مراتع، ۲ درصد را اراضی کشاورزی و ۳.۶ درصد را هم جنگل تشکیل می دهد.
از مجموع مناطق جنگلی در استان سمنان، ۵۸ هزار هکتار جنگل های هیرکانی و پهن برگ شامل جنگل ابر و جنگل رودبارک، ۱۵۰ هزار هکتار جنگل سوزنی برگ و ۱۴۴ هزار هکتار جنگل کویری و بیابانی است.