مرگ خاموش صنایع دستی سمنان/ بازار هنرهای سنتی کساد است

کارآفرین هنرمند سمنانی گفت: مشکل اصلی همه ی فعالان در عرصه صنایع دستی وضعیت نامساعد فروش است قطعا همه هنرمندان کار می کنند تا آثارشان را بفروشند اما این بازار حسابی کساد است و حمایتی هم در کار نیست.

به گزارش مرآت به نقل از شاخه طوبی، سمیرا عسگری از هنرمندان جوان و مستعد استانمان است وی در کار تهیه کیف های چرمی فعالیت دارد و هنر اصیل خود را بدون این که هیچ آموزشی دیده باشد ارائه می دهد.

وی در رشته معماری تحصیل کرده اما سه سالی می شود که راه تولید و اشتغال زایی را انتخاب کرده است و با جدیت این کار را دنبال می کند.

در ادامه مشروح مصاحبه شاخه طوبی با این هنرمند جوان را بخوانید:
عسگری در بیان چگونگی ورودش به این حرفه گفت:در دوران تحصیلم به شکل تفریحی به طراحی و تهیه کیف های دست دوز می پرداختم یکی از استادانم با دیدن این کارها خانه صنایع دستی را به من معرفی و با متفاوت خواندن و تحسین کارهایم بسیار مرا تشویق کرد

این بانوی هنرمند اظهار کرد: در حال حاضر گارگاهی دارم در این کارگاه علاوه بر مادر و خواهرم که در این کار به من کمک می کنند دو دوزنده هم داریم

وی در ادامه افزود:علاوه بر این کارگاه یک فروشگاه صنایع دستی هم دارم که در آن آثار ۲۰ نفر از هنرمندان سمنان را عرضه می کنم پس از راه اندازی فروشگاه حسابی سرم شلوغ شده بود که خانواده برای کمک به من به کارگاه آمدند
عسگری در بیان وضعیت فروش آثارش خاطر نشان کرد: وضعیت فروش در سمنان اصلا خوب نیست و فروش ما بیشتر از نمایشگاه هایی که در ایام مختلف تشکیل می دهند تامین می شود.

وی در ادامه گفت: به نظر من صنایع دستی هنوز در کشور ما مورد توجه نیست و مردم در خرید به برند کار خیلی توجه می کنند مثلا همین کیف من شاید اگر یکی ار برند های معروف را داشت مردم برایش ۴۰۰ تومان پول می دادند در حالی که شاید ۲۰۰ تومان هم قیمت نداشت.

این هنرمند سمنانی افزود: من حس می کنم مردم ما هنوز خیلی قدر کار دست را نمی دانند همانطور که حاضرند به جای گلدان سفال و سرامیک کار دست گلدان کریستال بخرند.

عسگری خاطر نشان کرد: با تاسیس سفره خانه ها و کافه های سنتی و بازسازی خانه های قدیمی در شهر بار دیگر شاهد برگشت مردم به فرهنگ سنتی شان هستیم باید بگویم اوضاع فعلی امیدوار کننده است.

این کارآفرین هنرمند گفت:مسئولان هیچ کمک و حمایتی از ما نمی کنند مدتی پیش برای تجهیز کارگاه د خواست کمک کرده بودم که ما را به بانک ارجاع دادند و با عملکرد سلیقه ای بانک چیزی دست ما را نگرفت.

وی در ادامه افزود: این روز ها دارم تلاش می کنم تا کارگاهم را به عنوان یک شرکت تعاونی ثبت کنم که حداقل در قالب تعاونی از اداره کار یا بانک تعاون کمکی دریافت کنم و برند خودم را ثبت کنم.

عسگری اظهار کرد: مشکل اصلی همه ی فعالان در عرصه صنایع دستی وضعیت نامساعد فروش است قطعا همه هنرمندان کار می کنند تا آثارشان را بفروشند اما این بازار حسابی کساد است و حمایتی هم در کار نیست.

این بانوی هنرمند در نهایت گفت:حرف زدن و شعار دادن هیچ گاه فایده نداشته و ندارد و مهم حمایتی است که هنرمندان در انتطار آن هستند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان