خدمات نوروزی؛ گامی دیگر برای تحقق شعار «استان سمنان از معبر به مقصد»

سمنان- ایرنا- با هدفگذاری شعار «استان سمنان از معبر به مقصد» از سوی محمدرضا خباز استاندار سمنان، تمام دستگاه های مرتبط با خدمات سفر در تعطیلات نوروز ۹۶ گام مهمی برای تحقق این راهبرد مهم برداشتند.
خدمات نوروزی؛ گامی دیگر برای تحقق شعار «استان سمنان از معبر به مقصد»
به گزارش ایرنا، در نگاه اول استان سمنان یکی از مهمترین استان های محور غربی- شرقی و شمالی- جنوبی کشور و در مسیر اصلی تردد زائران حرم رضوی است که از غرب کشور به زیارت هشتمین امام شیعیان قرار دارد، ولی در نگاه کلان تر، سمنان را باید استانی دارای ظرفیت های متنوع و جذاب برای اقامت و آشنایی بیشتر گردشگران در ایام مختلف سال دانست.
زمینه سازی برای اقامت ، معرفی و ایجاد شرایط برای ارایه خدمات مختلف امدادی، اورژانسی، اقامت و اسکان و نظارت بر تمام جوانب این مسایل، با تاکید بر معرفی جاذبه های ویژه میراث فرهنگی، صنایع دستی، طبیعی و تاریخی، می تواند از سمنان استانی با ظرفیت های بالا به عنوان هدف گردشگران در فصل های مختلف سال دانست.
در تعطیلات نوروز امسال نیز دستگاه های عضو ستاد خدمات سفر استان سمنان در ارایه خدمات متنوع و به موقع به گردشگران و مسافران نوروزی عملکرد مطلوبی داشتند و تلاش کردند مسافران از نام استان سمنان یادگار خوشی در ذهن داشته باشند.

** اورژانس سمنان ۲ هزار و ۳۰۸ ماموریت در نوروز ۹۶ انجام داد
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان گفت: ۲ هزار و ۳۰۸ ماموریت اورژانسی از ۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۴ فروردین ۹۶ از سوی این دانشگاه اجرا شد.
مهدی شادنوش افزود: از آغاز طرح سلامت نوروزی تا ۱۴ فروردین ۹۶، تعداد ۲ هزار و ۳۰۸ مأموریت توسط اورژانس پیش بیمارستانی اجرا شد که از این تعداد یک هزار و ۱۴۳ ماموریت مربوط به ۶ پایگاه شهری و یک هزار و ۱۶۵ ماموریت توسط ۲۰ پایگاه جاده ای انجام شد.
وی گفت: آمار مراجعین به اورژانس بیمارستان های دانشگاه علوم پزشکی استان و کلینیک‌های تخصصی دانشگاه نیز طی همین مدت ۳۳ هزار و ۵۴ نفر بود که از این تعداد ۳۰ هزار و ۸۰۹ نفر خدمات سرپایی و ۲ هزار و ۲۴۵ نفر خدمات بستری دریافت کردند.
وی، آمار مراجعین به ۳ ایستگاه سلامت دانشگاه را از آغاز طرح سلامت نوروز ۹۶ را یک هزار و ۱۷۲ نفر اعلام کرد و ادامه داد: دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با ۳۰ دستگاه آمبولانس و یک دستگاه اتوبوس آمبولانس در ۲۶ پایگاه اورژانس پیش بیمارستانی جاده ای و شهری و ۶ اورژانس بیمارستانی، در تعطیلات نوروز ۹۶ به هموطنان خدمات پزشکی ارایه کرد.
شادنوش با اشاره به مراجعه ۴۰۴ نفر به واحدهای دندانپزشکی دانشگاه علوم استان سمنان، گفت: ارایه خدمت به ۳۴۰ مراجعه کننده به کلینیک تخصصی دندانپزشکی دانشگاه در سمنان از دیگر خدمات این دانشگاه در این حوزه بود.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان با اشاره به برخی خدمات این دانشگاه در طرح سلامت نوروزی در حوزه بهداشت که از ابتدای اسفند آغاز شد و تا ۱۵ فروردین ۹۶ ادامه دارد، افزود: ارایه مشاوره قبل از ازدواج به ۱۷۱ زوج، ۴۰۱۸ کیلوگرم کشف و معدوم سازی مواد غذایی فاسد و غیرقابل مصرف، انجام پنج هزار و ۵۵۶ مورد کلرسنجی از منابع آب شرب و ۴۱ مورد تعطیلی و پلمب مراکز و اماکن غیربهداشتی، ۱۱۴ مورد معرفی متخلفین به مراجع قضایی و از خدمات دانشگاه در این حوزه بود.
شادنوش با اشاره به هشت هزار و ۴۱۳ مورد بازدید از مراکز تهیه، عرضه و فروش مواد غذایی، اماکن عمومی و بین راهی، در مدت اجرای طرح سلامت نوروزی، گفت: ۳۵۱ مورد غربالگری هیپوتیروئید برای نوزادان، ارایه خدمت به مراجعه سه هزار و ۵۲۵ مراجعه کننده به داروخانه های مراکز بهداشتی و درمانی، ویزیت ۶ هزار و ۷۶۰ نفر در بیمارستان ها و مراکز درمانی و انجام بیش از ۶۸۰ مورد انواع عمل جراحی دیگر خدمات دانشگاه علوم پزشکی در طرح سلامت نوروزی بوده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان یادآور شد: ۲۰۶ مورد بازدید از سامانه های آبرسانی انجام شد و ۱۱۴ متخلف در حوزه بهداشت از سوی این دانشگاه به مرجع قضایی معرفی شدند.

** اقامت گردشگران نوروز ۹۶ در استان سمنان از ۳۱۸ هزار نفر فراتر رفت
مدیر کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه در تعطیلات نوروز۹۶ اقامت ۳۱۸ هزار و ۴۹۴ مسافر نوروزی در استان سمنان به ثبت رسید، افزود: بر اساس آمار جمع آوری شده از بیست و هفتم اسفند ۹۵ تا سیزدهم فروردین ۹۶ تعداد ۳۱۸ هزار و ۴۹۴ مسافر نوروزی در استان سمنان اقامت کردند که این میزان ۲۰ درصد بیشتر از اقامت ۲۶۵ هزار و ۸۴۸ نفر در سال گذشته در همین مدت در نقاط مختلف استان بود.
حسین خواجه بیدختی افزود: بر اساس آمار موجود از بیست و هفتم اسفند ۹۵ تا سیزدهم فروردین ۹۶ تعداد ۶ هزار و ۱۶۴ مسافر در هتل ها، یک هزار و ۱۹۴ نفر در هتل‌آپارتمان ها، ۲ هزار و ۳۵۸ نفر در مهمان‌پذیرها و ۷۲ هزار و ۱۵۰ نفر در کمپ‌های موقت استان سمنان اقامت کردند.
مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اقامت ۹۶ هزار و ۱۴ نفر در مدارس استان، گفت: در همین مدت ۱۴۰ هزار و ۶۱۴ نفر در سایر مراکز اقامتی استان مانند چادرهای مسافرتی، زائرسراها، مهمانسرای ادارات و خوابگاه‌های دانشجویی اقامت کردند.

** افزایش ۷۱ درصدی بازدید گردشگران از استان سمنان در نوروز ۹۶
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه میزان بازدید از جاذبه‌های گردشگری استان در نوروز ۹۶ حدود ۷۱ درصد نسبت به سال قبل افزایش یافت، افزود: بر اساس آمار جمع آوری شده از بیست و هفتم اسفند ۹۵ تا سیزدهم فروردین ۹۶ تعداد ۴۷۵ هزار و ۹۶۷ گردشگر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گردشگری استان سمنان بازدید کردند در حالی که در مدت مشابه پارسال، تعداد بازدیدکنندگان از جاذبه‌های گردشگری استان سمنان شامل ۲۷۸ هزار و ۹۳۵ نفر بود.
مریم سلمانیان با اشاره به افزایش بیش از ۲۵ درصدی بازدید گردشگران خارجی از استان سمنان، گفت: امسال ۱۴۷ گردشگر خارجی از موزه های استان سمنان بازدید کردند.
سرپرست معاونت گردشگری اداره کل میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان سمنان با بیان اینکه در این ایام ۱۷ هزار و ۹۵۵ نفر از موزه های استان سمنان بازدید کردند، گفت: این آمار نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش حدود ۴۴ درصدی را نشان می‌دهد.
سلمانیان افزود: کاروانسرای لاسجرد، مسجد چهل ستون، آرامگاه شیخ علاء الدوله و خانه حشمت اللشکر در سرخه، روستای گردشگری پاده، کاروانسرای دهنمک و امامزاده علی اکبر در آرادان، میدان ارگ، مسجد جامع و مسجد امام در سمنان از جمله نقاط پربازدید گردشگران در ایام نوروز بودند.
وی گفت: منطقه بنه کوه، آب انبار بزرگ و پارک چنگلی گرمسار، مجموعه تاریخی بسطام، آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی، مجن و آبشار تنگه داستان، چشمه هفت رنگ و فرحزاد و منطقه توران در شاهرود، کاروانسرای میاندشت، آرامگاه ابن یمین فریومدی و منطقه کالپوش در میامی، چشمه علی، مسجد تاریخانه و تپه حصار در دامغان، موزه سنگ و فسیل و عشایری ایل سنگسر در مهدیشهر از جمله نقاط پربازدید استان سمنان از نظر گردشگران نوروزی بودند.

** کاهش ۱۳ درصد تلفات و ۲۵ درصد سوانح جاده ای در نوروز ۹۶ در استان سمنان
رئیس پلیس راه استان سمنان از کاهش ۱۳ درصدی تلفات و ۲۵ درصدی تصادفات در جاده های سمنان در نوروز ۹۶ خبر داد و با بیان اینکه در تعطیلات نوروزی ۲۱ هزار ۹۷۱ مورد تخلف رانندگی در جاده های استان ثبت شد، گفت: تصادفات منجر به فوت در زمان اجرای طرح نوروزی از ۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۴ فروردین ۹۶ در مقایسه با سال گذشته هشت درصد کاهش یافت.
سرهنگ حسن خسروجردی با اشاره به اینکه در این مدت بیش از ۹۰ نفر در جاده های استان بر اثر سوانح رانندگی مجروح شدند، ادامه داد: ۷۴ درصد سوانح فوتی در تعطیلات نوروز ۹۶ در جاده های استان سمنان ناشی از واژگونی خودروها بود که علت اصلی آن خستگی و خواب آلودگی رانندگان شناسایی شده است.
وی گفت: استفاده از تلفن همراه، سرعت و سبقت غیرمجاز، نبستن کمربند ایمنی بیشترین تخلفات صورت گرفته در سطح جاده های استان در ایام نوروزی ۹۶ بوده است.
رئیس پلیس راه استان سمنان گفت: با ۴۰ دوربین سرعت سنج ثابت، بر تردد خودروها در محورهای ارتباطی این استان نظارت می شود و حدود ۶۰۰ کیلومتر از محور اصلی غربی- شرقی کشور از استان سمنان عبور می کند.
رئیس پلیس راه استان سمنان افزود: ۵۰ ایستگاه و ۵۰ هزار مامور و پلیس افتخاری نیروی انتظامی استان سمنان در نقاط مختلف در قالب طرح خدمات سفرهای نوروزی از ۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۵ فروردین ۹۶ در بخش های مختلف برقرارکننده نظم و امنیت در استان سمنان هستند.

** خرید و استقبال یک میلیارد تومانی گردشگران نوروز ۹۶ از صنایع دستی سمنان
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان با اشاره به اینکه در تعطیلات نوروزی ۹۶ بیش از یک میلیارد تومان از صنایع دستی نقاط مختلف استان به فروش رفته است، افزود: این میزان فروش نشان دهنده رضایتمندی مسافران نوروزی از محصولات صنایع دستی استان سمنان است.
حسین خواجه بیدختی با بیان این که امسال صنایع دستی رشد خوبی در استان داشته است، افزود: در شهرستان شاهرود ۴۰۰ میلیون تومان، در سمنان ۲۵۰ میلیون تومان، در دامغان ۲۰۰ میلیون تومان، در گرمسار ۱۸۰ میلیون تومان، در مهدیشهر ۲۰ میلیون تومان و در میامی ۱۵ میلیون تومان صنایع دستی به فروش رسیده است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان ادامه داد: از بیست و هفتم اسفند ۹۵ تا سیزدهم فروردین ۹۶ تعداد ۳۱۸ هزار و ۴۹۴ نفر روز در استان سمنان اقامت کردند که این میزان ۲۰ درصد بیشتر از اقامت ۲۶۵ هزار و ۸۴۸ نفر روز در سال گذشته در همین مدت در نقاط مختلف استان بود.
خواجه بیدختی با بیان این که بازدید از موزه های استان سمنان ۴۳ درصد افزایش پیدا کرده است، ادامه داد: امسال ۱۸ هزار نفر از موزه های استان بازدید کردند.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان سمنان تاکید کرد: راه اندازی برنامه ارایه اینترنت رایگان از طریق وای فای در ۲۰ نقطه از استان سمنان در معرفی این استان بسیار موثر بود که امید است این طرح در تابستان حمایت بیشتری شود.

** اسکان ۲۰ هزار و ۱۶۰ خانوار در نوروز ۹۶ در مدارس استان سمنان
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: ۲۰ هزار و ۱۶۰ خانوار شامل ۹۷ هزار و ۴۳ نفر در طرح نوروزی ۹۶ در ۱۵۰ مدرس استان اسکان یافتند.
محمدرضا جهان با اشاره به اینکه این میزان اسکان شامل ۱۴۵ هزار و ۵۶۵ نفر روز بود، گفت: ۶۰۰ نفر در تعطیلات نوروزی ۹۶ در مدارس استان به مسافران خدمات رسانی کردند.
مدیرکل آموزش و پرورش استان سمنان با یادآوری اینکه ۷۵ هزار و ۵۵۰ کلاس درس در این برای اسکان مسافران نوروزی اختصاص یافت، افزود: میزان اقامت مسافران نوروزی در مدارس استان نسبت به سال گذشته هشت درصد افزایش یافت.

** هلال احمر استان سمنان به هزار و ۲۳۹ حادثه دیده امدارسانی کرد
معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان با اشاره به گزارش خدمات این جمعیت از ۲۵ اسفند ۹۵ تا ۱۵ فروردین ۹۶، گفت: مجموع حادثه دیدگان امدارسانی شده توسط هلال احمر در این مدت هزار و ۲۳۹ نفر بود.
علی یحیایی گفت: کل حوادث اطلاع داده شده به هلال احمر برای اعزام امدادگر و اجرای عملیات ۲۳۸ مورد بود که ۱۳۳ مورد از آن منجر به حضور امدادگران شد.
وی با بیان اینکه مجموع کل آسیب دیدگان هزار و ۲۲۷ نفر و مجموع نجات یافتگان ۷۶ نفر بود، ادامه داد: ۶۹ مجروح توسط امدادگران هلال احمر به بیمارستان ها و مراکز درمانی استان سمنان منتقل شدند و هفت نفر نیز سرپایی درمان شدند.
وی با اشاره به اسکان ۹۴ نفر در طرح خدمات نوروزی ۹۶ در استان سمنان توسط هلال احمر ، از اجرای عملیات هوایی ۲ سورتی و یک انتقال هوایی در تعطیلات نوروز خبر داد و گفت : ۲۷۰ تیم شامل ۷۸۹ نفر به عملیات های مختلف اعزام شدند
وی ادامه داد: در مجموع ۱۱۶ دستگاه آمبولانس در این مدت برای کمک به مجروحان و سوانح اعزام شد و ۱۰ مورد نیز رها سازی از کولاک و برف برای هموطنان از سوی امدادگران انجام گرفت.
معاون امداد و نجات هلال احمر استان سمنان گفت: ۷۷ نفر روز پزشک داوطلب و ۳۷ نفر روز پیراپزشک در تعطیلات نوروزی ۹۶ از سوی هلال احمر برای کمک به هموطنان حضور و مشارکت داشتند.
استان سمنان دارای بیش از یک هزار اثر تاریخی شناسایی شده است که ۷۱۸ اثر از این تعداد در فهرست‌آثار ملی به ثبت رسیده است و ظرفیت اقامتی رسمی در استان سمنان حدود ۲ هزار نفر در شب است و ا ین استان ۱۵ موزه فعال دارد.
استان سمنان دارای ۶۲ مرکز اقامتی شامل ۱۰ هتل، ۲ هتل آپارتمان، پنج مهمان‌پذیر، ۳۴ اقامتگاه بوم گردی، هفت خانه مسافر، یک متل و سه مجتمع، محوطه و مجموعه گردشگری است و این واحدها در مجموع دارای یک هزار و ۸۹ تخت است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان