مهم‌ترین خواسته‌های بانوان استان سمنان چیست؟ مسوولان چه می‌گویند؟/گزارش

بانوان استان سمنان در بخش‌های مختلف در نشستی با حضور مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده به بیان نظرات و خواسته‌های خود پرداختند.

هفته گذشته در همایش «تبیین نقش زن در اقتصاد مقاومتی» که با حضور فهیمه فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده و طیف وسیعی از قشر بانوان توانمند استان سمنان در سالن یادگار امام استانداری سمنان برگزار شد، ۱۵ نماینده از اصناف گوناگون به ارائه توانمندی‌های بانوان استان و نقش زنان در اقتصاد مقاومتی و مشکلات و ضعف‌های موجود در راستای تبیین این نقش پرداختند.

۶۵ درصد نیروهای آموزش و پرورش سمنان زن هستند

مهرانه خادمیان، نماینده اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان در این نشست با بیان اینکه طبق اعلام رسمی از بین هشت هزار و ۵۰۷ نیروی فرهنگی در استان، چهار هزار و ۴۸۴ نفر زن هستند، اظهار داشت: شهرستان سمنان بیشترین نیروی زن را با آمار ۶۵ درصدی به خود اختصاص داده است.

خادمیان با اشاره به اینکه ۵۷ هزار نفر از دانش‌آموزان استان سمنان دختر هستند و نقش آنان در آینده در مدیریت خانواده مؤثر است و باید برای تربیت آنان کوشید، تصریح کرد: یکی از اهداف امور زنان، فراهم کردن زمینه رشد و تعالی است که امور زنان اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان برنامه ویژه‌ای در این زمینه دارد.

کمبود اعتبار در حوزه امور بانوان، بحث زنان فرهنگی سرپرست خانوار و مشکلات آنان، حمایت قانونی و اقتصاد معیشتی، اهدایی بسته‌های آموزشی به مناطق محروم در راستای محرومیت‌زدایی از مهم‌ترین چالش‌های مطرح‌شده نماینده آموزش و پرورش در این نشست بود.

۳۰ میزبانی قهرمانی کشور بر عهده سمنان بود

نرگس افضلی، رئیس هیأت کاراته سمنان نیز در ادامه به موانع و مشکلات بانوان در حوزه ورزش پرداخت و گفت: جمعیت سازمان‌ یافته ورزشکار در این استان، ۱۲ هزار نفر از ۳۲ هزار نفر است که ۶۸ نفر موفق به کسب مدال طلا شده‌اند.

افضلی گفت: ۳۰ میزبانی قهرمانی کشور بر عهده سمنان بود و همایش استعدادیابی استان با استقبال پنج هزار نفری برگزار شد.

عدم‌ حمایت بخش خصوصی از بانوان، احداث پارک اختصاصی بانوان، لزوم شرکت بانوان شاغل در حوزه ورزش و تعامل ادارات برای صدور مجوز از مهم‌ترین مطالبات حوزه ورزشی بود که نماینده صنف ورزشکاران به آن اشاره کرد.

حقوقی برابر حق مردانه به زنان داده شود

مدیر مؤسسه خیریه رهروان احسان سمنان، پیشگام در امر اشتغال نیز با اشاره به نقش زن در اقتصاد مقاومتی اظهار داشت: متأسفانه جامعه پذیرای بانوان در شکل‌گیری نقش زنان در این جایگاه نیست.

اکرم‌السادات احمدپناهی گفت: بانوانی که به هر دلیلی در معرض بی‌عدالتی قرار می‌گیرند و با انواع خشونت‌ها مواجه هستند، باید به‌گونه‌ای مورد حمایت قرار گیرند و با شناسایی استعداد برنامه‌ای برای شکوفایی و توانمندسازی آنان فراهم شود.

وی تصریح کرد: باید بهای بیشتری به زنان داده شود و حقوقی برابر حق مردان به آنان داده شود تا شاهد جامعه‌ای نو باشیم.

لزوم حمایت معنوی و مادی از افراد معلول

نماینده سازمان‌های مردم‌نهاد سمنان نیز در این نشست با بیان اینکه سمن‌ها واسطه بین افراد و دولت هستند، اظهار داشت: انتفاعی و خودجوش بودن در این حوزه نقش زیادی در تبیین اقتصاد مقاومتی دارد.

فریده شریعت‌پناهی گفت: سازمانی که ما در آن فعالیت داریم، در سال ۸۴ برای حمایت از بانوان تأسیس شد و با ظرفیت ۱۰۰ نفر به جامعه هدف خدمت ارائه می‌کند.

شناسایی افراد معلول، حمایت معنوی و مادی از افراد معلول، پرداخت کمک‌های نقدی و غیرنقدی، نگهداری از افراد سالمند، ارائه خدمات پرستاری و فیزیوتراپی، کتاب‌خوانی و انجام فعالیت‌های آموزشی از مهم‌ترین خدماتی بود که در این حوزه به آن اشاره شد.

لزوم رفع مشکلات فن‌آوران و نخبگان

زهره ولی، نماینده شرکت شهرک‌های صنعتی سمنان نیز با اشاره به مشکلات فن‌آوران و نخبگان اظهار داشت: فن‌بازار، محلی برای تجاری‌سازی و عرضه محصولات نخبگان است.

اخذ وثیقه و ضمانت‌های سنگین برای پرداخت تسهیلات و عدم استقبال از محصولات تولیدی بانوان از مهم‌ترین مشکلات نخبگان بود که به آن اشاره شد،.

نماینده این صنف با درخواست اینکه نهادهای دولتی خرید از محصولات نخبگان و دانش‌بنیان را مدنظر قرار دهند، اظهار داشت: این موضوع به‌صورت دستورالعمل ابلاغ شده؛ اما اجرایی نشده است. وی بیان کرد: یکی از امتیازات این حوزه، معافیت از مالیات است؛ ولی بروکراسی اداری مانع معافیت می‌شود.

به‌کارگیری افراد بازنشسته، مانع فعالیت جوانان

نماینده صنعت، معدن و تجارت سمنان هم در این نشست با بیان اینکه در این بخش مشکلات زیادی داریم، اظهار داشت: جذب نیروی افغانی و عدم پذیرش آنان برای بیمه، مانع از بهره‌مندی جوانان از قانون کار شده است.

خورسی با اشاره به اینکه به‌کارگیری افراد بازنشسته از دیگر موانع فعالیت جوانان است، اظهار داشت: فعالیت بازنشسته‌ها در بخش حسابداری، اداری و نگهبانی مانع حضور و فعالیت جوانان است.

نماینده صنعت، معدن و تجارت سمنان گفت: درصد بالای سود بانکی از دیگر مشکلات است که با آن مواجه هستیم.

وی گفت: فرد تولیدکننده برای خرید مواد اولیه و دستگاه تسهیلاتی دریافت کرده که تنها قادر به پرداخت سود بانک است و برای پرداخت اقساط باید از بانک دیگری طلب وام کند.

همچنین در این نشست نماینده دانشگاهیان، مجموعه گردشگری، حوزه علمیه، جهاد کشاورزی و… به بیان نظرات خود پرداختند.

بانوان؛ دارای نقشی مؤثری در اقتصاد جامعه و تربیت نیروی کار

محمدرضا خباز، استاندار سمنان نیز با بیان اینکه اقتصاد مقاومتی به معنی کاهش وابستگی است، اظهار داشت: خودکفایی و تأکید بر مزیت‌های داخلی مهم است و بانوان نقش مهمی در راستای ترویج این فرهنگ دارند.

استاندار سمنان گفت: خانواده مهم‌ترین مکان رشد انسان بوده و نقش بانوان در بالندگی در تمام سطوح زیاد است.

خباز با بیان اینکه زن محور اصلی خانه و خانواده را عهده‌دار است، اظهار داشت: زنان می‌توانند با کم‌ترین هزینه نیروی کار توانمندی را تحویل جامعه دهند.

استاندار سمنان گفت: خداوند زنان را مقتصد آفرید و نقش آنان در اقتصاد جامعه و خانواده بسیار چشمگیر است.

لزوم تقویت فرهنگ کار

استاندار سمنان در ادامه به تقویت فرهنگ کار یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و افزود: باید این اصل در فرزندان و جامعه تقویت و رشد کند که کار جوهره زندگی است.

خباز با تأکید بر لزوم توجه به حمایت از تولیدات ملی، تقویت روح خودباوری و خودکفایی، مردمی کردن اقتصاد مقاومتی که از ارکان این برنامه است، اظهار داشت: نقش بانوان در آموزش و ترویج فرهنگ اقتصاد مقاومتی مؤثر است و زنان باید به‌عنوان فعالان حوزه‌های مختلف نقش خود را به‌خوبی ایفا کنند.

در این همایش بانوان استان در صنف‌های مختلف مشکلات خود را مطرح کردند که بیمه، تسهیلات، رفع مشکل در حوزه مالیات از مهم‌ترین مشکلات مطرح شده بود و استاندار سمنان با استقبال از درخواست مطالبات افزود: برای رفع مشکلات مطالبات به دستگاه‌های اجرایی ارجاع داده می‌شود تا با برنامه‌ریزی و هماهنگی با مدیران بانک‌ها راه‌حلی برای رفع مشکلات ارائه داده شود.

ترویج فرهنگ اشتغال؛ امری مهم

فهیمه فرهمندپور، مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده نیز با بیان اینکه نقش بانوان در اقتصاد مقاومتی و تحقق شعار سال با نام‌گذاری مقام معظم رهبری بسیار زیاد است، اظهار داشت: نقش زنان در توفیق تحقق اقتصاد مقاومتی بسیار زیاد است و ترویج فرهنگ اشتغال و تغییر اصلاح فرهنگی از آموزش و تغییر در زنان اتفاق می‌افتد و باید بانوان مشوق فرهنگ کار باشند.

فرهمندپور گفت: زنان نقش چشمگیری در فعالیت‌هایی که به ایجاد ارزش‌افزوده منجر می‌شود، دارند و فعالیت‌های خانگی و صنایع دستی ارزش‌افزوده اقتصادی دارند و این فعالیت باید جزو بخشی از زندگی شود.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: برای زنان هیچ مانعی برای ورود به فعالیت‌های اجتماعی دیگر نبوده و تأکید آنان بر مشاغل خانگی به‌منزله ممنوعیت ورود آنان در امور دلخواهشان نیست.

وی با بیان اینکه مقاوم‌سازی اقتصادی با حضور اقشار جامعه میسر می‌شود، اظهار داشت: مشارکت آحاد اجتماع در این امر الزامی است و مقام معظم رهبری بر این امر تأکید دارند.

توجه به صنایع‌دستی و کارگاه‌های خانگی

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده گفت: در برخی فعالیت‌های واجد مزیت نسبی مانند صنایع‌دستی و کارگاه‌های خانگی باید شرایطی فراهم شود تا هر کس با توجه به شرایط و قابلیت خود به فعالیت بپردازد.

فرهمندپور با توجه به نقش فعالیت اقتصادی زنان برای مقابله با آسیب‌های اجتماعی گفت: اگر در حوزه فعالیت‌های اقتصادی حرکتی جدی انجام شود، شاهد آسیب‌های اجتماعی کمتری خواهیم بود.

وی با تأکید بر لزوم توجه به کارآفرینی خانگی گفت: بیکاری مهم‌ترین عامل رشد آسیب‌های اجتماعی است و اتلاف وقت و تن دادن به شبکه‌های ماهواره‌ای مانع استفاده درست از وقت می‌شود و با توجه به اینکه بیکاری فسادآور است، ترویج فرهنگ کار مانع از اتلاف وقت و ورود هجمه‌های فرهنگی می‌شود.

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده تصریح کرد: ثبات اقتصادی و ایجاد اشتغال نقش مهمی در کاهش بیکاری و فساد و توسعه اجتماعی دارد.

ایجاد بازارچه‌های دائمی عرضه صنایع‌دستی

فرهمندپور با اشاره به اینکه نقش‌آفرینان عمده صنایع‌دستی زنان هستند، اظهار داشت: در این بخش نیازمند تولید انبوه و عرضه هستیم که با ایجاد بازارچه‌های دائمی عرضه با حمایت دستگاه‌های اجرایی این امر محقق خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه مصرف‌گرایی در بانوان روستایی افزایش یافته، اظهار داشت: تحقق اقتصاد مقاومتی ارتباط مستقیمی به روی آوردن بانوان شهری و روستایی به دوری از مصرف‌گرایی دارد و زنان به‌عنوان پرچم‌داران ایجاد تحولات باید با اصلاح روش، نقش تولیدکننده را ایفا کنند.

فرهمندپور با بیان اینکه در نشست امروز مشکلات مطرح‌شده حمایت دستگاه‌های اجرایی را می‌طلبد، اظهار داشت: توزیع اعتبارات باید با محفوظ ماندن سهم بانوان همراه باشد و با توجه به کمبود اعتبارات و مشکلات دولت، سهم زنان تعیین‌شده باشد تا این قشر به رفع مشکلات بپردازند. وی با اشاره به اینکه بی‌آرمانی بزرگ‌ترین بلایی است که بر سر جامعه می‌آید، اظهار داشت: زنان باید برای آرمان‌گرایی در خانواده بکوشند و مردان را پایاپای خود در تمام امور شریک خود بدانند.

اهمیت تغییر دیدگاه مردان

مشاور وزیر کشور در امور زنان و خانواده با تأکید بر اینکه تغییر دیدگاه مردان نقش مهمی در حل معضلات بانوان دارد، اظهار داشت: بخش عمده این تغییرات در خانواده اتفاق می‌افتد و آموزش و بهسازی مردان در کاهش مشکلات بانوان دخیل است که باید جدی گرفته شود.

وی با بیان اینکه بسیاری از زنان انگیزه کار دارند؛ اما اطلاعی در این زمینه ندارند، اظهار داشت: با راه‌اندازی مرکز شتاب‌دهی کسب و کار زنان در استان‌ها، آگاهی و رجوع زنان به مشاغل و فعالیت افزایش می‌یابد و با ترویج فرهنگ کارآفرینی و آموزش‌های مربوطه بسیاری از مشکلات حل خواهد شد.

علیرضا عربی

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان