میزان برداشت سالانه آب از سفره های زیرزمینی استان

سالانه ۱۲۸۱ میلیون مترمکعب آب از سفره های زیرزمینی استان سمنان برداشت می شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان؛ مدیر عامل شرکت آب و منطقه ای سمنان گفت : در مجموع ۷/۸۶ درصد از آب استحصالی استان در حوزه کشاورزی، پنج درصد در بخش صنعت و ۳/۸درصد در بخش آشامیدنی به مصرف می رسد.

ایرج حیدریان افزود: حدود ۲۲۶ میلیون متر مکعب از این مقدار آب ها یعنی ۵/۱۸ درصد از منابع سطحی و یک هزار و ۵۵ میلیون متر مکعب معادل ۵/۸۱ درصد از منابع زیر زمینی برداشت می شود.

وی میانگین بارش سالانه و نزولات جوی در استان را ۱۲۰ میلی متر اعلام و اظهارداشت : این در حالی است که استان هر ساله شاهد تبخیر ۱۰۷ میلی متر است.

حیدریان خاطرنشان کرد: وابستگی شدید بیشتر مناطق ایران به منابع آب زیرزمینی، رشد جمعیت و نیاز روز افزون به منابع آب از یک طرف و وضعیت اقلیمی و جغرافیایی کشور و همچنین وقوع پدیده خشکسالی در سال‌های اخیر از طرف دیگر باعث شده در دهه‌های گذشته فشار زیادی بر آبخوان‌های آب زیرزمینی وارد شود.

مدیر عامل شرکت آب و منطقه ای سمنان با بیان این که، هم اکنون این استان با ۱۴۳ میلیون متر مکعب کسری مخازن آب زیر زمینی (دشت ها)روبرو است، گفت: به دلیل اضافه برداشت از ذخایر زیرزمینی مشکلات زیادی در دشت های سمنان ایجاد شده و این درحالی است که تامین آب لازم نقش موثری در توسعه استان دارد.

حیدریان مقدار برداشت آب از سفره های زیرزمینی در استان را بیش از حد مجاز و بیشتر از مقدار تغذیه آبخوانهای استان ذکر و تصریح کرد : با تو جه به کسری آب در سفره های آب زیر زمینی ،نظارت مستمر برای حفظ و بهره برداری در اولویت برنامه های این شرکت قرار دارد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان