نتایج اولیه فصل دوم کاوش در محوطه تاریخی میرک سمنان

نتایج اولیه فصل دوم کاوش در محوطه میرک و دلازیان برای کشف زوایای پنهان نسل منقرض شده نئوناندرتال ها ( انسان های اولیه ) در سمنان اعلام شد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، سرپرست هیأت کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک و دلازیان گفت: در کاوش‌های هیأت باستان شناسی و زمین شناسی ایرانی و فرانسوی و آزمایش‌های گاه نگاری محوطه پارینه سنگی میرک سمنان ، نشانگر ۶۳ هزار ساله بودن قدیمی‌ترین لایه های استقراری این محوطه است.
حامد وحدتی نسب افزود: در مرحله اول کاوش در این منطقه تاریخی که پارسال انجام شد علاوه بر سن سنجی بر اساس کشف بقایای جانوری از جمله گاومیش ، گوزن و کرگدن مشخص شد این منطقه کویری در آن زمان زیر دریا بوده است.
وی گفت: در فصل دوم کاوش که با حضور تیم های مختلف متخصص آغاز شده ، گروه کانی شناسی هیأت موفق شد تا منبع ماده خام مورد استفاده ساکنین محوطه در ادوار پارینه سنگی را در حوالی دو کیلومتری جنوب شرق محوطه شناسایی کند.
این باستان شناس گفت: شواهد زمین شناختی نشانگر این است که منابع ماده خام مورد استفاده برای ابزارسازی از شمال دست کوه‌های مشرف به شهر سمنان شسته و در مسیر رودخانه به مجاورت محوطه رسیده و توسط انسان عصر پارینه سنگی استفاده شده است .
وحدتی نسب افزود:بررسی ها نشان می دهد تپه شماره هشت میرک که مورد کاوش باستان شناسان قرار گرفته، در ادوار پارینه سنگی به صورت پشته ای کم ارتفاع در میان تالابی کم عمق و گسترده بوده است.
کاوش در محوطه پارینه سنگی میرک با مجوز پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری و همکاری باستان شناسان ایرانی و فرانسوی در حال انجام است.
ناندرتالها گونه ای از انسانهای دوران پارینه سنگی هستند که بین۶۳ هزار تا ۲۵۰ هزار سال پیش زندگی کرده اند .
این گونه از انسانها قد کوتاه و جمجمه های بزرگتر از انسانهای امروزی داشتند و شکارچیان حرفه ای بودند .
اسکان اصلی این گونه از انسانها در اروپا بوده ولی آثاری از زندگی آنها در جنوب سمنان نیز دیده شده است.
کشف چند صد هزار ابزار دستی سنگی در منطقه میرک و دلازیان و گستردگی و روباز بودن این محوطه پارینه سنگی از ویژگیهایی است که آن را در دنیا منحصر به فرد کرده است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان