نرخ باسوادی در استان سمنان ۹۷ درصد اعلام شد

سمنان- ایرنا- معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان گفت: طبق آخرین نتایج اعلام شده از مرکز آمار ایران، نرخ سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله در استان سمنان ۹۷ درصد اعلام شده است.

نرخ باسوادی در استان سمنان ۹۷ درصد اعلام شد
به گزارش ایرنا، علی سبوحی در شورای آموزش و پرورش استان سمنان در سالن غدیر استانداری افزود: طبق نتایج اعلام شده از مرکز آمار ایران نرخ سواد در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله استان سمنان که در سرشماری های سال ۸۵ و ۹۰ به ترتیب ۹۵٫۹ درصد و ۹۵٫۵ درصد اعلام شده بود، در سرشماری سال ۹۵ به حدود ۹۷ درصد ارتقا یافته است.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش ۹ درصدی جمعیت ۱۰ تا ۴۹ ساله استان سمنان به میزان هفت هزار و ۷۵۲ نفر در سرشماری سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰، تعداد قدرمطلق بی‌سوادان در سرشماری سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ تعداد پنج هزار و ۱۰۱ نفر کاهش یافته است و ۱٫۵ درصد رشد میزان باسوادی را شاهد هستیم.

سبوحی گفت: اختلاف درصد باسوادی در جمعیت ۶ ساله و بالاتر استان سمنان در سرشماری های سال ۸۵ و ۹۰ منفی ۰٫۲ درصد بوده که در سرشماری سال ۹۵ نسبت به سال ۹۰ این اختلاف به ۳٫۱ درصد رسیده که می توان نتیجه گرفت نرخ رشد شاخص سواد در فاصله سال های ۹۰ تا ۹۵ حدود ۱۷٫۵ برابر مدت مشابه در سال ۸۵ تا ۹۰ است.

وی اضافه کرد: ویژگی استان سمنان به لحاظ وسعت زیاد، موقعیت جغرافیایی، کویری و پراکندگی روستاها سبب شده تا روستاهای استان با سکنه کم و تعداد افراد بی‌سواد در محدوده گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ ساله باشد.

معاون سوادآموزی اداره کل آموزش و پرورش استان سمنان افزود: این اداره کل با هدف ایجاد باسوادی کامل طرح بن سوادآموزی روستایی در استان را به اجرا گذاشته شده است که طبق این طرح هر سوادآموز یک برگ بن تضمینی به مبلغ یک میلیون تومان دریافت می کند که پس از قبولی بابت باسوادی به سوادآموز پرداخت می شود.

سمنان با ۹۱٫۵ درصد، پس از استان های البرز و تهران، سومین استان دارای بالاترین شاخص باسوادی در کشور است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان