نظارت و مدیریت سفرهای تابستانی با سامانه‌های هوشمند در سمنان

سرپرست اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان از نظارت و مدیریت سفرهای تابستانی با سامانه‌های هوشمند خبر داد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس استان سمنان، احسان منصورکیایی در گفت‌وگو با خبرنگاران ضمن تبریک در پیش رو بودن عید سعید فطر و آرزوی قبولی طاعات و عبادات برای هم‌وطنان اظهار کرد: هم‌زمان با نزدیک شدن به روزهای پایانی ماه مبارک رمضان و تعطیلات عید سعید فطر موج جدیدی از سفرها در کشور آغاز می‌شود.

وی افزود: در این میان استان سمنان به دلیل موقعیت جغرافیایی خاص خود، نزدیکی به تهران، دارا بودن شبکه ارتباطی پیشرفته با استان‌های تهران، قم، خراسان رضوی، مازندران، اصفهان، گلستان و دارا بودن سهم عمده کریدور تهران- مشهد (بزرگراه ثامن‌الحجج (ع)) از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

سرپرست اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان با اشاره به بالا بودن آمار تلفات و تصادفات جاده‌ای در کشور افزود: این امر اهمیت نگاه ویژه تمام مسؤولان کشوری و استانی را برای ارائه راهکارهای مقابله و پیشگیری از این موضوع طلب می‌‌کند.

منصورکیایی با اشاره لزوم برنامه‌ریزی و مدیریت جریان ترافیک و تدوین برنامه‌های کوتاه‌مدت و بلندمدت برای افزایش ایمنی تردد تصریح کرد: مدیریت سفرهای جاده‌ای از طرف خانواده‌ها و متولیان به‌خصوص در ایام پرتردد که بر حجم مسافرت‌ها افزوده می‌شود، می‌تواند از میزان تلفات بکاهد.

وی ادامه داد: در این میان استفاده از سامانه‌های حمل‌ونقل هوشمند سبب بهبود عملکرد سامانه حمل‌ونقل، افزایش ایمنی سفر، روان‌سازی جریان ترافیک و… می‌‌شود.

سرپرست اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان بیان کرد: ۴۶ سامانه ثبت تخلف سرعت در محورهای بزرگراهی استان به بهره‌برداری رسیده که با نصب این سامانه‌ها انتظار می‌رود، میزان قابل‌توجهی از سوانح رانندگی و تخلف سرعت مجاز در استان کاهش یابد.

منصورکیایی با اشاره به اینکه عملیات شناسایی رانندگان وسایل نقلیه متخلف در کمترین زمان، یکی از امکانات این دوربین‌های هوشمند در محور اصلی استان سمنان است، افزود: ۱۱ عدد دوربین ثبت تخلف دیگر تا پایان امسال به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ضمن اشاره به انجام تدابیر لازم به‌منظور فراهم کردن سفری مطلوب و ایمن برای هم‌وطنان تصریح کرد: ۵۰ دستگاه ترددشمار برخط در تمام محورهای مهم و کلیدی استان سمنان اطلاعات لحظه‌ای تردد وسایل نقلیه به تفکیک سبک و سنگین را ثبت می‌‌کنند.

سرپرست اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان با اشاره به اینکه بیش از ۶۰ درصد تلفات جاده‌ای استان ناشی از خستگی و خواب‌آلودگی است، افزود: برنامه‌ریزی و مدیریت سفر، استفاده بهینه مسافران از جاذبه‌های دیدنی و تاریخی شهرهای طی مسیر سفر، بهره‌مندی از امکانات مجتمع‌های خدماتی رفاهی در طول راه‌های استان، رعایت نکات ایمنی، استراحت و توقف ۱۵ دقیقه‌ای بعد از هر دو ساعت رانندگی در طول سفر ازجمله راهکارهای سودمند در کاهش تصادفات به شمار می‌رود.

منصورکیایی با اشاره به معرفی سامانه ۱۴۱ که یکی از کامل‌ترین و مجهزترین خدمات برای مدیریت سفر هم‌وطنان است، افزود: سامانه جامع ۱۴۱ با ارسال اطلاعات برخط از وضع راه‌ها در خدمت مردم است.

وی افزود: مخاطبان و کاربران سامانه جامع ۱۴۱ از سراسر کشور با تماس تلفنی با این شماره می‌توانند آخرین وضع ترافیکی و جوی در سطح جاده‌ها، محدودیت‌های تردد سرمحورها، مسافت‌های بهینه بین‌شهری و بهترین و مناسب‌ترین مسیر را انتخاب کنند.

سرپرست اداره کل حمل و نقل و پایانه های استان سمنان افزود: مسافران می‌توانند با مراجعه به وب‌سایت ۱۴۱ به آدرس www.141.ir از امکاناتی نظیر نمایش عکس‌های متوالی از تصاویر دوربین‌های نظارتی مربوط به حداکثر پنج دقیقه قبل، نمایش آخرین وضع تردد برگرفته از دستگاه‌های ترددشماری برخط بر روی نقشه شماتیک، ارائه مسیر و مسافت بهینه با امکان انتخاب مسیر پیشنهادی دوم، انتخاب مسیر از شهرهای بین‌راهی و مشاهده امکانات بین‌راهی از جمله پمپ‌بنزین‌ها، مجتمع‌های خدماتی و رفاهی و … بهره‌مند شوند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان