پاییز و زمستانی گرم و خشک‌تر از پارسال در انتظار سمنان

مدیرکل هواشناسی استان سمنان از تغییرات اقلیمی به وجود آمده در کل کشور و خصوصاً استان سمنان خبر داد و گفت: این تغییرات اقلیمی باعث تأخیر در بارش و کاهش میزان بارندگی و افزایش دما تا بهمن‌ماه ۹۵ شده است.

به گزارش خبرنگار ایسنا، غلامرضا حسنی غربا در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان افزود: در پی این تغییرات اقلیمی به وجود آمده ما در حال حاضر شاهد کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بارش در استان سمنان در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی اضافه کرد: در مردادماه امسال پیش‌بینی‌های لازم انجام شده و بر اساس نقشه‌های پیش‌بینی و پیش‌یابی فصلی برآورد شده بود که تا بهمن ۹۵، بارندگی در استان ۱۰ تا ۲۰ درصد کاهش خواهد داشت و امروز این موضوع محقق شده است و در استان شاهد کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی میزان بارش‌ها در فصل پاییز در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته هستیم.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان خاطرنشان کرد: از هفته آینده شاهد آغاز بارش‌های پاییزی در استان سمنان خواهیم بود و تا حدودی این تأخیر و کاهش جبران خواهد شد اما در کل در فصل پاییز و زمستان شاهد کاهش ۱۰ تا ۲۰ درصدی بارش‌ها خواهیم بود.

حسنی غربا از افزایش ۰٫۵ تا ۱٫۵ درجه‌ای دمای هوای استان سمنان تا پایان بهمن‌ماه سال‌جاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته خبر داد و گفت: این نیز در پی تغییرات اقلیمی به وجود آمده در کشور و استان سمنان است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان اضافه کرد: میانگین بارندگی در ۳۰ سال گذشته در استان سمنان ۱۳۰ میلی متر بود و در سال زراعی ۹۵-۹۴ این مقدار به حدود ۱۰۵ میلی متر کاهش یافته است و میانگین بارش کشوری نیز ۲۴۰-۲۵۰ میلی متر است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان