برترین غذاهای محلی  سمنان انتخاب می‌شود

چهارمین رویداد “سفره ایرانی، فرهنگ گردشگری” به میزبانی خراسان رضوی و با مشارکت استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و سمنان از فردا ۵ تا ۷ آبان‌ماه در هتل میثاق مشهد برگزار می‌شود.
حسین زارع‌صفت، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: جشنواره “سفره‌های نذری، فرهنگ گردشگری” با تاکید بر مقوله سفره‌های نذری با توجه به قرارگیری این رویداد در ماه محرم و از سویی در مضجع شریف حضرت رضا(ع) برنامه‌ریزی شده است تا پیرغلامان و آشپزهای مراسم تحت لوای حضرت علی بن الحسین(ع) همزمان با برگزاری این رویداد، حضور یابند.
وی ادامه داد: از هر استان شرکت‌کننده سه نوع غذا، سه نوع دسر، سه پیش غذا، سه نوشیدنی و سه دم نوش برای داوری انتخاب و یک غذای بومی، یک نوع دسر، یک پیش غذا، یک نوشیدنی و یک دم نوش به عنوان برترین‌ها معرفی خواهد شد.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی افزود: این رویداد ۳ روزه، در دو بخش ویژه و منطقه‌ای برگزار می‌شود که در بخش ویژه بین سرآشپزهای حرفه‌ای در رستوران‌ها و هتل‌های بزرگ مشهد برگزار می‌شود، آشپزها می‌توانند با ۲ غذای اصلی سنتی و یک دسر به رقابت با یکدیگر بپردازند و با نظر هیات داوران و مردم، به ۳ نفر از سرآشپزان برتر، جوایزی اهدا خواهد شد.
وی یادآور شد: برگزاری مسابقه انتخاب غذا و دسر برتر در بخش منطقه‌ای، از جمله بخش‌های دیگر این رویداد به شمار می‌رود و قرار است شرکت‌کنندگان ۴ منطقه اعلام شده، کیفیت غذاهای خود را طی ۳ روز در یک رقابت آشپزی محک بزنند و توانایی و استعداد آشپزی استان خود را نشان دهند که در این مسابقه نیز پس از ارزیابی سفره‌ها و غذاهای آماده شده توسط داوران و مردم، بر اساس معیارهای معین، به ۴ نفر از برترین‌ها جوایزی به رسم یاد بود اهدا خواهد شد.
زارع‌صفت با بیان اینکه مسابقه‌ای نیز برای آشپزهای استان‌های خراسان شمالی، رضوی و جنوبی و استان سمنان برنامه‌ریزی شده است افزود: در این مسابقه به طور هم‌زمان ۱۲ آشپز، از هر استان سه آشپز در این مسابقه شرکت داده می‌شوند و با رأی هیأت داوران، یک آشپز به عنوان آشپز برتر نیز انتخاب می‎‌شود.
وی عنوان کرد: در این رویداد، ۹ داور شامل ۳ داور ملی و ۶ داور محلی از استان‌های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی و سمنان به منظور معرفی غذاهای برتر در بخش‌های عرضه و مسابقه غذاهای سنتی و بومی به بررسی غذاهای ارایه شده می‌پردازند.
زارع‌صفت درباره نوع داوری غذاها تصریح کرد: طعم، مزه، سالم بودن غذاها، سفره آرایی، نوآوری، استفاده از ظروف سالم، زمان طبخ، میزان حرارت طبخ غذا، رعایت بهداشت، سرعت در ارایه، کیفیت مواد اولیه در طبخ غذاها از جمله موارد مد نظر داوران برای امتیازدهی عنوان شده است و بر همین اساس، غذاهای دارای بالاترین امتیاز و آشپزهای برتر انتخاب خواهند شد.
وی اظهار کرد: گردشگران و زائرانی نیز در همین راستا طی هماهنگی‌های صورت گرفته با معاونت زیارت استانداری، فرمانداری، اداره‌های میراث فرهنگی شهرستان‌ها، انجمن‌های دفاتر خدمات مسافرتی استان و روسای هیات‌های مذهبی در قالب طرح مبداء به مبداء به مشهد سفر می‌کنند و در این رویداد شرکت خواهند کرد تا ضمن بازدید از غرفه‌های استان‌ها و آشنایی با آداب و رسوم و آیین‌های مذهبی از سفره‌های نذری اطعام شوند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان