چالش آب در استان سمنان فرا بحرانی است

سمنان-ایرنا- نماینده مردم شهرستان های سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی کمبود آب در کشور را یک چالش ملی دانست و گفت : گفت: اکنون چالش کمبود آب در استان سمنان فرابحرانی است.

احمد همتی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود : هم اکنون عمق آب های زیر زمینی در نقاط مختلف استان سمنان به ۲۵۰ تا ۳۰۰ متر رسیده که از مرز بحرانی فراتر رفته است.
وی اظهار داشت : بر اساس آمار موجود بیش از ۸۵ درصد از آب های زیر زمینی استان استفاده شده که این امر زمینه نشست زمین ، خشکسالی ، مشکلات زیست محیطی و خطر زلزله را به همراه دارد این در حالی است که استفاده ۴۰ درصدی از آب های زیرزمینی در دنیا ، بحران مطرح می شود.
وی خاطرنشان کرد : برای رفع این چالش اساسی اکنون بسیاری از چاه های غیرمجاز در استان سمنان مهر و موم شده و برای جبران کسری آب نیازمند انتقال آب خزر و استفاده از آب های سطحی در استان هستیم.
وی تاکید کرد : برای استفاده از آب های سطحی و سیلایها در این استان که اکنون هدر می رود ، ضروری است طرح های آبخیزداری در عرصه های طبیعی استان جدی گرفته شود تا مشکلات کمتر شود.
نماینده مردم سمنان ، مهدیشهر و سرخه با بیان این که در بحث انتقال آب خزر به استان سمنان باید تصمیماتی جدی و با نظر کارشناسی و علمی گرفته شود، افزود : در این ارتباط تصمیمات احساسی ، شخصی و منطقه ای مشکل را حل نمی کند بلکه باید تصمیمات ملی اتخاذ شود.
وی اظهار داشت : انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان با نظرکارشناسی شده به برخی از استان های کشور انجام شده است و هزینه انتقال آب این دریاها به استان سمنان نسبت به انتقال آب دریای خزر از نظر هزینه سه برابر و فاصله انتقال پنج برابر بیشتر است.
همتی با بیان این که در انتقال آب خزر به استان سمنان باید شرایط زیست محیطی رعایت شود تا دچار چالش جدیدی نشویم، خاطر نشان کرد: به عنوان یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تاکید می کنم در اجرای طرح انتقال آب خزر به این استان همه نکات باید رعایت شود.
وی ادامه داد: در نشست های متعدد با وزیر نیرو و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست، آخرین نظرات کارشناسی در رابطه با انتقال آب خزر به استان سمنان ارایه شده و از وزیر نیرو در خواست شد تا برای بررسی مشکلات آب به این استان سفر کند.
وی اضافه کرد : استفاده از آب های سطحی ، زیر زمینی ، دریا ها و شیرین کردن آب دریاها در تمام دنیا مرسوم است و باید این برنامه ها در دستور کار دولت قرار گیرد.
وی تصریح کرد : استفاده بهینه آب باید در بین مردم فرهنگ سازی شود و با توجه به اینکه کشور ایران یک کشور کم آب در جهان محسوب می شود اما مصارف خانگی و کشاورزی در این کشور بیشتر از از متوسط جهانی است.
همتی با اشاره به برخی طرح های تامین آب در میان مدت، گفت: انتقال آب از سد کسیلیان در استان مازندران نیز پیش بینی شده است که با همراهی مردم و مسئولان این استان همراه است و برخی مسایل زیست محیطی این انتقال باید برطرف شود.
وی تامین آب از سدهای فینسک، نمرود و روزیه را دیگر برنامه تامین آب برای استان سمنان اعلام و خاطرنشان کرد: این طرح ها از مصوبات سفر دکتر روحانی رئیس جمهوری به سمنان است، مدنظر است تا اجرای این طرح ها در سفر وزیر نیرو با جدیت دنبال شود.
همتی تاکید کرد: اجرای طرح های آبرسانی به استان سمنان از موارد مورد تاکید دکتر روحانی رئیس جمهوری در سفر به سمنان است که باید با رعایت موارد و ملاحظات زیست محیطی به اجرا درآید.
به گزارش ایرنا ، نماینده مردم شهرستان های سمنان ، مهدیشهر و سرخه در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد : برای انتقال آب سد نمرود به استان سمنان مشکلات منطقه ای وجود دارد که امیدواریم با برطرف کردن این مشکلات بخش قابل توجهی از آب این سد به استان انتقال یابد.
ستان سمنان دارای یک میلیارد و ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی است که ۸۷ درصد از آب استحصالی در این استان کویری، در حوزه کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و ۹ درصد در بخش آشامیدنی به مصرف می رسد.
از ۲۶ دشت موجود در استان سمنان ۱۳ دشت نقطه بحرانی و ممنوعه برای برداشت تشخیص داده شده که هرگونه برداشت آب در این دشت ها ممنوع است و مجوزی برای اجرای طرح های کشاورزی و صنعتی در این دشت ها داده نمی شود و سایردشتها با وجود ممنوعه نبودن، فاقد ظرفیت آبی است ومجوزی برای کشاورزی در آن ها صادر نمی شود.
در زمان حاضر ۷۶ درصد از کسری آب ۱۵۰ تا ۱۸۰ میلیون متر مکعبی استان سمنان مربوط به چهار دشت میامی، گرمسار، سمنان و دامغان و بقیه نیز مربوط به ۲۲ دشت دیگر است.
بر اساس آمار موجود از چاه ها و چشمه های تولید آب در شهرستان سمنان بیش از۷۵۰لیتر بر ثانیه آب تولید می شود درحالی که نیاز مصرف سرانه مردم شهرستان سمنان ۹۰۰لیتر بر ثانیه است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان