کاروانسرای شاه‌عباسی سمنان به گذر فرهنگی شهر پیوند می‌خورد

سمنان- ایرنا– رییس شورای شهر سمنان گفت: کاروانسرای شاه عباسی این شهر حدود ۴۰ سال به عنوان زندان در مرکز شهر مورد استفاده قرار می‌گیرد و پس از آزادسازی، به طرح گذر فرهنگی تاریخی شهر سمنان اضافه می‌شود.

سید مسعود سیادتی در گفت و گو با ایرنا افزود: کاروانسرای شاه عباسی سمنان از بناهای تاریخی مهم سمنان و دارای قدمت صفوی است، آروزی دیرینه مردم سمنان آزادسازی این کاروانسرا از داخل زندان بود و امید است این آزادسازی و انتقال زندان مرکزی سمنان به محل جدید تا اواخر بهمن ۹۸ انجام شود.

وی خاطر نشان این بنای تاریخی در گذشته مورد استفاده نادرست قرار گرفت و اضافه شدن بناهای دیگر به آن هزینه بازسازی این بنا را افزایش خواهد داد، این بنا پس از خروج زندان مرکزی، بر اساس طرح کارشناس اصلاح و در راستای حفظ بناهای تاریخی و اهداف فرهنگی، گردشگری بازسازی می شود و مورد استفاده عموم قرار می گیرد.

وی ادامه داد: دیوار حد فاصل کاروانسرای شاه عباسی و فرهنگسرای کومش تخریب شده است و با توجه به طرح ایجاد «گذرهای فرهنگی» در شهر سمنان، این منطقه نیز در گذر فرهنگی قرار خواهد گرفت. گذر فرهنگی این منطقه از کاروانسرای صفوی آغاز می شود و با هدایت آب و ایجاد فضای سبز در مکان خالی بین کاروانسرا و فرهنگسرای کومش ادامه می یابد، موزه سلامت در مرکز بهداشت تدین، بوستان خانواده، باغ فیض و دروازه ارگ ادامه این گذر فرهنگی را تشکیل می دهد.

حدود ۳۰ کاروانسرای تاریخی در استان سمنان وجود دارد که فقط ۴ کاروانسرا تحت تملک اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان و بیش از ۲۰ کاروانسرا تحت تملک اداره کل اوقاف و امور خیریه، ستاد اجرایی فرمان امام (ره) است.