ثبت اختراع «کامپوزیت آلومینیوم فریکام» در دانشگاه سمنان

سمنان- ایرنا- نوآوری کامپوزیت آلومینیوم فری مغناطیس یا فریکام، توسط محققان دانشکده نانو فناوری دانشگاه سمنان با همکاری پارک علم و فناوری دانشگاه ثبت نوآوری شد.
به گزارش روز سه شنبه روابط عمومی دانشگاه سمنان، داود معروفی مسوول مرکز مالکیت فکری پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت: نوآوری «کامپوزیت آلومینیوم فری مغناطیس یا فریکام» توسط دکتر احسان برهانی عضو هیأت علمی دانشکده نانو فناوری دانشگاه سمنان، بهروز پیروزی دانشجوی این دانشکده و پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان، در اداره کل مالکیت صنعتی و ثبت نوآوری به شماره ۸۹۲۴۵ به ثبت رسید.
احسان برهانی در توضیح این نوآوری گفت: فریکام نام محصول کامپوزیتی آلومینیوم با ذرات فری مغناطیس اکسید آهن (Fe3O4) با خواص ویژه است که در واقع با استفاده از روش اتصال نورد تجمعی که نوعی تغییر شکل پلاستیک شدید است، ذرات فری مغناطیس اکسیدآهن در بین ورقه های آلومینیوم توزیع شده است.
وی افزود: آلومینیوم جزء فلزاتی است که به علت خواص مطلوب هدایت گرمایی و استحکامی در عین سبک بودن آن و همچنین قیمت مناسب این نوع فلز، در صنایع هوافضا و خودروسازی از اهمیت خاصی برخودار است.
برهانی گفت: در روش پیوند اتصال نورد تجمعی ذرات در بین ورق های آلومینیوم پخش و بر اثر کرنش اعمالی ذرات به طور یکنواخت توزیع و سایز دانه آلومینیوم نانو می شود و این باعث افزایش استحکام کامپوزیت می شود و کامپوزیت تولیدشده دارای مقاومت الکتریکی بالا و فرکانس بحرانی بالا، هدایت گرمای مناسب، نفوذپذیری مناسب، استحکام و سختی بالای توامان با هم است .
کاربرد اصلی این ماده در صنایع الکتریکی در قطعات مغناطیسی الکتریکی، صنایع هوایی و هوافضا در قطعات هواپیما و گیرنده ها و همچنین در صنعت خودروسازی است .
دانشگاه سمنان با حدود ۱۵ هزار دانشجو جزو ۱۲ دانشگاه برتر ایران است و استان سمنان ۱۲۰ هزار دانشجو و بالاترین سرانه دانشجویی نسبت به جمعیت استان را در کشور دارد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان