کویر در پاییز، بهترین فصل کویرنوردی را از دست ندهید

چه بگویم از این مکان زیبا که در وصف نمی‌گنجد. کافیست خسته از شلوغی شهر به سمتش بروی با چنان آرامشی تو را در آغوش می‌گیرد که به‌سختی خواهی توانست بار دیگر به میان همهمه شهر بازگردی.

کویر مصر

روستای مصر یا کویر مصر درست در میانه راه دامغان به نائین و اصفهان قرار دارد. این روستا یکی از مناطق جذاب گردشگری ایران به‌ حساب می‌آید و نام دریای شنی کویر مصر برای بسیاری از طبیعت‌گردان آشناست. وجود خانه‌های قدیمی و بازسازی آنها جهت اسکان توریست، موتورسواری و شترسواری در کویر و از همه مهم‌تر نیزارهایی وسیع و سرسبز در فاصله پنج کیلومتری روستا و همچنین تپه‌های شنی در اطراف آن از جمله عواملی است که باعث جذب توریست در دل این کویر شده است.خوب است بدانید توریست‌های خارجی برای دیدن عجایب کویر مرکزی ایران بسیار به این مکان سفر می‌کنند. همچنین بسیاری از منجمان ایرانی و خارجی آسمان صاف و تاریک این مکان را برای برپایی کارگاه‌های رصدی خود برمی‌گزینند و همین‌طور خیلی از عکاسان طبیعت کویری این خطه را برای عکاسی از دست نمی‌دهند.

کویر خارتوران

منطقه حفاظت شده خارتوران در منتهی‌الیه شرق استان سمنان و در شمال کویر مرکزی ایران واقع شده است. به خاطر طبیعت بکر و مناظر زیبا، این منطقه به «آفریقای ایران» معروف است. منطقه خارتوران با کویر شنزار و پستی و بلندی‌های جذاب شن‌های روان کویر مرکزی هم‌مرز است. همچنین شما می‌توانید ضمن سفر به این خطه از روستای مطبق و زیبای قلعه بالا که با فاصله کمی از سایت کویری قرار دارد، دیدن کنید و با جامعه محلی و آداب و رسوم منطقه آشنا شوید یا با حرکت به سمت روستای کویری رضاآباد (از قلعه بالا تا رضاآباد ۱۰۵ کیلومتر است) موفق به دیدن گور ایرانی شوید. در این سفر نیز می‌توانید در واحه‌های زیبای منطقه استراحت کنید یا حتی شبی را در خانه‌های قدیمی روستایی بگذرانید.

کویر مرنجاب

یکی از معروف‌ترین کویرهای گردشگری، کویر مرنجاب است. تپه‌های شنی بلند و جنگل‌های تاق جلوه زیبایی به این منطقه بخشیده ‌است. دریاچه نمک آران و بیدگل و جزیره سرگردان از دیگر نقاط دیدنی منطقه محسوب می‌شوند. با سفر به این خطه فرصت تماشای آسمان شب و ستارگان کویری را خواهید داشت. همچنین امکان شترسواری در اینجا برای بازدیدکنندگان میسر است.علاوه برای جاذبه‌های گفته شده خوب است بدانید این کویر در مسیر راه ابریشم قرار دارد و کاروان‌ها در قدیم برای سفر به خراسان، اصفهان، ری و بالعکس از این مسیر می‌گذشتند و به همین منظور کاروانسراهای متعددی در این مسیر ساخته شده که یکی از آنها کاروانسرای مرنجاب است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان