گذرهای فرهنگی سمنان جاذبه گردشگری است

محمد همتی، رئیس کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی شهر سمنان گفت: گذرهای فرهنگ و هنر یکی از جاذبه‌های مهم و تاثیرگذار در جذب گردشگر و آشنایی فرهنگ‌های مختلف ایرانیان است و ضرباهنگ خوشِ وحدت ملی و شناخت فرهنگی را به همراه دارد.

به گزارش ایرنا، محمد همتی روز شنبه به رسانه ها ابراز داشت: ایجاد گذرهای فرهنگی سبب توسعه یافتگی، تعاملات اجتماعی و احیای دوباره روح فرهنگی جامعه با مدیریت جامع و صحیح است و در رونق اقتصادی کسب و کارهای فرهنگی و هنری نیز تاثیر بسزایی دارد.

وی با بیان اینکه گذرهای فرهنگی در کشورهای مختلف و ایران محور گردشگری است و تجمع مردم را به همراه دارد افزود: در این گذرها، فعالان عرصه فرهنگ و هنر محصولات خود را ارائه می‌کنند و در رونق اقتصادی مردمانی که فرهنگ سوغات شهری و روستایی را به خوبی حفظ کرده‌اند تاثیر بسزایی دارد.

ایران به عنوان نهمین کشور گردشگری جهان، رتبه ۹۰ جهان را در جذب گردشگر دارد.

همتی گفت: شب های فرهنگی سمنان و تقویم فرهنگی شهری می تواند از بی هویتی جامعه و زندگی شهروندان جلوگیری کند و الگوسازی های فرهنگی و ارائه محصولات فرهنگی در این گذرها می‌تواند در تغییر سبک زندگی موثر باشد، این گذرها از ناهنجاری های خانوادگی نیز کاسته و برای مدت زمانی امکان نشاط و شادابی و با هم زیستن را در هوای فرهنگ شهری به وجود آورد.

وی افزود: لباس، فرهنگ، آداب و رسوم و ابزار و امکانات می تواند در کنار توسعه مدرنیسم، سنت را پاسداری کند و همانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته، فرهنگ، ستون پایه زندگی شهری تعریف شود و به اجرا در آید.

بسیاری از مردم هنوز آثار فرهنگی شهر و بزرگان علم و ادب خود را نمی شناسند.

همتی با تاکید بر اینکه در انتخاب گذرهای فرهنگی باید بافت تاریخی، فرهنگی و سنتی در معماری شهری مبنا قرار گیرد، ادامه داد: در شهر سمنان، باغ‌راه‌ها، آثار تاریخی، مساجد، موزه‌ها و خانه‌های تاریخی و بازار در این راستا قرار گرفت و پیاده‌راه‌ سازی خیابان امام(ره) با هزینه ۲۰۰ میلیارد ریال و مرمت بازار از اولویت این اقدام فرهنگی بود.

رییس کمیسیون فرهنگی شورای شهر سمنان در پایان با تاکید بر اینکه شهرها نیازمند طرح جامع در مدیریت فرهنگی هستند گفت: امید است با حمایت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این مساله به سرانجام برسد.