۲۱ مرکز مثبت زندگی بهزیستی استان سمنان افتتاح شد

۲۱ مرکز «مثبت زندگی» بهزیستی در نقاط مختلف شهری و روستایی استان سمنان همزمان با ۲ هزار ۴۰۰ مرکز سراسر کشور افتتاح شد.
به گزارش ایرنا، علیرضا ایزدپور مدیرکل بهزیستی استان سمنان شامگاه دوشنبه گفت: این مراکز به دستور ریاست جمهوری و با حضور ویدئوکنفرانسی محمد شریعتمداری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی وحید قبادی دانا، رئیس سازمان بهزیستی کشور افتتاح شد.

وی بیان کرد:با پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی(ره) و استقرار نظام جمهوری اسلامی، موضوع کمک به آسیب دیدگان اجتماعی و افراد دارای معلولیت در اهمیت قرار گرفت.

وی ادامه داد: با اهتمام وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان بهزیستی برای تحقق این موضوع، ایده‌ای نوین با عنوان “مراکز مثبت زندگی” شکل گرفت تا از طریق راه اندازی واحدهای تخصصی خدمات دهنده به گروه های هدف با محوریت اصل مشارکت جویی از سوی مردم، در مناطق شهری، روستایی و مناطق کم برخوردار و حاشیه ای که بیشترین فراوانی و تراکم جمعیتی در آن ساکن هستند استقرار یابد.
مدیرکل بهزیستی استان سمنان تصریح کرد: تشکیل مراکز خدمات بهزیستی به نام مثبت زندگی با هدف ارائه خدمات اجتماعی به شیوه نوین ایجاد شد.
وی افزود: به تفکیک در شهرستان سمنان چهار مرکز، شاهرود هفت مرکز، دامغان چهار مرکز، گرمسار ۲ مرکز و شهرستان های مهدیشهر، سرخه، میامی و آرادان هر کدام یک مرکز مثبت زندگی ایجاد شد تا ۲۲ خدمت سطح اول بهزیستی را بصورت رایگان در اختیار جامعه هدف خود قرار می‌دهد.
وی اضافه کرد: موقعیت مکانی مراکز برحسب توزیع جغرافیایی جمعیت هدف و با مشارکت بخش غیردولتی قابل ارائه به ازاء هر ۱۵۰ پرونده یک مددکار اجتماعی در نظر گرفته شد تا مسئولیت تمام فرآیندهای ارائه خدمت را برعهده داشته باشند و سرکشی به این افراد به صورت منظم انجام شود که این اقدام در نوع خود برای نخستین بار در تاریخ این سازمان به وقوع پیوسته است.
ایزدپور یادآور شد: با افتتاح مراکز مثبت زندگی گروههای هدف و افراد تحت پوشش سازمان بهزیستی ساکن در نقاط شهری و روستایی که فاصله زیادی تا مراکز دولتی ارائه خدمت داشتند، دیگر ناگزیر به تردد درون شهری و بیرون شهری نبوده و در کوتاه ترین زمان ممکن قادر هستند خدمات مورد نظر را دریافت کنند.

سازمان بهزیستی در این رویکرد در پی آن است تا برای ارائه خدمات مطلوب تر به گروه های هدف به جای توجه به رویکرد فردمحور، رویکرد خانواده‌محور را جایگزین کند تا با اتکاء به فرصت پیش آمده از طریق مراکز مثبت زندگی زمینه توسعه و ارتقاء هر چه بیشتر خانواده را به عنوان یکی از کارآمدترین رویکردهای مددکاری مبتنی بر جامعه فراهم کند.

ایزدپور استقرار نظام هوشمند در فرآیند خدمات رسانی به گروه های هدف را از مزایای راه‌اندازی مراکز مثبت زندگی بهزیستی عنوان کرد.
وی افزود: مراکز مثبت زندگی برای تردد افراد دارای معلولیت نیز مناسب سازی و مقرر شده خدماتی از جمله اجرای برنامه‌های آگاه‌سازی و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، پیشگیری از معلولیت ها و اجرای برنامه‌های غربالگری بینایی، شنوایی و اوتیسم، پیشگیری از طلاق برای تحکیم بنیان خانواده برای زوج هایی که در سال های اولیه زندگی مشترک هستند، به صورت کاملا رایگان ارائه شود.
در استان سمنان حدود ۲۶ هزار و ۱۹۰ مددجو از اداره کل بهزیستی استان خدمات مختلف می‌گیرند.