۲۳ یوزپلنگ شناسنامه‌دار در زیستگاه‌های سمنان

امیر عبدوس، مدیرکل سازمان محیط‌زیست استان سمنان گفت: ۲۳ یوز شناسنامه‌دار تنها در زیستگاه‌های استان سمنان زیست دارند.

امیر عبدوس در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: استان سمنان مهمترین زیستگاه یوزپلنگ آسیایی در ایران و جهان است.

وی در پاسخ به این پرسش ایسنا که اخیرا معاون محیط‌زیست کشور جمعیت یوزها را تنها ۱۲قلاده اعلام کرد، در حالی که آمار اعلام شده از سوی استان چند برابر این آمار بوده خاطرنشان کرد: در این گفت‌وگو احتمالا رسانه‌ها در انتقال دقیق صحبت‌ها که مراد ایشان یوزهای رصد شده بوده، اشتباه کردند وگرنه تنها در استان سمنان ۲۳ یوزپلنگ شناسنامه‌دار وجود دارد و از همین رو به طور قطع و یقین جمعیت یوزپلنگ آسیایی بیشتر از ارقام اعلام شده اخیر است..
تنها ۱۸ قلاده یوز شناسنامه‌دار در زیستگاه توران شاهرود و دو قلاده نیز در زیستگاه چاه‌شیرین استان سمنان داریم. علاوه بر این سه قلاده در اسارت شامل: کوشکی، ایران و دلبر نیز در استان سمنان وجود دارد لذا جمعیت یوزهای شناسنامه‌دار استان حداقل ۲۳ قلاده است.

بدون تردید جمعیت یوزها در استان بیشتر از این ارقام است و یوزهای شناسایی نشده‌ای نیز در زیستگاه‌های مختلف استان وجود دارد.
به گزارش ایسنا- اخیرا یکی از رسانه ها خبری به نقل از معاون سازمان محیط زیست کشور منتشر کرد که در آن جمعیت یوزپلنگ ایرانی را ۱۲ قلاده اعلام کرده بود؛ انتشار این خبر، با توجه به تعداد کم جمعیت یوزها و خطر انقراض این گربه سان مهم نگرانی هایی در بین دوستداران محیط زیست ایجاد کرد و از این رو این خبر نیز واکنش های متعددی در ایران و خارج از کشور داشت.