آشنایی با تنگ روزیه چاشم + تصاویر

تنگ روزیه یکی از پدیده های زیبا و جالب توجه طبیعی استان سمنان است که در روستای کوهستانی چاشم از توابع بخش مهدیشهر قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهدیشهر ، در داخل تنگ ، آبشارهای متعددی قرار دارند که بلندترین آبشار از ارتفاع ۲۰ متری به پایین می غلتد و طراوت دلپذیری در پیرامون خود پدید می آورد و هر ساله عده کثیری از دوستداران طبیعت برای دیدار از این آبشار زیبا به روستای چاشم مراجعه می کنند.
آبشار روزیه که در اثر فرایند کاملآًٌ طبیعی بوجود آمده است در ورودی خطیرکوه از طرف سمنان واقع شده است و روستای چاشم که در دامنه های جنوب شرقی البرز واقع شده است چشم اندازهای و زیبایی های خاصی دارد که هر بیننده ای را مجذوب می کند و منظره زیبای مراتع ، کوه ها ، مزارع و باغها و چشمه ها این روستا را به منطقه خاصی تبدیل کرده است و طول تنگ در حدود ۱ کیلومتر است و در ارتفاع ۱۷۰۰ متری از سطح دریا واقع شده است.

گفتنی است ؛ مسیر شهمیرزاد به چاشم و سپس خطیر کوه مسیری کوهستانی است و تنگ روزیه در این مسیر حدود ۲۰ کیلومتر بعد از چاشم در مسیر خطیرکوه در سمت چپ جاده قرار دارد قرار گرفتن دو کوه بلند و آبشار بین آن این فضا را زیبا و شگفت انگیز کرده است.
شایان ذکر است ؛ چاشم یکی از روستاهای شهرستان مهدیشهر در استان سمنان ایران است که این روستا در فاصله ۳۸ کیلومتری شمال شهر مهدیشهر و ۵۴ کیلومتری شمال شهر سمنان در البرز شرقی در دره خاوری کوه بوردر واقع شده‌است.

روستای چاشم با مسیری به طول ۳۶ کیلومتر به دوآب سوادکوه متصل می گردد و به شهر پل سفید و زیر آب و قائم شهر راه می یابد و ارتفاع این روستا ۲۱۵۰ متر از سطح دریا است و مردم آن با لهجه چاشمی مازندرانی سخن می‌گویند.
این روستا در دامنه دومین کوه مرتفع استان سمنان به نام نیزوا (۳۸۱۰ متر) واقع شده و کوههای مرتفع آن را از نواحی داخلیِ استان سمنان و مازندران جدا کرده‌است.

وستای چاشم بخاطر قرارگرفتن در بین سلسله جبال البرز دارای آب وهوای خنک در تابستان می باشد که حداکثر دمای مطلق آن در سال ۲۹ درجه سانتی گراد می باشد که ۱۵درجه از حداکثر دمای شهر سمنان که ۴۴ درجه می باشد پایین تراست و این موضوع باعث می گردد در تابستان جمعیت زیادی از مازندران و سمنان و تهران به این منطقه ی خوش آب وهوا سفرکنند.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان