آشنایی با مسجد سلطانی سمنان + تصاویر

مسجد سلطانی (مسجد شاه یا مسجد امام) یکی از مهم‌ترین و زیباترین بناهای تاریخی استان سمنان است که در مرکز شهر سمنان و در خیابان امام خمینی قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، مسجد سلطانی در زمان فتحعلی‌شاه قاجار و به سرپرستی و مباشرت حاجی سیدحسن حسنی، سادات شریعت پناهی سمنان و استادی صفرعلی معمار ساخته شده است.

این مسجد از جمله بناهای چهار ایوانی به شمار می‌آید و دارای چهار ورودی در چهار جهت اصلی شمال، جنوب، شرق و غرب است که سردرهای شمالی و شرقی آن با مقرنس‌های زیبا تزئین شده و در پیشانی درِ شمالی، کتیبه‌ای از کاشی لاجوردی وجود دارد که روی آن نوشته شده: «این بنای رفیع به دست حسین ایلیاء اصفهانی کاشی‌ساز و استاد فرج‌الله معمار سمنانی و به سعی آقای معصومی تعمیر و مرمت شد فی رمضان المبارک ۱۳۶۸ شمسی».

در قسمت پایین این کتیبه و زیر مقرنس‌کاری‌های سردرِ مسجد، قطعه سنگ مرمری است که در آن نصف قصیده محمدحسین خان کاشانی متخلص به عندلیب که در تاریخ بنای مسجد و مدح فتحعلی شاه سروده شده و به خط نستعلیق حجاری گردیده به چشم می‌خورد و در بالای درِ جنوبی مسجد بیرون هشتی نصف دیگر همین قصیده روی سنگ مرمری حجاری و نصب شده است.

گفتنی است صحن مسجد یک حوض بزرگ و ۴ باغچه دارد و از چهار ایوان آن دو ایوان شرقی و غربی فوق‌العاده زیبا و بزرگ است و در گرداگرد و بالای ایوان‌ها سوره‌هایی از قرآن و اسم (فتحعلی‌شاه) و تاریخ بنا نوشته شده است.

پشت ایوان غربی مقصوره‌ای عالی است و در دو طرف مقصوره ۴۰ طاق و ۳۰ ستون در وسط و ۵ نیم ستون در هر سمت که جمعا ۴۰ ستون می‌شود قرار دارد و در مقصوره ایوان غربی منبری است از جنس مرمر که ۱۱ پله دارد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان