آشنایی با چند جاذبه دیدنی در کرمانشاه

کرمانشاه یکی از غربی‌ترین شهرهای کشورمان به‌عنوان شهری باستانی شهرت دارد. وقتی سخن از شهر زیبای کرمانشاه در میان است، اغلب ما ناخودآگاه به یاد مجموعه تاریخی بیستون می‌افتیم؛ اما بهتر است، بدانید این شهر جاذبه‌های دیدنی بسیاری را در دل خود جا کرده است. ازآنجایی‌که کرمانشاه جاذبه‌های تاریخی و طبیعی متنوعی دارد، سفر به کرمانشاه برای هر کسی با هر سلیقه‌ای می‌تواند سفری جذاب و خاطره‌انگیزی باشد.

در ادامه با ما همراه باشید تا با معرفی معروف‌ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه، سفری کوتاه به این شهر باستانی داشته باشیم.

طاق‌بستان، از معروف‌ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه

فرقی ندارد به کرمانشاه سفر کرده باشید یا خیر، در هر صورت طاق‌بستان را می‌شناسید یا حتی اسمش به گوشتان خورده است. طاق‌بستان یکی از معروف‌ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه است که این بنای تاریخی توجه گردشگران زیادی را به خود جلب کرده است.

طاق‌بستان کرمانشاه را می‌توان اولین سنگ‌نگاره جهان دانست که قدمت آن به دوران پادشاهی ساسانیان برمی‌گردد. در این بنای تاریخی ارزشمند، تصاویر و نوشته‌های بسیار زیبا دیده می‌شود که روی کوه‌ها حکاکی شده است.

البته جذابیت مجموعه تاریخی طاق‌بستان تنها به سنگ‌نگاره‌ها ختم نمی‌شود؛ بلکه ترکیب درختان سر به فلک کشیده و دریاچه مصنوعی با نورپردازی‌های چشم‌نواز زیبایی این مجموعه تاریخی را دوچندان کرده است.

اگر به تماشای سنگ‌های قدیمی علاقه‌مند هستید، در بازدید از طاق‌بستان، موزه سنگ این مجموعه را از دست ندهید. در این موزه آثار سنگی قدیمی به‌جامانده از دوران ساسانیان به نمایش گذاشته‌شده است.

قطعاً پس از گشت‌وگذار در مجموعه تاریخی طاق‌بستان حسابی خسته و گرسنه خواهید بود، پس به یکی از رستوران‌های سنتی طاق‌بستان بروید و خودتان مهمان بهترین دنده کباب کرمانشاه کنید.

بیستون، بیانگر داستانی تاریخی

یکی دیگر از معروف‌ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه ، مجموعه تاریخی بیستون است. این بنای ارزشمند تنها یک سنگ‌نگاره قدیمی نیست، بلکه یک اسناد تاریخی ارزشمند مربوط به دوران هخامنشیان است که داستانی از قدرت و پیروزی، داریوش یکی از پادشاهان هخامنشی را بازگو می‌کند.

در سنگ‌نگاره بیستون داستان پیروزی داریوش در مقابل گئومات مغ( شورشی زمان داریوش) و به بند کشیدن سرکشان را به سه زبان فارسی باستان، زبان ایلامی و زبان اکدی به خط میخی حک‌شده است.

بنای تاریخی و ارزشمند بیستون را می‌توان یکی از مهم‌ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه دانست که در سال ۲۰۰۶ در میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

در مجموعه تاریخی بیستون، کاخ‌ها و بناهای تاریخی زیادی به چشم می‌خورد که هرکدام متعلق به دوره‌ای از تاریخ هستند. از معروف‌ترین سازه‌های قدیمی مجموعه بیستون می‌توان به کاخ بیستون، نیایشگاه مادی، دژ مادی، کاروانسرای ایلخانی، کاروانسرای شاه‌عباسی، بقایای شهر پارتی و… اشاره کرد.

بیستون در ۳۰ کیلومتری از شمال شرق کرمانشاه واقع‌شده است و مسافران به‌راحتی می‌توانند با خودروی شخصی دسترسی داشته باشد. همچنین لازم به ذکر است در این مجموعه تاریخی تمامی امکانات رفاهی برای گردشگران وجود دارد.

حمام شهباز خان، یادگاری از قاجار

یکی دیگر از جاذبه های دیدنی کرمانشاه که توصیه می‌شود در سفر به این شهر زیبا فرصت بازدید از آن را نباید از دست ندهید، حمام شهباز خان است. همان‌طور که از نامش پیداست، این حمام توسط شهباز خان فرزند یکی از بزرگان کرمانشاه در زمان قاجار ساخته شد. حمام شهباز خان درگذشته مکانی برای استحمام افراد بوده ولی امروزه این حمام تغییر کاربری داده و به مکانی برای توسعه و ترویج هنر و صنایع‌دستی کرمانشاه تبدیل‌شده است.

جالب است بدانید آنچه که سبب محبوبیت این حمام تاریخی شده است، تنها قدمت طولانی آن نیست بلکه معماری و تزئینات فوق‌العاده زیبای حمام است. در بخش‌های مختلف حمام شهباز خان مثل گرم‌خانه و خزینه تزئینات زیبایی همچون گچ‌بری بکار رفته که توجه بازدیدکنندگان را به خود جلب می‌کند.

حمام شهباز خان در بافت سنتی شهر واقع‌شده است و مسافران با اقامت در هتل پارسیان کرمانشاه می‌توانند دسترسی آسانی به این حمام تاریخی داشته باشند.

تالاب هشیلان، جاذبه‌ای شگفت‌انگیز

تالاب هشیلان

جاذبه های دیدنی کرمانشاه تنها به مکان‌های تاریخی خلاصه نمی‌شود همچنین این شهر دارای جاذبه های طبیعی بسیاری است که کمتر کسی از وجود آن‌ها مطلع است. یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی کرمانشاه، تالاب هشیلان است که به‌عنوان یک اکوسیستم آبی موردتوجه گردشگران قرارگرفته است.

هشیلان در زبان اصیل کردی به معنی لانه مارها است؛ اکنون نگران نشوید، چراکه مارهای زیادی در آن وجود ندارد. گردشگران در تالاب هشیلان ضمن طبیعت بکر و زیبا می‌توانند شاهد پرندگان بومی و مهاجر باشند.

توجه داشته باشید تالاب هشیلان ازجمله جاذبه‌های دیدنی ناشناخته کرمانشاه بشمار می‌رود بنابراین انتظار امکانات رفاهی در این منطقه نداشته باشید. چنانچه قصد گشت‌وگذار در تالاب هشیلان کرمانشاه دارید، حتماً هر آنچه که فکر می‌کنید برای طبیعت‌گردی نیاز دارید، همراه خود داشته باشید.

تالاب هشیلان در هر فصل زیبایی خاص خودش را دارد، اما پیشنهاد می‌شود در فصل بهار یا پاییز به این طبیعت زیبا سفر کنید و از هوای خنک و دلپذیر بهره‌مند شوید.

برای دسترسی به تالاب هشیلان باید کمی از مرکز شهر فاصله بگیرید. ازآنجایی‌که در این منطقه امکان اقامت و کمپ وجود ندارد بهتر است یکی از بهترین هتل‎های شهر را مثل هتل جمشید کرمانشاه برای اقامت انتخاب کنید و با ۴۰ دقیقه رانندگی خودتان را به این طبیعت زیبا برسانید.

غار قلعه قوری، بزرگ‌ترین غار آبی آسیا

یکی از زیباترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه، که در سفر به این شهر باید از آن بازدید کنید، غار قلعه قوری است. جالب است بدانید غار جذاب قلعه قوری با ۱۲ کیلومتر طول و۳۱۴۰ متر به‌عنوان بزرگ‌ترین غار آبی آسیا معرفی می‌شود.

فرقی ندارد تابستان باشد یا زمستان درهرصورت دمای این غار بین ۷ تا ۱۱ درجه سانتی‌گراد ثابت است پس چنانچه می‌خواهید از این غار شگفت‌انگیز قلعه قوری کرمانشاه بازدید کنید، حتماً لباس گرم همراه خود داشته باشید.

غار آبی قلعه قوری از قدمت بسیار طولانی برخوردار است، شواهد به‌دست‌آمده نشان می‌دهد تولد این غار به ۶۵ میلیون سال قبل برمی‌گردد که در سال ۱۳۵۵ گروهی از زمین‌شناسان انگلیسی این غار را کشف کردند.

شرایط زیستی غار قلعه قوری محل مناسبی را برای زندگی گونه‌ای نادر از خفاشان و سمندرها به وجود آورده است که متأسفانه در سال‌های گذشته با توجه به حفاظت نادرست، تعداد جانوران ساکن غار کاهش‌یافته است.

همان‌طور که گفتیم غار قلعه قوری در طول فصول مختلف سال دمای ثابتی دارد، اما بهترین زمان برای بازدید این غار جذاب اواخر اردیبهشت تا اوایل شهریور است چراکه هوای سرد آزاردهنده نخواهد بود.

روستای سراب صحنه، بهشتی روی زمین

روستای سراب صحنه یا دربند را می‌توان یکی از معروف‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه های دیدنی کرمانشاه دانست که نه‌تنها بین کرمانشاهی‌ها بلکه در میان گردشگران بسیار محبوب واقع‌شده است. طبیعت سرسبز با درختان میوه سر به فلک کشیده و صدای دلنواز آبشار دست‌به‌دست یکدیگر داده‌اند تا سراب صحنه به‌عنوان مکانی تفریحی طرفداران زیادی باشد، به صورتی که در فصول گرم سال، شاهد تعداد قابل‌توجهی گردشگر در این روستا هستیم.

سراب صحنه درواقع دره‌ای با طبیعت فوق‌العاده زیبا در دریند است که درگذشته این منطقه تفرجگاه شاهان قاجاری بوده اما قدمت آن به دوران پیش از اسلام برمی‌گردد. حضور گردشگران در این منطقه خوش آب‌وهوا موجب شده امکانات رفاهی و تفریحی مناسبی به وجود آید.

طبیعت زیبای سراب صحنه در هر فصلی جلوه زیبایی دارد اما در فصل بهار درختان با طراوت و آبشارهای پر آب، جذابیت این طبیعت را دوچندان می‌کند.

مسافرانی که هتل آپارتمان کوروش کرمانشاه را برای اقامت انتخاب کرده‌اند، می‌توانند با ۱ ساعت رانندگی به این طبیعت بهشتی دسترسی داشته باشند.

روستای سراب صحنه

جمع‌بندی

بدون شک جاذبه های دیدنی کرمانشاه به همین موارد ختم نمی‌شود؛ این شهر با توجه به قدمتی طولانی‌اش، جاذبه‌های بسیاری را در خود جای‌داده است. فرقی ندارد علاقه‌مند به جاذبه های تاریخی هستید یا جاذبه‌های طبیعی، در هر صورت سفر به کرمانشاه تجربه متفاوتی برایتان خواهد بود.