احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی | هشدار زرد هواشناسی

اداره کل هواشناسی استان سمنان با صدور هشدار زرد، درباره احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی ناشی از کاهش محسوس دما، اطلاعیه داد.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان روز سه شنبه به ایرنا گفت: سامانه ای با تاثیر کاهش محسوس دما اواخر وقت امروز تا صبح جمعه هوای استان را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

ایرج مصطفوی منطقه اثر این سامانه را ارتفاعات و مناطق شمالی استان سمنان برشمرد و ادامه داد: مهمترین مخاطره این سامانه جوی احتمال سرمازدگی محصولات کشاورزی است.

وی ابراز داشت: خودداری از انجام هر گونه محلول‌پاشی و سمپاشی در باغها و مزارع، تسریع در برداشت محصولات رسیده مانند ذرت، صیفی و انگور و انتقال آن به فضای سرپوشیده، سرزنی بوته های سیب‌زمینی به منظور جلوگیری از خطر سرمازدگی احتمالی، تامین سوخت، تنظیم دما و کنترل پوشش گلخانه ها و سالنهای پرورشی و خودداری از چرای دام در مناطق مرتفع با توجه به احتمال بارندگی و کاهش محسوس دما، مهمترین توصیه های هواشناسی سمنان است.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان کمینه و بیشینه دمای امروز شهر سمنان را به ترتیب ۱۷ و ۲۹ درجه سانتیگراد اعلام و اضافه کرد: امروز سردترین نقاط استان شهرهای رضوان و شهمیرزاد با ۶ و ۹ درجه و گرمترین نقاط گرمسار و ایوانکی با ۳۰ و ۳۹ درجه سانتیگراد خواهند بود.

هشدار زرد هواشناسی به معنی آگاهی و اقدام در صورت نیاز و احتمال وجود خسارت یا خسارت نقطه ای است.

استان سمنان با تنوع اقلیمی، پنج نوع از هفت نوع آب و هوای اقلیمی تعریف‌شده را دارا است و از شمال به نواحی کوهستانی و مرتفع و از جنوب به مناطق کویری محدود است و تنوع دمایی شهرهای این استان در نقاط مختلف قابل توجه است.