استان سمنان از موقعیت استراتژیکی برای سرمایه گذاری خارجی برخوردار است

رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با اشاره به برگزاری همایش سرمایه گذاری خارجی در استان سمنان در اکتبر (آبان) سالجاری گفت: استان سمنان از موقعیت استراتژیکی برای سرمایه گذاری خارجی برخوردار است.

به گزارش خبرنگار مرآت، نشست خبری مشترک محمدرضا خباز استاندار سمنان و جان تورنس رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی در استانداری سمنان برگزار شد.

جان تورنس رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی جهان در این نشست خبری با بیان اینکه مقامات استان سمنان استقبال خوبی از وی و همکارانش به عمل آورده اند گفت: با توجه به برنامه ریزی استانداری سمنان برای برگزاری همایش بین المللی سرمایه گذاری در این استان که اکتبر سالجاری در تهران برگزار می شود آمادگی خود را برای در اختیار قرار دادن تجارب شخصی ام در خصوص جذب سرمایه گذاران و گروه های مالی جهانی اعلام کردم.

رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی میزبان این همایش را استان سمنان دانست و افزود: البته در تلاش هستیم تا از سازمانهای جهانی یونیدو و آنکتاد برای حمایت مالی این همایش استفاده کنیم.

تورنس با اشاره به قرار ملاقات خود با مدیرمسئول روزنامه فایننشال تایمز در ۳۱ آگوست در لندن گفت: از سویی دیگر علاوه بر استفاده از رسانه های ایرانی از برخی رسانه های معتبر بین المللی نیز برای پوشش خبری این همایش دعوت خواهیم کرد.

وی با خبر احتمال حضور نمایندگان اتاق بازرگانی بین المللی مستقر در پاریس و ژنو، وایپو و برخی از موسسات مالی و بانکی معتبر بین المللی در همایش پیش رو اظهار کرد: بخش های خودروسازی، پتروشیمی، سلامت، بانکداری، انرژی های نو، گردشگری و کشاورزی پنل های تخصصی همایش پیش رو خواهد بود.

رئیس سابق منطقه ویژه اقتصادی بارسلونا با بیان اینکه مناطق ویژه اقتصادی تسهیل کننده موضوع سرمایه گذاری است گفت: سرمایه گذاران برای نخستین گام نیازمند برنامه ای شفاف و واضح هستند لذا باید ظرفیت ها، زیرساختها و امکانات موقعیت های مدنظر برای سرمایه گذاران تشریح شود.

تورنس در پاسخ به سوال خبرنگار مرات در خصوص مزیت های نسبی اقتصاد ایران و به طور خاص استان سمنان گفت: ایران یکی از پرجمعیت ترین کشورهای خاورمیانه و جهان است، وضعیت علم و فناوری مناسبی دارد و مهمتر از همه اینکه در موقعیت بسیار استراتژیکی واقع شده است چراکه مسیر ارتباطی اروپا به چین و خاور دور در آن واقع شده است.

وی ادامه داد: استان سمنان نیز به سبب نزدیکی به پایتخت ایران و قرار داشتن در چهارراهی استراتژیک از شرایط ویژه ای برای سرمایه گذاری برخوردار است.

رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی خاطرنشان کرد: تاکنون با ۴۰ شرکت و مجموعه بزرگ مالی، اقتصادی و صنعتی بزرگ اروپایی برای شرکت در همایش ۲۹ و ۳۰ اکتبر مذاکره شده است.

تفاهم نامه ۳ ساله استانداری سمنان و فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی

استاندار سمنان نیز در این نشست با اشاره به برگزاری ۸ همایش سرمایه گذاری در کمتر از ۲ سال در استان سمنان گفت: تاکنون بیش از ۷ هزار میلیارد تومان تفاهم نامه با بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در استان منعقد شده است و در نظر داریم در آبان ماه سالجاری همایشی با رویکرد بین المللی برای معرفی ظرفیت های استان برگزار کنیم.

خباز با بیان اینکه یکی از اولویت های استان در بحث سرمایه گذاری جذب سرمایه گذار خارجی است تصریح کرد: در حال حاضر تفاهم نامه ای ۳ ساله بین استانداری سمنان و آقای تورنس رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی امضا شده است تا راههای جذب سرمایه گذار خارجی بررسی و انجام شود.

وی به تجارب جان تورنس در موضوع تجارت بین المللی اشاره کرد و افزود: رئیس فدراسیون جهانی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تجارب ارزشمندی در خصوص سرمایه گذاری بین المللی دارد که با انعقاد این تفاهم نامه در صدد آن هستیم تا از تسلط وی برای جذب سرمایه گذاران خارجی در استان استفاده کنیم.

نماینده دولت در استان خاطرنشان کرد: آقای تورنس به عنوان رابط استانداری سمنان و مجامع سرمایه گذاری بین المللی با استان سمنان همکاری خواهد کرد.

گفتنی است همایش بین المللی سرمایه گذاری در استان سمنان ۲۹ و ۳۰ اکتبر ۲۰۱۷ ( ۷ و ۸ آبان سالجاری) در تهران برگزار خواهد شد.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان