استان سمنان رتبه سوم خشک‌سالی را در کشور دارد

مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: استان سمنان ازلحاظ خشک‌سالی در کشور رتبه سوم را دارد.

به گزارش گروه اقتصادی خبرگزاری فارس استان سمنان، غلامرضا حسنی‌غربا پیش از ظهر امروز در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان سمنان که با حضور معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار سمنان که در سالن غدیر استانداری سمنان برگزار شد، گفت: استان سمنان با توجه به روند و میزان بارش‌ها در طول سال‌های گذشته رتبه سوم را در کشور ازلحاظ خشک‌سالی به خود اختصاص داده است که کمبود بارش‌ها مهم‌ترین عامل در ایجاد خشک‌سالی در این سال‌هاست و غیر از استان‌های مازندران، گیلان و اردبیل بقیه استان‌ها کاهش بارش‌ها را داشته‌اند.

وی افزود: تبدیل کانال‌های سنتی انتقال آب به لوله‌گذاری هم سرعت انتقال را افزایش می‌دهد و به میزان ۱۵ درصد از هدر رفت آب جلوگیری می‌کند و از میزان تبخیر سطحی نیز کاسته می‌شود.

وی بیان کرد: افزایش دما در سال‌های گذشته و مدل‌های هواشناسی به ما نشان می‌دهد که دما در سرتاسر کره زمین در حال افزایش است و گرمایش جهانی سبب شده است که جذب آب کاهش پیدا کند و مناطق خشک روزبه‌روز خشک‌تر و مناطق مرطوب به رطوبت آن‌ها افزوده شود.

مدیرکل هواشناسی استان سمنان در ادامه اضافه کرد: امروز اگر می‌خواهیم طرح‌های شهری و روستایی را تدوین کنیم باید شرایط تغییر اقلیمی که توسط خشک‌سالی به وجود می‌آید را مدنظر قرار دهیم.

حسنی‌غربا در پایان افزود: استفاده از روش‌های آبیاری نوین خصوصاً آبیاری زیرسطحی می‌تواند کمک بسیار مهمی در جهت حفظ منابع آبی کند و اقلیم کشور ما تقریباً شبیه کشور استرالیا است که این کشور توانسته است با روش آبیاری زیرسطحی منابع آبی خود را حفظ کند و می‌توانیم با اصلاح الگوی کشت به ذخیره منابع آبی کمک کنیم.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان