اسم‌های مورد علاقه سمنانی‌ها برای نامگذاری دختر و پسر

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان با بیان اینکه فراوانی نامگذاری نوزادان بیشتر به سمت اسامی مذهبی است، گفت: “فاطمه” و “امیر علی” در صدر فراوانی نامگذاری ها هستند.
به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ عباس قندالی مدیرکل ثبت احوال استان سمنان در گفتگو با خبرنگار مرآت، به وقایع حیاتی ۴ ماهه نخست سال ۹۸ اشاره کرد و گفت: ۲ هزار و ۷۷۹ ولادت در استان به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۳٫۸ درصد کاهش ولادت داشته ایم.

وی با بیان اینکه از این تعداد نوزادان متولد یافته، یک هزار و ۴۲۹ نوزاد پسر و یک هزار و ۳۵۰ نوزاد دختر بوده اند، افزود: ۲ هزار و ۳۲۵ ولادت در حوزه شهری و ۳۴۶ ولادت نیز در حوزه روستایی بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان سمنان با اشاره به آمار ولادت به تفکیک هر شهرستان، اظهار کرد: در شهرستان مهدیشهر ۱۱۴ مورد، میامی ۱۹۹ مورد، دامغان ۳۷۷ مورد، گرمسار ۲۲۷ مورد، آرادان ۲۱ مورد، سمنان ۷۸۱ مورد، شاهرود یک هزار و ۴۹ مورد و سرخه ۱۱ مورد ولادت به ثبت رسیده است.

قندالی با بیان اینکه فراوانی نامگذاری نوزادان بیشتر به سمت اسامی مذهبی است، تصریح کرد: بیشترین فراوانی نام نوزادان دختر به ترتیب برای نام های فاطمه با ۸۲ مورد، حلما ۳۹ مورد، زهرا ۳۸ مورد، یسنا ۳۵ مورد، فاطمه زهرا ۲۵ مورد، بهار ۲۴ مورد، هانا ۲۰ مورد، ریحانه ۱۸ مورد، حسنا ۱۶ مورد، آیناز ۱۵ مورد می باشد و بیشترین فراوانی نام نوزادان پسر نیز به ترتیب برای نام های امیرعلی با ۶۷ مورد، امیر حسین ۴۶ مورد، حسین ۴۱ مورد، علی ۳۶ مورد، امیر عباس ۳۳ مورد، ابوالفضل ۳۰ مورد، سامیار ۲۸ مورد، محمد طاها ۲۷ مورد، محمد ۲۶ مورد و یاسین ۲۵ است.

قندالی بیان کرد: با توجه به اینکه در جامعه مذهبی زندگی می کنیم و کشور اسلامی هستیم ، رویکرد سازمان ثبت احوال در مهندسی نام و نامگذاری به این نحو است که اسامی غیر مذهبی را به مذهبی تغییر می دهیم ولی اسامی مذهبی را به غیرمذهبی تغییر نمی دهیم . البته تغییر اسامی مذهبی به مذهبی که فراوانی بیشتری دارد نیز امکان پذیر است.

وی همچنین به آمار مرگ و میر در ۴ ماهه نخست امسال اشاره کرد و گفت: یک هزار و ۱۹۷ مورد وفات به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۲٫۹ درصد افزایش مرگ و میر داشتیم.

مدیر کل ثبت احوال استان سمنان با بیان اینکه نرخ رشد جمعیت ما بسیار پایین است، افزود: فرزندآوری را به زوج های جوان توصیه می کنیم تا جمعیت ما به سمت پیری نرود چرا که همانگونه که امام خامنه ای فرمودند وقتی جمعیت پیر شود آفتی برای جامعه خواهد بود.