افت سالانه حدود ۲۰ سانتی متری آبهای زیر زمینی در استان سمنان

سمنان- ایرنا- معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان گفت : افت متوسط سالانه سطح آب زیرزمینی در این استان سالانه حدود ۲۰ سانتی متر برآورد شده است.

محمدرضا خاموشی روز سه شنبه در گفت و گو افزود : طبق مطالعات انجام شده حجم کسری مخزن دشت های سمنان، سالانه بیبش از ۲۸۳ میلیون مترمکعب و متوسط کسری مخزن این دشت سالانه ۱۳٫۵۱ میلیون متر مکعب محاسبه شده است.

وی اظهارداشت : در ۵۹۶ حلقه از مجموع ۲ هزار و ۶۰۰ حلقه چاه کشاورزی در استان سمنان بیش از ۲۰ درصد اضافه برداشت وجود دارد که در صورت شارژ این چاه ها حدود ۷۰ درصد از کسری مخزن دشت های این استان جبران می شود.

وی خاطرنشان کرد : با توجه به این که با شارژ کنتورهای هوشمند در دشت های سمنان کشاورزان مبادرت به برنامه ریزی مصرف آب و مدیریت کشت کرده اند، سازمان جهاد کشاورزی باید برای جایگزینی محصولات فعلی با محصولاتی با نیاز آبی پایین تر و مدیریت مزرعه آموزش های لازم را در سطح گسترده به بهره برداران ارایه کند.

خاموشی اضافه کرد : با توجه به این که ۹۰ درصد از کسری مخزن های دشت های استان سمنان در اثر برداشت غیرمجاز از چاه های کشاورزی مجاز صورت می گیرد در صورت تکمیل تجهیز همه چاه ها به کنتورهای هوشمند و شارژ بهره برداری از آن ها امکان جلوگیری بیش از ۹۰درصد از کسری مخازن دشت های استان میسر می شود.

معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه ای سمنان تصریح کرد : با نصب و شارژ هزار و ۳۵۲ کنتور هوشمند در مرحله اول در مجموع هشت میلیون مترمکعب از اضافه برداشت چاه های دارای کنتور جلوگیری شده است.

استان سمنان دارای یک میلیارد و ۲۵۰ تا ۳۰۰ میلیون متر مکعب آب زیرزمینی و سطحی است که ۸۷ درصد از آب استحصالی در این استان، در بخش کشاورزی، چهار درصد در بخش صنعت و ۹ درصد نیز در بخش شرب به مصرف می رسد.

به گزارش ایرنا متوسط بارندگی سالانه استان سمنان ۱۲۰ میلیمتر است و بخش زیادی از استان را مناطق خشک و نیمه خشک تشکیل داده است، کمبود منابع آب همواره هر نوع طرح و توسعه را تحت تاثیر قرار داده است به طوری که استان سمنان با ۱۵۰ تا ۱۸۰میلیون متر مکعب کسری مخازن آب مواجه است.

درباره بخش تحریریه ویکی سمنان