بارش‌های ۸ ماه گذشته تنها ۳۸%  نیاز آبی استان را تامین کرد

ایرج مصطفوی، مدیرکل هواشناسی استان سمنان گفت: تنها ۳۸ درصد نیاز سال آبی استان در پی بارندگی‌ها از ابتدای مهر گذشته تا اوایل اردیبهشت امسال تامین شد که این میزان مناسب نیست.

ایرج مصطفوی روز سه شنبه در گفت و گو با ایرنا ابراز داشت: بارندگی‌ها در روزهای باقیمانده از فصل بهار جوابگوی تامین کسری بارش‌ها و نیاز آبی نیست و پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در روزهای پایانی اردیبهشت و خرداد بارندگی‌ها در استان سمنان ادامه داشته باشد.

وی بیان کرد: نیاز سال آبی استان سمنان، ۱۳۴ میلیمتر بارندگی است که از ابتدای سال زراعی(۱۳۹۹-۱۴۰۰) تا اوایل اردیبهشت میزان بارندگی ۵۱ میلیمتر بود.

کاهش بارندگی تنها مربوط به استان سمنان نیست و کشور درگیر این تنش است به طوری که نیاز سال آبی کشور بارندگی سالانه ۲۳۵ میلیمتر است اما اکنون میزان بارش‌ها ۱۱۲ میلیمتر بوده و این میزان بارش ۴۷ درصد نیاز آبی کشور است.

از ابتدای مهر٩٩ تا اوایل اردیبهشت میانگین بارش در استان سمنان ۵۱ میلیمتر و در مدت مشابه سال زراعی قبل میانگین بارش ۱۳۷.۳ میلیمتر بود.

میانگین بارش استان در سال زراعی جاری از ابتدای مهر گذشته تا اوایل اردیبهشت نسبت به بلند مدت ۵۲ درصد کاهش یافته است.

میانگین بارندگی کشور در سال زراعی جاری از ابتدای مهر ٩٩ تاکنون ۱۱۲.۶ میلیمتر است و این در حالی است که میانگین بارندگی در این مدت در استان سمنان ۵۱ میلیمتر بوده است.

استان سمنان دارای ۹ ایستگاه سینوپتیک، ۱۵ ایستگاه اقلیم شناسی و ۵۰ ایستگاه باران‌سنجی در نقاط مختلف است.